Anita Terpstra: 'De pluspunten vind ik de personages'
Welk literair genre je ook beoefent, je debuut blijft een bijzonder iets. Vrij van de druk van uitgevers, recensenten en lezers is ineens jouw eerste proeve van bekwaamheid daar. De Spanningsblog vroeg thrillerauteurs met een aantal boeken op hun naam een 'trip down memory lane' te maken en hun debuut met de kennis van nu eens tegen het licht te houden. Vandaag: Anita Terpstra. 'Ik heb zelfs nog een afwijzingsbrief van de uitgever waar ik nu bij zit.'
Wanneer heb jij voor het laatst een blik geworpen in jouw debuut Nachtvlucht?
Anita Terpstra: 'Geen idee. Dat moet echt heel lang geleden zijn. Ik kijk mijn boeken zelden in. Ik ben altijd bang dat ik nog een fout ontdek of een nog beter plot bedenk.'
Hoe verliep destijds de reis van de eerste woorden op papier naar daadwerkelijke publicatie?
'Dat was een reis van vijf jaar. Ik begon in het land van Hoop, verbleef vervolgens jarenlang in Wanhopia en Teleurstelling, reisde door naar Licht aan het einde van de tunnel, om uiteindelijk aan te belanden bij Het beloofde land.'
'Ik heb zelfs nog een afwijzingsbrief van de uitgever waar ik nu bij zit.'
Weet je nog hoeveel je van je eersteling hebt verkocht?
'Nee, dat weet ik niet meer. Als debutant was ik daar toen wel erg mee bezig en had je het me destijds gevraagd, dan had ik het waarschijnlijk tot op de komma geweten. Maar er volgden meer boeken en toen kon ik het allemaal niet meer onthouden.'
Wat waren destijds de reacties van pers en publiek?
'Die waren gelukkig positief. Nachtvlucht werd nog genomineerd voor de Schaduwprijs.'
Met wat voor gevoel kijk je naar jouw eersteling? Wat vind jij de pluspunten van het boek?
'Met een gevoel van trots. Het is me toch maar gelukt om een boek te schrijven en er een uitgever voor te vinden. De pluspunten vind ik de personages, het plot en de setting.'
Zou je, met de inmiddels opgedane kennis en schrijfervaring, nu een ander debuut hebben geschreven? Zo ja, wat zou je er aan veranderen?
'Ik zou het niet radicaal anders doen, alleen hier en daar wat strakker.'
Over Nachtvlucht:
Anita Terpstra (1974) studeerde journalistiek en kunstgeschiedenis. In 2007 deed ze onder het pseudoniem Rosa Steen mee aan de Trouw-Thrillerwedstrijd en won de derde prijs. Ze volgde een masterclass schrijven bij Paul Sebes die haar in contact bracht met uitgeverij Cargo, onderdeel van De Bezige Bij. Ze schreef goed ontvangen thrillers, waaronder het voor de Gouden Strop genomineerde Samen. Nachtvlucht belandde op de shortlist voor de Schaduwprijs. Haar thrillers zijn ook in Duitsland en Frankfrijk uitgegeven.
Terpstra schreef ook een non-fictieboek over grote gezinnen van vroeger, Het huis vol dat enkele weken in de bestsellerlijsten stond. De moedermaffia is haar eerste roman. Op 10 juni verschijnt bij uitgeverij Cargo haar nieuwe thriller Het huis van berouw.
In Nachtvluct is Liv na een ongelukkige liefde teruggekeerd uit Kenia. Ze heeft voorlopig onderdak gevonden bij haar ouders op een Friese boerderij. Daar op de dijk hoopt ze tot rust te komen en haar leven weer richting te geven.
Dan voltrekt zich een familiedrama. Livs broer Ron, een politieagent die in scheiding ligt, en zijn gezin worden dood in huis aangetroffen. Heeft haar broer de controle over zichzelf verloren of zijn er andere machten in het spel?
Tegen de zin van haar familie gaat Liv in het dorp op onderzoek uit. Langzaam begint ze meer informatie te krijgen over de laatste zaak waar Ron mee bezig was. Dan valt er nog een dode, en bekruipt Liv het gevoel dat iemand haar in de gaten houdt.
Lees ook:
René Appel vertelt hier over zijn debuut Handicap
Loes den Hollander vertelt hier over haar debuut Vrijdag
Corine Hartman vertelt hier over haar debuut Schone kunsten
Peter de Zwaan vertelt hier over zijn debuut Dietz
Lieneke Dijkzeul vertelt hier over haar debuut De stille zonde
Bavo Dhooge vertelt hier over zijn debuut Spaghetti
Michael Berg vertelt hier over zijn debuut Twee zomers
Almar Otten vertelt hier over zijn debuut Verdwenen chemie
Charles den Tex vertelt hier over zijn debuut Dump
Rudy Soetewey vertelt hier over zijn debuut Inbraak
Jacob Vis vertelt hier over zijn debuut Prins Desi
Elvin Post vertelt hier over zijn debuut Groene vrijdag
Tomas Ross vertelt hier over zijn debuut De honden van het verraad
Marelle Boersma vertelt hier over haar debuut Nephila's netwerk
Saskia Noort vertelt hier over haar debuut Terug naar de kust
Roel Janssen vertelt hier over zijn debuut De Struisvogelcode
Jac. Toes vertelt hier over zijn debuut Dubbelspoor
Simon de Waal vertelt hier over zijn debuut Cop vs Killer
Peter Römer vertelt hier over zijn debuut Chantage
Marion Pauw vertelt hier over haar debuut Villa Serena
Gerard Nanne vertelt hier over zijn debuut Lied van de lijster
Willem Asman vertelt hier over zijn debuut De Cassandra Paradox
Ingrid Oonincx vertelt hier over haar debuut Nickname
Bram Dehouck vertelt hier over zijn debuut De minzame moordenaar
Isa Maron vertelt hier over haar debuut Passiespel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten