29 april 2020

Goesting (nieuws, 2020)

Toni Coppers stelt lancering thriller uit om boekwinkel te steunen 



Normaal gezien zou de nieuwe roman van Toni Coppers, Val, deze week in de boekwinkel liggen. Maar de Vlaamse auteur besloot de lancering van het boek uit te stellen tot de lokale boekwinkels weer de deuren kunnen openen. Op die manier wil Coppers de boekhandel steunen in deze kommervolle coronatijd. 


Val is trouwens het eerste boek in jaren zonder Coppers' vaste hoofdpersonage Liese Meerhout. 'Het is voor mij het boek dat ik altijd al wilde schrijven', zegt Toni Coppers in een interview met de Vlaamse zender TV Limburg 'Dat zijn zware woorden, maar het is absoluut zo.'

In het boek moet privédetective Alex Berger voor een moordonderzoek heel Europa door. 'Ja het is een beetje ironisch natuurlijk', zegt Coppers. 'Wij mogen niet reizen deze zomer. Ik hoop dat de lezer met mijn boek de goesting krijgt om toch door Europa te trekken. Alex brengt je naar Frankrijk, Zwitserland, Londen. Hopelijk hebben we daar een beetje troost aan.'

Steun aan de lokale boekhandel vindt hij een hele goede reden om de lancering van het boek uit te stellen. 'Toen ik elf jaar geleden begon, hebben die boekwinkels mij ongelooflijk gesteund om mijn boeken tot bij de lezers te brengen. Ik vergeet zoiets niet. Ik wil solidair zijn met hen en de boodschap uitdragen naar mijn lezers: reserveer nu gewoon je boek bij de boekwinkel en ga het afhalen als die weer open gaat. Zo steun je ook die lokale handel'.'

Coppers verkoopt van iedere titel gemiddeld zo'n tienduizend exemplaren. Hij weet dat hij met dit besluit een risico loopt. 'Ik heb een bang hartje, dat geef ik toe. Elke schrijver zal dat nu wel hebben. Maar dat is een luxe probleem. Ik ben geboren in Sint-Truiden. Wat daar de afgelopen maand is gebeurd, dát is pas een probleem.'

De publicatiedatum van Val staat nu gepland op 12 mei.

Bron: TV Limburg

Geen opmerkingen: