28 februari 2019

Aanmoediging (nieuws, 2019)

Oeuvreprijs voor schrijver Robert Goddard 



Thrillerauteur Robert Goddard krijgt dit jaar de Diamond Dagger van de Crime Writers' Association. Met deze oeuvreprijs wil het Engelse thrillerschrijversgilde lof toezwaaien aan auteurs die met hun werk het genre hebben verrijkt.


CWA-voorzitter Martin Edwards meldt op de website van het genootschap dat Robert Goddard al meer dan dertig jaar lezers heeft vermaakt met zijn werk. 'Zijn boeken kenmerken zich door adembenemende plotwendingen, fraaie personages en historisch inzicht.'

Robert Goddard is uiteraard enorm vereerd, zo laat hij weten. Hij hecht grote waarde aan de onderscheiding, vooral omdat die door zijn collega-schrijvers is toegekend. 'Het zijn mensen die alles weten van de uitdagingen van het vak. Ik kan me niet meer precies herinneren wanneer het schrijven een carrière werd, maar ik vond het een verrijkende en plezierige ervaring.' Goddard zei de Dagger ook te beschouwen als een aanmoediging 'voor al die boeken die er nog aan staan te komen.'
Goddard krijgt de award overhandigd tijdens een ceremonie op 24 oktober in Londen. Eerdere winnaars zijn P.D. James, John le Carré, Dick Francis, Ruth Rendell en Lee Child

Robert Goddard werd geboren in Hampshire in 1954. Hij had diverse baantjes voor hij zich op het schrijven stortte. In een interview uit 1995 vertelde Goddard hoe hij maar moeizaam aan werk kwam. Zo was hij eens gegadigde voor de functie van geschiedenisleraar. Zijn gesprek was een flink eind op dreef, toen de hoofdonderwijzer met wie hij een onderhoud had, plotsklaps in slaap viel. En de man verkeerde nog steeds in comateuze toestand toen Goddard enkele minuten later de kamer uitliep. 

Een andere keer kreeg de bus waarmee Goddard op weg was om zichzelf aan te bevelen voor een ambtelijke betrekking, panne. Omdat hij al aan de late kant was, zette Goddard het vervolgens op een lopen. Badend in het zweet sprong hij over een hek om vervolgens languit te belanden op een nat grasveld dat net was gemaaid...

De enige keer dat hij een baan kreeg en gedurende enkele jaren behield, hoefde Goddard niet eerst de sollicitatiegruwelen te doorstaan. De overheidsdienst waarbij hij in dienst trad als onderwijsambtenaar, was namelijk wanhopig op zoek naar iemand - wie dan ook - die zich over een slecht functionerende computer wilde buigen. Kort daarna kreeg Goddard de opdracht een brochure te maken over reddingsvesten, voetbalshirts en honkbalhandschoenen. Het betekende de start van zijn schrijverscarrière.

In 1986 publiceerde hij zijn eerste misdaadroman, Past Caring. 'Eén van de redenen dat ik begon met schrijven was - afgezien van het feit dat ik ervoor betaald wilde worden - dat ik in de winkels niet de boeken kon vinden die ik met plezier las. Ik miste in de boeken plots die net zo ingewikkeld zijn als het leven zelf. Verwikkelingen die de lezer constant doen gissen naar de afloop. In het dagelijkse leven begrijp ik ook vaak niet waarom bepaalde gebeurtenissen zich voordoen. Ik wilde dat soort verhalen-in-verhalen gebruiken in mijn boeken.'

De aankondiging, vandaag, van de award voor Goddard viel overigens samen met de publicatie van One False Move, zijn 28ste thriller. 

Geen opmerkingen: