04 juni 2008

Charles den Tex (interview, 2008)

'Ik kan meedoen aan de AKO Literatuurprijs'




Charles den Tex (1952) heeft voor de derde keer de Gouden Strop in de wacht gesleept, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Zijn boek CEL is volgens de jury spannend én humoristisch.

(Door Ans Bouwmans)

- Drie Gouden Stroppen, evenveel als Tomas Ross. Dat wordt een partijtje vechten om de vierde.
Charles den Tex: 'Nou ja, zo speelt dat niet. Er is een gezonde concurrentie. Daar zit geen negatief gevoel bij. Ik drie Gouden Stroppen en Tomas Ross drie, dat zijn er al zes in Den Haag, zeven als je Roel Janssen meetelt, de winnaar van vorig jaar.'

- Uw stijl wordt geroemd. Gaat u nu door voor de Ako Literatuurprijs?
'Ik zeg altijd tegen mijn uitgever: stuur het boek maar in, dan zie ik het wel. Ik vind zelf dat ik mee kan doen. Maar Ako en Libris hanteren hun eigen criteria.'

- Er is wat spanning tussen literatuur en thrillers. Sommige schrijvers van spannende boeken tillen er zwaar aan dat ze niet in aanmerking komen voor een bijdrage uit het Nederlands Fonds voor de Letteren. In België kregen dit jaar wel drie thrillerauteurs een literaire beurs.
'Het fonds is opgezet voor de bevordering van literair werk, niet van genrewerk. Zo staat dat in de statuten. Daar kun je moeilijk over doen, maar dat verschil is er gewoon. Dus vanuit die optiek kan ik er begrip voor hebben. Het begrip literaire thriller, dat is een marketingtruc. Daar staat tegenover dat je genreliteratuur van bepaalde kwaliteit zou kunnen stimuleren, daar geld aan zou kunnen geven. Ik vind dat het een taak is van de overheid om zich daarover uit te spreken. Dat moet vanuit het ministerie komen, ja.'

- Uw huidige thriller CEL en uw vorige bekroonde boek De macht van meneer Miller (2005) hebben dezelfde hoofdpersoon, communicatieadviseur Michael Bellicher. Zit die ook in uw volgende boek?
'Dat weet ik nog niet. Ik ben er nog niet aan begonnen. Nee, zelfs niet aan de research.'

- Drie keer een Gouden Strop, wat levert dat nu op, behalve het geldbedrag van 10.000 euro?
'Over het algemeen kom je met een Gouden Strop wel in de Bestseller 60. De prijs opent ook allerlei nieuwe deuren. Door die twee eerste Gouden Stroppen kan ik nu een groter deel van mijn tijd aan andere dingen besteden, zoals toneel. Je komt in een andere wereld.'

Bron: GPD

Geen opmerkingen: