24 april 2020

Qua quarantaine 24 (nieuws, 2020)


Isa Maron: 'We staren ons blind op een vaccin'  



Thuisisolatie, ‘social distance’. Schrijvers zijn wel gewend om in afzondering creatief te zijn. Maar we maken nu wel erg bizarre tijden mee. Life during wartime. Hoe is het om als auteur te werken in tijden van corona, te pennen tijdens een pandemie? De Spanningsblog vroeg een aantal thrillerschrijvers naar hun ervaringen. Een Q&A qua quarantaine. Isa Maron: 'Het zou verstandig zijn om de lockdown snel en op een slimme manier gefaseerd op te heffen.'



Hoe sla je je door deze coronacrisis heen? Volg je trouw de richtlijnen van het RIVM?
Isa Maron: 'De eerste weken van deze crisis ervaarde ik als een zegen. De aanleiding is afschuwelijk – maar de andere kant van die zwarte medaille ervaarde ik als prettig: de wereld kwam tot rust. Mijn vier zoons woonden ineens weer allemaal bij ons, inclusief het vriendinnetje van een van hen. Niemand hoefde ergens naartoe. We keken films, deden spelletjes. Nu, na een paar weken wordt iedereen toch onrustig. Van mij mag de wereld wel weer opstarten.'

'Wat ik trouw doe, is afstand houden van anderen. Bij mijn ouders ga ik langs, maar ik kom niet binnen, we spreken elkaar in de tuin, van een afstandje. Ik fiets drie of vier keer in de week en blijf dat doen zolang het mag.'
Valt het thuiswerken je zwaar?
'Schrijven is sinds een paar jaar mijn enige werk, dus ik werk altijd thuis. Ik vind het heerlijk.'

Maakt deze tijd je angstig of geeft het je extra zorgen? Wat doet het met jou persoonlijk?
'Ik maak me zorgen over wat er zou gebeuren als ik besmet raak. Het zou zo maar kunnen dat mijn lichaam dan iets heel anders doet dan ik zou willen – daar is het erg goed in.'

'Meer nog maak ik me zorgen over de staat van de wereld. Ouderen die nu eenzaam zijn, mensen die alleen moeten sterven.'

'Ik maak me zorgen over de economie. De schade die we nu oplopen gaat veel meer slachtoffers maken dan deze COVID19-epidemie, daarvan ben ik overtuigd. Armoede leidt vaak tot een slechtere gezondheid, bijvoorbeeld. Bovendien is de reguliere zorg voor een groot deel gestopt. Je zult maar op een levensreddende operatie wachten. Ik denk dat dit onderschat wordt.'

'Het zou verstandig zijn om de lockdown snel en op een slimme manier gefaseerd op te heffen, alhoewel niemand dat wil horen en iedereen over elkaar heen valt om mensen neer te sabelen die dat zeggen.'

'Ik denk dat dit virus de wereld de komende jaren blijft teisteren. We staren ons blind op een vaccin. Misschien wordt het gevonden: prachtig. Maar voor een virusziekte als HIV bestaat na dertig jaar onderzoek ook nog geen vaccin. Het zou dus kunnen dat we veiligheid zoeken die zich niet gemakkelijk laat vinden.'

'Miljoenen mensen wonen in gebieden waar je na het donker niet buiten kunt zijn omdat je dan een levensgevaarlijke malaria kunt oplopen. Wij zijn dat niet gewend en zullen misschien wel moeten leren leven in een wereld waarin meer gevaar schuilt.'

'Uiteindelijk is het je eigen verantwoordelijkheid dat je niet besmet raakt en anderen niet besmet. Als je wisselende contacten hebt, doe je toch ook een condoom om?'

Heeft deze crisis effect op jouw werkzaamheden als schrijver? Worden er bijvoorbeeld projecten uitgesteld, vervallen er wellicht boekpresentaties. Hoe zit het met het doen van research?
'Een ontzettend leuk project als Luister & Huiver dat door het GNM samen met Ambo|Anthos en de VPRO is opgezet, vervalt. Er is geen budget meer voor. Boekpresentaties, signeersessies, lezingen, interviews, prijsuitreikingen – dat soort dingen zijn grotendeels geannuleerd. Het haalt de glans er wel een beetje af.'

De Auteursbond vindt dat de overheid zelfstandige schrijvers die door deze crisis financieel worden geraakt, zou moeten steunen. Wat vind jij hiervan?
Voor zover ik weet kun je als schrijvende zzp'er aanspraak maken op de regelingen die ervoor bedacht zijn. Eigenlijk vind ik dat de overheid in deze crisis een basisinkomen aan alle Nederlanders zou moeten geven, dat zou bestedingen misschien op peil houden.'

Slaat deze crisis je lam of maakt het je juist creatiever?

'Met al die drukte in huis bleek het lastig me voldoende te kunnen concentreren. Sinds kort zit ik in mijn schrijfhuisje, dat gaat beter.'

Zou de coronacrisis een onderwerp/thema kunnen zijn dat je verwerkt in een volgend boek?  Zo ja, zou je daarover iets met de lezer willen delen?
'In het voorjaar van 2019 liep ik vast in het boek dat ik aan het schrijven was. Ik zette het verhaal even in de ijskast en begon aan iets wat ik al een tijdje in mijn hoofd had, een ander genre, thriller met fantasy en horror. De titel is De Plaag en het gaat over een wereldwijde virusuitbraak. Gek he, ik had er natuurlijk geen idee van dat 2020 zo zou lopen. Overigens is mijn uitgever ervan overtuigd dat er in Nederland geen markt is voor dit boek.'

Hoe staat het trouwens met een volgend boek? Kun je hierover een update geven?
Dit jaar verschijnt een nieuw seizoen van Wraakengel, een Storytel Original. Verder rond ik De Plaag af en ga ik verder met Doodstil, de thriller waar ik al een tijdje aan werk en werk ik aan een synopsis voor een nieuwe serie.



Lees ook het interview met Simon de Waal
Lees ook het interview met René Appel
Lees ook het interview met Michael Berg
Lees ook het interview met Gerard Nanne
Lees ook het interview met Charles den Tex 
Lees ook het interview met Ingrid Oonincx
Lees ook het interview met Simone van der Vlugt
Lees ook het interview met Loes den Hollander
Lees ook het interview met Bram Dehouck
Lees ook het interview met Peter de Zwaan
Lees ook het interview met Jac. Toes

Lees ook het interview met Samantha Stroombergen
Lees ook het interview met Jeroen Windmeijer
Lees ook het interview met Elvin Post
Lees ook het interview met Lieneke Dijkzeul
Lees ook het interview met Willem Asman
Lees ook het interview met Marlen Visser
Lees ook het interview met René van Rijckevorsel
Lees ook het interview met Jacob Vis 
Lees ook het interview met Peter Römer
Lees ook het interview met Tomas Ross
Lees ook het interview met Hilde Vandermeeren

Lees ook het interview met Roel Janssen

Geen opmerkingen: