De jury van de Gouden Strop 2008 hanteerde bij het aanwijzen van de nominaties de criteria 'spanning, degelijke opbouw, stilistische en grammaticale correctheid, en een goede plot'. Maar volgens Parool-recensent Hans Knegtmans blijkt uit de selectie dat deze criteria uiterst coulant zijn toegepast.
Het spannende thema in Blauw water van Simone van der Vlugt - tbs'er gijzelt moeder en kind - wordt volgens Hans Knegtmans tenietgedaan door 'clichématig taalgebruik' (de alarmbellen in haar hoofd gaan rinkelend af, een sirene loeit) en 'boeketreeksproza' (een golf van tederheid en toewijding gaat door haar heen). 'Onbedoeld illustreert Van der Vlugt het gegeven dat zelfs de grootste gevaren, angsten en innerlijke conflicten niet bestand zijn tegen een onnozele schrijfstijl.'
Simon de Waal schrijft in Pentito over een Italiaanse spijtoptant die de Amsterdamse politie belangrijke informatie over de Napolitaanse maffia kan toespelen. Dat De Waal zelf rechercheur is betekent nog niet dat hij een goede verteller is, beweert Knegtmans. Er is volgens hem sprake van tweedimensionale schimmen en vakantieproza. 'Vakkennis alleen is geen Gouden Strop waard.'
Gesubsidieerd door een samenwerkingsverband van musea schreven Jac. Toes en de Duitser Thomas Hoeps Kunst zonder genade. Iemand kopieert bestaande kunstwerken, waarbij hij het origineel opsiert met een of meer lijken. Geen slecht boek, vindt de Parool-criticus. 'Al hadden de hoofdpersonen meer reliëf verdiend.'
Lieneke Dijkzeul schrijft in haar tweede thriller Koude lente over het traag verlopende politieonderzoek naar de moord op de zesjarige Melissa. Verder komt er een zwakbegaafde jongen in voor wiens 'vrienden' hem voor hun karretje spannen. Knegtmans: 'Dijkzeul heeft voldoende talent om - met een beter boek - ooit de Strop te winnen.'
De macht van meneer Miller (2005) is één van de hoogtepunten van het Nederlandse thrillergenre, stelt Knegtmans. 'Niemand was erop bedacht dat Charles den Tex dit kunststukje zou herhalen. In Cel raakt communicatieadviseur Michael Bellicher wederom verwikkeld in absurde situaties, nu door identiteitsdiefstal.' Volgens Knegtmans staat Den Tex' plottechniek op eenzame hoogte. 'Ook het verhaaltempo en zijn kernachtige persoonsbeschrijvingen zijn uitzonderlijk. Cel maakt als enige aanspraak op de Gouden Strop.'
(Bron: Het Parool)
(Zie ook het artikel 'De thriller wordt gediscrimineerd')
Simon de Waal schrijft in Pentito over een Italiaanse spijtoptant die de Amsterdamse politie belangrijke informatie over de Napolitaanse maffia kan toespelen. Dat De Waal zelf rechercheur is betekent nog niet dat hij een goede verteller is, beweert Knegtmans. Er is volgens hem sprake van tweedimensionale schimmen en vakantieproza. 'Vakkennis alleen is geen Gouden Strop waard.'
Gesubsidieerd door een samenwerkingsverband van musea schreven Jac. Toes en de Duitser Thomas Hoeps Kunst zonder genade. Iemand kopieert bestaande kunstwerken, waarbij hij het origineel opsiert met een of meer lijken. Geen slecht boek, vindt de Parool-criticus. 'Al hadden de hoofdpersonen meer reliëf verdiend.'
Lieneke Dijkzeul schrijft in haar tweede thriller Koude lente over het traag verlopende politieonderzoek naar de moord op de zesjarige Melissa. Verder komt er een zwakbegaafde jongen in voor wiens 'vrienden' hem voor hun karretje spannen. Knegtmans: 'Dijkzeul heeft voldoende talent om - met een beter boek - ooit de Strop te winnen.'
De macht van meneer Miller (2005) is één van de hoogtepunten van het Nederlandse thrillergenre, stelt Knegtmans. 'Niemand was erop bedacht dat Charles den Tex dit kunststukje zou herhalen. In Cel raakt communicatieadviseur Michael Bellicher wederom verwikkeld in absurde situaties, nu door identiteitsdiefstal.' Volgens Knegtmans staat Den Tex' plottechniek op eenzame hoogte. 'Ook het verhaaltempo en zijn kernachtige persoonsbeschrijvingen zijn uitzonderlijk. Cel maakt als enige aanspraak op de Gouden Strop.'
(Bron: Het Parool)
(Zie ook het artikel 'De thriller wordt gediscrimineerd')
6 opmerkingen:
"Simon de Waal schrijft in 'Pentito' over een Italiaanse spijtoptant die de Amsterdamse politie belangrijke informatie over de Napolitaanse maffia kan toespelen. Dat De Waal zelf rechercheur is betekent nog niet dat hij een goede verteller is, beweert Knegtmans. Er is volgens hem sprake van tweedimensionale schimmen en vakantieproza. "
Woehahahahaha!!!!!
Die Knegtmans toch....
Geef toe, hij kan wel schrijven.... Knegtmans dan ;-)
Ja, Knegtmans steekt er waarlijk met kop en schouders bovenuit. Zal ik hem dat vanavond eens fijntjes vertellen? ;-)
Doe je dat voor of na de uitreiking?? ;-O
Oké, De Gouden Azijnpisser gaat naar Knegtmans, dus....
Ik ben diep teleurgesteld.
Wees gerust volgend jaar wordt hij weer uitgereikt en.... Van N. verschijnt weer een boek, dus je hebt nog veel kans!
Een reactie posten