11 september 2008

De drive kwijt (nieuws, 2008)

'DE COCK IS VERLEDEN TIJD'

Hoewel hij tien jaar geleden nog in een interview zei door te gaan met schrijven 'totdat God zijn geest versluiert', houdt Appie Baantjer er binnenkort toch echt mee op. Begin oktober verschijnt het 70ste avontuur van de Amsterdamse rechercheur De Cock. Het is het laatste boek in de serie misdaadromans van Appie Baantjer, die 16 september 85 jaar wordt. ,,Er komt geen enkel De Cock-boek meer'', zegt de auteur. ,,Die man is verleden tijd.''

Baantjer zegt de bezieling te missen. ,,Nadat mijn vrouw Marretje anderhalf jaar geleden is overleden, ben ik de drive om te schrijven kwijt. Zij was voor mij altijd de stuwende kracht. We zijn 62 jaar samen geweest.''

Zijn vrouw was een kritisch lezer van zijn boeken. ,,Ze bezag me natuurlijk met een roze bril, maar ze had altijd wel wat opmerkingen'', aldus Baantjer. ,,.Maar ik hoefde een verhaal gelukkig nooit helemaal te herschrijven.''

In Nederland zijn zeven miljoen De Cock-avonturen verkocht. Was een roman eenmaal af, dan rende Baantjer ermee naar de uitgever en wilde hij het nooit meer zien. ,,Ik heb mijn boeken nooit meer gelezen. Ik heb ook geen flauwe notie meer waar mijn boeken over gaan. Soms als ik een boek pak, vind ik het spannend en heb ik de neiging verder te gaan lezen. Dan zeg ik tegen mezelf: Appie, waar ben je nou mee bezig? Het is mijn eigen boek!''

Baantjer heeft nog wel plannen voor een nieuwe misdaadroman. Simon de Waal, schrijver van onder andere de thriller 'Pentito' en de Baantjer-televisieserie, wil graag met de auteur een detectiveroman schrijven die gericht is op de jongere generatie. ,,Het idee is oude opsporingsmethodiek te koppelen aan nieuwe technieken, waarin gebruik wordt gemaakt van zaken als DNA en internet. Een oude en jonge agent krijgen dan een conflict over welke methode ze moeten gebruiken.''

(Bron: RTL Nieuws)

Geen opmerkingen: