21 mei 2019

Enorme honger (nieuws, 2019)

Thomas Harris: 'Ik heb nooit iets zelf verzonnen' 



In zijn eerste interview in vier decennia heeft Thomas Harris, de schrijver van de klassieker The Silence of the Lambs, herhaaldelijk verklaard dat hij nooit iets zelf heeft verzonnen. Een verrassende openbaring, aangezien de schrijver de schepper is van een onvergetelijk maar ook monsterlijk karakter, Hannibal Lecter.

'Ik denk niet dat ik ooit iets uit mijn duim heb gezogen', zei Thomas Harris in een interview met de New York Times. 'Alles wat ik schreef, is daadwerkelijk gebeurd. Niets verzonnen. Je hoeft eigenlijk helemaal niet iets te verzinnen in deze wereld.' Het is een zeldzaam interview, Harris mijdt doorgaans de publiciteit.

Volgens de NYT-journaliste Alexandra Alter gaf Harris steeds dit antwoord wanneer zij hem vroeg naar de oorsprong van sommige personages of verhaalelementen. Dat leidde bij haar tot de conclusie dat Harris een 'oplettende waarnemer was en een kroniekschrijver over mensen en hun donkerste impulsen'.

Van Harris verscheen vorige week de thriller Cari Mora, zijn eerste boek in dertien jaar en zijn eerste sinds 1975 waarin hij niet schreef over Hannibal Lecter. In zijn nieuwe boek schrijft hij over een Colombiaanse vluchtelinge die is ingehuurd om te passen op een villa die ooit eigendom was van Pablo Escobar.

'Het Hannibal-personage wandelt nog regelmatig mijn geest binnen', zegt Thomas Harris.'Soms vraag ik me af hoe het met hem gaat. 'Maar nu wilde ik schrijven over Miami Beach, de mensen hier en over de dromen en aspiraties van de nieuwe mensen die hier naartoe komen. Je ziet in hun ogen een enorme honger naar een ander leven.'

Hannibal Lecter begon tot de verbeelding van veel mensen te spreken na de verfilming van The Silence of the Lambs, waarin Jodie Foster en Anthony Hopkins schitteren als respectievelijk FBI-agente Clarice Starling en de charmante kannibaal dr. Lecter. Harris zei dat hij jarenlang de film niet heeft willen zien, omdat hij teleurgesteld was in de verfilming van zijn thriller Red Dragon (1996) door Michael Mann.

Nadat de film Oscars had gewonnen belandde Harris toevallig op het kataal van een tv-station dat de film op het scherm bracht. 'De dialogen komen heel bekend over, het is een prachtige film.' Harris heeft er altijd voor gekozen om in de luwte te leven'. Hij vertelde de journaliste dat roem veel vervelender is dan al het andere.

Bron: The Wrap

Geen opmerkingen: