21 april 2020

Qua quarantaine 21 (nieuws, 2020)




Tomas Ross: 'Ik stuur mijn veel jongere vrouw naar de supermarkt' 




Thuisisolatie, ‘social distance’. Schrijvers zijn wel gewend om in afzondering creatief te zijn. Maar we maken nu wel erg bizarre tijden mee. Life during wartime. Hoe is het om als auteur te werken in tijden van corona, te pennen tijdens een pandemie? De Spanningsblog vroeg een aantal thrillerschrijvers naar hun ervaringen. Een Q&A qua quarantaine. Tomas Ross: 'Ik ben even creatief als immer.' 


Hoe sla je je door deze coronacrisis heen? Volg je trouw de richtlijnen van het RIVM?
Tomas Ross: 'Die richtlijnen volg ik zo veel mogelijk. Ik zit per slot van rekening in de zogeheten risico-leeftijd. Maar net als altijd laat ik zo tegen 6 uur 's ochtends de hond uit, dan is er sowieso al geen mens op straat.'

'Dagelijks fiets ik een kilometer of vijftien door de duinen. En een van de voordelen van een veel jongere vrouw is dat je die naar de supermarkt kunt sturen.'

Valt het thuiswerken je zwaar?
'Ik merk nauwelijks verschil met het pre-coronatijdperk, ik werk 'as usual' thuis. Het enige dat ik niet meer doe is wekelijks als adviseur van Cargo naar uitgeverij De Bezige Bij gaan. Nu lees ik manuscripten thuis.'


Maakt deze tijd je angstig of geeft het je extra zorgen? Wat doet het met jou persoonlijk?
'Om mijn oudere broers maak ik me wel zorgen. Maar vooralsnog gaat het met hen prima.' 

Tomas Ross (foto: Ben Kleyn)
Heeft deze crisis effect op jouw werkzaamheden als schrijver? Worden er bijvoorbeeld projecten uitgesteld, vervallen er wellicht boekpresentaties. Hoe zit het met het doen van research?
'Qua schrijven maakt het dus niets uit. De research was allang gedaan. Google en de handboeken heb ik hier paraat. Dus ik ben even creatief als immer.'

'In de afgelopen periode zijn wel drie lezingen afgezegd. Eén daarvan was nota bene in Boekel, het Brabants epicentrum, waarvoor ik twee weken na de uitbraak (sic!) nog een herinnering kreeg! Ongelooflijk, zo zie je maar weer wat populariteit betekent! Vermoedelijk zouden er maar drie mensen zijn komen opdagen, dus die anderhalve meter zou geen probleem zijn geweest.'

De Auteursbond vindt dat de overheid zelfstandige schrijvers die door deze crisis financieel worden geraakt, zou moeten steunen. Wat vind jij hiervan?
'Dat initiatief van de bond is niet meer dan logisch.'

Zou de coronacrisis een onderwerp/thema kunnen zijn dat je verwerkt in een volgend boek? 
'Nee, want een boek over een virus schreef ik al in 1987. Dat was Bèta.'

Hoe staat het trouwens met een volgend boek? Kun je hierover een update geven?
'Het volgende boek heet Indisch Requiem en wordt Deo en Corona Volente komende mei ingeleverd en zal op 10 september verschijnen. Daarna, na jaren, keer ik met een nieuw boek terug naar de BVD tijdens de Koude Oorlog. Toen het overigens gonsde van de berichten over virussen uit Russische en Chinese laboratoria. Maar niemand die aan vleermuizen dacht!'


Lees ook het interview met Simon de Waal
Lees ook het interview met René Appel
Lees ook het interview met Michael Berg
Lees ook het interview met Gerard Nanne
Lees ook het interview met Charles den Tex 
Lees ook het interview met Ingrid Oonincx
Lees ook het interview met Simone van der Vlugt
Lees ook het interview met Loes den Hollander
Lees ook het interview met Bram Dehouck
Lees ook het interview met Peter de Zwaan
Lees ook het interview met Jac. Toes

Lees ook het interview met Samantha Stroombergen
Lees ook het interview met Jeroen Windmeijer
Lees ook het interview met Elvin Post
Lees ook het interview met Lieneke Dijkzeul
Lees ook het interview met Willem Asman
Lees ook het interview met Marlen Visser
Lees ook het interview met René van Rijckevorsel
Lees ook het interview met Jacob Vis 
Lees ook het interview met Peter Römer


Geen opmerkingen: