07 juni 2021

Met de kennis van nu #27 (interview, 2021)


Jeroen Windmeijer: 'Trots op de quote van Maarten 't Hart'


Welk literair genre je ook beoefent, je debuut blijft een bijzonder iets. Vrij van de druk van uitgevers, recensenten en lezers is ineens jouw eerste proeve van bekwaamheid daar. De Spanningsblog vroeg thrillerauteurs met een aantal boeken op hun naam een 'trip down memory lane' te maken en hun debuut met de kennis van nu eens tegen het licht te houden. Vandaag: Jeroen Windmeijer. 'Ik wil dat mensen niet alleen worden vermaakt als ze mijn boek lezen, maar dat ze er ook nog iets van opsteken.'

Wanneer heb jij voor het laatst een blik geworpen in jouw debuut Het Petrusmysterie?
Jeroen Windmeijer
: 'Het grappige is dat ik het nooit meer echt heb gelezen sinds het in druk is verschenen. Ik vraag me eigenlijk af of schrijvers dat überhaupt doen: hun eigen boek lezen. Mijn eigen ervaring is ook dat je het boek tijdens het schrijven – en natuurlijk vooral tijdens het herschrijven en redigeren – zó ontzettend vaak hebt gelezen, dat het op een gegeven moment echt je neus uitkomt. Dan ben je blij dat het klaar is en je eindelijk met een nieuw project kunt beginnen.'

'In september verschijnen de Engelse en Duitse vertalingen: St Peter’s Mystery en Die Petrusverschwörung. Omdat de vertalers vraagjes hadden over specifieke kwesties heb ik het boek weer ter hand genomen. Toen heb ik wel vaak langere stukken zitten lezen en dat vond ik wel heel erg leuk. Het was grappig, omdat het inmiddels al zes jaar geleden was dat ik het schreef, was ik veel alweer vergeten.'



Hoe verliep de reis van de eerste woorden op papier naar daadwerkelijke publicatie?
'Ik heb altijd veel geschreven, maar dat waren met name brieven, (reis)dagboeken en korte stukjes, maar die stukjes waren altijd losse scènes, nooit echt iets groots. Uiteindelijk heb ik wel twee novelles geschreven, maar daar heb ik verder nooit wat mee gedaan.'

'Ik las – en lees – heel graag religieus-historische thrillers zoals die van Dan Brown. Op een dag bedacht ik me dat het leuk zou zijn als iemand eens een boek zou schrijven dat zich een keer niet in Rome, Istanbul of Parijs zou afspelen maar gewoon in ons eigen landje. En toen zei mijn vrouw: waarom doe je het zélf niet? En dat bleek een goed idee.'

'Sinds mijn studententijd woon ik in Leiden, die de 'Sleutelstad' wordt genoemd omdat Petrus de beschermheilige van de stad is. Ik heb me maanden in hem verdiept en gaandeweg ontstond een verhaal, waarbij ik me baseerde op het standaardsjabloon van dergelijke boeken: een archeoloog vindt iets wat een geheim genootschap al eeuwen zoekt; hij beseft niet precies wat hij heeft gevonden en de rest van het boek is hij op de vlucht voor dit genootschap – meestal in het gezelschap van een heel knappe en intelligente vrouw.'

'Ik was nog leraar godsdienst en had op vrijdag vrij. Als ons dochtertje op school zat – zo tussen 9.00 en 15.00 – had ik tijd te schrijven. Elke vrijdag schreef ik een hoofdstuk en ik heb er net zoveel vrijdagen over gedaan als het aantal hoofdstukken dat het boek telt.'

'Ik stuurde het naar circa dertig uitgeverijen en van de meeste hoorde ik niks natuurlijk. Twee of drie stuurden er een beredeneerde afwijzing, een paar de standaard 'het-past-niet-binnen-ons-fonds'-brief, maar de meesten reageerden niet. Toen suggereerde iemand een Leidse uitgever te proberen omdat het een Leids verhaal is. Ik schreef Primavera Pers aan en die zag het direct zitten eigenlijk. En de rest, zoals ze dan zeggen, is geschiedenis.'

Weet je nog hoeveel je van je eersteling hebt verkocht?
'De uitgever van Primavera Pers besloot 1.000 exemplaren te drukken en beloofde me om de hals te vallen als we die zouden verkopen – en dat kon ze na twee weken al doen. Ze drukte er 2.000 bij en die waren ook zo weg. In het eerste jaar verkochten we er 5.000.'

'Dit viel op bij een vertegenwoordiger van HarperCollins Holland die bij een lokale boekhandel op bezoek was. Zij benaderden me en vroegen of ik voor hun wilde komen schrijven. Dat wilde ik wel, want de uitgever maakt deel uit van het Amerikaanse HarperCollins – de op één na grootste uitgever ter wereld.'

'Van Het Petrusmysterie waren er 15.000 exemplaren verkocht toen HC Holland de titel van Primavera Pers overnam. Hij is vertaald naar het Tsjechisch en gaat verschijnen in het Duits en Engels dus. Andere titels zijn inmiddels ook verschenen in het Italiaans en Portugees. Het boek heette bij verschijning overigens De bekentenissen van Petrus, na de overname door HC Holland hebben we de titel veranderd.'

Wat waren destijds de reacties van pers en publiek?

'Heel erg positief eigenlijk. Ik denk dat mensen het oprecht leuk vonden – en vinden – dat een dergelijk boek zich een keer in een herkenbare Nederlandse setting plaatsvond. En voor Leidenaren extra leuk, omdat de boeken zich altijd daar afspelen – behalve de Offers (Bolivia) en De Genesissleutel (Peru). Iemand vertelde me dat hij het leuk vond dat hij op elke bladzijde exact wist waar de hoofdpersonen zich bevonden.'

'Bij Het Petrusmysterie, Het Pauluslabyrint en Het Pilgrim Fathers Complot, de 'Leidse trilogie', heb ik zelfs stadswandelingen gemaakt. En met een gids loop ik dan door de stad: hij vertelt het echte verhaal en ik lees scènes uit het boek voor op plaatsen in de stad waar die zich afspelen.'

'Trots ben ik op de 4**** die de VN Thrillergids gaf: “meer respect voor religie en subtieler dan de Da Vinci Code. Maar het meest trots ben ik op quote van Maarten ’t Hart die zeer positief over de boeken was: 'Puur vertelplezier, gepaard met groot vakmanschap'.

Met wat voor gevoel kijk je naar jouw eersteling? Wat vind jij de pluspunten van het boek?
Ik ben er nog steeds heel erg trots op en blij mee. Ik had nog nooit eerder een boek geschreven en schreef binnen zes maanden, op mijn vrije vrijdagen, eigenlijk in één adem een boek. Het is spannend, snel, goed geschreven en zit vol interessante historische en godsdienstige geschiedenis – iets dat mijn handelsmerk zou worden. Ik vind dat ook de pluspunten van mijn boek dat zich onderscheidt van heel veel dat op dit gebied verschijnt. Thrillers zijn vaak recht-toe-recht-aan en op de laatste bladzijde ontdek je dan wie de moordenaar is. Maar ik ben en blijf leraar in hart en nieren, ook al heb ik twee jaar geleden mijn baan opgezegd om voltijds te kunnen schrijven. Ik wil dat mensen niet alleen worden vermaakt als ze mijn boek lezen, maar dat ze er ook nog iets van opsteken.'

Zou je, met de inmiddels opgedane kennis en schrijfervaring, nu een ander debuut hebben geschreven? Zo ja, wat zou je er aan veranderen?
Nou, eerlijk gezegd niet. Sterker nog, met Het Evacomplex en ook met De Genesissleutel heb ik juist weer teruggegrepen op Het Petrusmysterie. Het heeft een goede snelheid, een mooie afwisseling tussen feit en fictie, er zit veel haast en urgentie in het boek. Andere boeken zijn wat ruimer opgezet misschien.'

'Inmiddels zijn de filmrechten van het boek verkocht, maar in deze coronatijden is het erg lastig om concrete stappen te maken.'

Wil je verder nog iets kwijt?
In zes jaar tijd heb ik nu zeven thrillers gepubliceerd. De laatste is Het Evacomplex, het tweede boek dat ik samen met Jacob Slavenburg schreef (na Het Isisgeheim). Samen werken we nu aan een boek over Maria Magdalena. Daarnaast schrijf ik aan wat het derde deel van de Latijns-Amerika trilogie moet worden en dat boek speelt op Paaseiland.


Over Het Petrusmysterie: 

Jeroen Windmeijer werd in 1969 geboren in Delft. Na zijn gymnasiumopleiding studeerde hij wijsbegeerte en na het behalen van zijn propedeuse studeerde hij Culturele Antropologie en Sociologie der Niet-Westerse Samenlevingen aan de Universiteit Leiden. Voor zijn afstudeeronderzoek woonde hij zes maanden in een klein dorpje van de Boliviaanse Aymara-indianen aan de oevers van het op 4.000 meter gelegen Titicacameer, op de grens van Bolivia en Peru. 

Windmeijer werkte als reisleider voor de Leidse reisorganisatie Djoser in onder meer Egypte, Mexico, Guatemala, Belize en Venezuela. Daarna was hij zes jaar docent Nederlands als Tweede Taal (NT2). Na een studie Wereldgodsdiensten en de eenjarige postdoctorale lerarenopleiding Godsdienst (ICLON, Leiden) werkte hij als docent godsdienst en als docent maatschappijleer.

Windmeijer debuteerde in juni 2015 bij de Leidse uitgeverij Primavera Pers met de thriller Het Petrusmysterie. In 2017 verscheen van zijn hand bij de uitgever HarperCollins Holland Het Pauluslabyrint, in 2018 gevolgd door Het Pilgrim Fathers Complot. Zowel in Het Petrusmysterie, Het Pauluslabyrint als Het Pilgrim Fathers Complot is de hoofdpersoon archeoloog Peter de Haan, verbonden aan de Universiteit Leiden. In 2019 publiceerde hij De Offers, het eerste deel van wat een Latijns-Amerikaanse trilogie moet worden. Deel 2, De Genesissleutel (2020), speelt in Peru en deel 3 (2021) op Paaseiland. In maart 2020 verscheen Het Isisgeheim, een boek dat hij schreef in samenwerking met cultuurhistoricus Jacob Slavenburg, in april 2021 gevolgd door Het Evacomplex.

In Het Petrusmysterie wordt bij opgravingen in Leiden een spectaculair Romeins viziermasker gevonden. Dan ontstaan er hardnekkige geruchten dat er die dag ook iets anders is aangetroffen. Iets wat angstvallig verborgen moet worden gehouden, omdat de vondst de geschiedenis zoals wij die kennen in een nieuw licht kan stellen – en bovendien de katholieke kerk op haar grondvesten kan doen schudden. Peter de Haan, archeoloog aan de Universiteit Leiden, en geschiedenisstudente Judith Cherev raken toevallig bij de zaak betrokken als ze een eeuwenoud document op het spoor komen. Er blijken veel kapers op de kust te zijn. Sommige zaken kunnen inderdaad maar beter begraven blijven…


Lees ook: 

René Appel vertelt hier over zijn debuut Handicap
Loes den Hollander vertelt hier over haar debuut Vrijdag
Corine Hartman vertelt hier over haar debuut Schone kunsten
Peter de Zwaan vertelt hier over zijn debuut
 Dietz
Lieneke Dijkzeul vertelt hier over haar debuut De stille zonde
Bavo Dhooge vertelt hier over zijn debuut 
Spaghetti
Michael Berg vertelt hier over zijn debuut 
Twee zomers
Almar Otten vertelt hier over zijn debuut Verdwenen chemie
Charles den Tex vertelt hier over zijn debuut
 Dump
Rudy Soetewey vertelt hier over zijn debuut
 Inbraak
Jacob Vis vertelt hier over zijn debuut
 Prins Desi
Elvin Post vertelt hier over zijn debuut 
Groene vrijdag
Tomas Ross vertelt hier over zijn debuut 
De honden van het verraad
Marelle Boersma vertelt hier over haar debuut
 Nephila's netwerk
Saskia Noort vertelt hier over haar debuut Terug naar de kust
Roel Janssen vertelt hier over zijn debuut De Struisvogelcode
Jac. Toes vertelt hier over zijn debuut 
Dubbelspoor
Simon de Waal vertelt hier over zijn debuut 
Cop vs Killer
Peter R
ömer vertelt hier over zijn debuut Chantage
Marion Pauw vertelt hier over haar debuut Villa Serena
Gerard Nanne vertelt hier over zijn debuut Lied van de lijster
Willem Asman vertelt hier over zijn debuut De Cassandra Paradox
Ingrid Oonincx vertelt hier over haar debuut Nickname
Bram Dehouck vertelt hier over zijn debuut
 De minzame moordenaar
Isa Maron vertelt hier over haar debuut
 Passiespel
Anita Terpstra vertelt hier over haar debuut
Nachtvlucht

Geen opmerkingen: