22 april 2019

De Thriller Twaalfdaagse! #13 (column, 2019)



Een heerlijke eerste zin 



(Door Simon de Waal)


Twaalf jaar roddel en achterklap in het Thrillerlandschap! Nooit te beroerd om er met een gestrekt been in te gaan, zelfs niet om de Grote Namen ter verantwoording te roepen. Ruzie links, een scherp stukje rechts, een sneer naar het middelmatige midden. Als ik zo de stukken eens teruglees, heeft Peter menig maal geschiedenis geschreven met zijn Spanningsblog.

Maar laten we buiten dit alles niet vergeten waar het bij de Spanningsblog eigenlijk om draait. Nee, niet Peter zelf (hè, zo flauw dit), maar de thriller. En kijk dan eens naar de enorme hoeveelheid lekkere recensies die hij heeft geschreven, ook weer van links naar rechts in het hele thrillerlandschap. En interviews. En analyses. Over spanning in het algemeen. Een indrukwekkend oeuvre waarmee hij nog wel een paar dozijn jaren door mag gaan, van mij.

Er zijn een paar iconen waar je de tijd voor neemt, in thrillerland. Dus dit stukje is, noodgedwongen, kort maar met liefde geschreven.

Noodgedwongen omdat ik momenteel onvoorstelbaar druk ben met de laatste hoofdstukken van mijn nieuwe boek dat in juni van dit jaar gaat – als ik die hoofdstukken ga redden, en er geen ramp tussendoor gebeurt natuurlijk; afkloppen – verschijnen.

Toen ik na Nemesis een nieuwe ‘grote’ thriller ging schrijven, was dat over een vrouw die haar dochter gaat redden. Dat is wel zo’n beetje waar het op neerkwam, in het kort. En wat gebeurt er in de zomer van 2018? Karin Slaughter, de vrouw die sneller schrijft dan haar schaduw, komt met een verhaal over… u raadt het al. Woeps… daar ging mijn boek, want je wilt niet dat iemand gaat zeggen, goh, dat boek lijkt wel erg veel op… en daar zal het ook wel niet op lijken, maar als je lol even weg is in het verhaal, moet je het wegleggen en wachten tot die lol er weer is. Dus dat boek gaat er nog wel een keer komen, alleen al omdat de titel te fantastisch was om te laten liggen.

En toen begon dus ik aan een ander boek, waarvan de titel (Systema) minstens even verrassend en goed is (vind ik dan, en vinden Roel en Oscar van de uitgeverij ook), en waarin ik evenveel lol had in het schrijven. En heb, want ik ben er nog steeds mee bezig dus.

Ik nader het spectaculaire einde en ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen. Want ik hou er niet van om een gebaand pad te betreden en pas te beginnen met schrijven als alles al uitgeplot is en de karakters je niet meer kunnen verrassen. Nee, wat ik nodig heb is een stel fantastische karakters, een sensationeel en pakkend begin, en daarna begint het schrijven – als ik de eerste zin van het boek heb, tenminste. Want dat is een voorwaarde, misschien wel een gewoonte. Ik móét een heerlijke eerste zin hebben, anders ga en kan ik niet beginnen. Dat kan dagen, soms weken duren voordat die er is. En dan dáárna….

Maar goed, nu nader ik echt dat einde. Dus ik ben benieuwd wat die Russische Kolonel gaat doen. En die Schotse dochter wiens vader vergiftigd werd. En of Alex de kist van zijn moeder terugvindt. Ik ga snel verder. Heeft Peter straks ook weer wat te doen.

++++++++++++

Simon de Waal (Amsterdam, 1961) is naast schrijver en scenarist voor televisie en film werkzaam als rechercheur bij de Amsterdamse politie. Hij won in 2000 een Gouden Kalf voor Beste scenario voor de film Lek. Acht jaar later werd hij bekroond met de Diamanten Kogel voor de thriller Pentito, voor dit boek werd hij ook genomineerd voor de Gouden Strop. Ook zijn thrillers Cop vs Killer en Nemesis belandden op de shortlist voor de Gouden Strop.
Samen met Appie Baantjer schreef en bedacht De Waal drie politieromans over het Bureau Raampoort. Na het overlijden van Baantjer in 2010 schreef De Waal nog eens zeven romans in deze serie.
In september 2011 startten de opnamen van de telefilm Cop vs Killer naar het gelijknamige boek. De film zou oorspronkelijk geregisseerd worden door Hans Pos, maar toen die na enkele draaidagen ziek werd, werd De Waal gevraagd of hij de regie op zich wilde nemen. Deze telefilm is in 2012 uitgezonden en werd dit jaar herhaald. In juni verschijnt De Waals nieuwe thriller Systema bij uitgeverij Lebowski. De illustratie boven deze column is een uitsnede van de cover.
(Foto auteur: S.P. de Waal)

Geen opmerkingen: