14 maart 2024

Gesignaleerd 617 (nieuws, 2024)

Marie-José Verweij - Geen weg terug



Bij uitgeverij De Crime Compagnie is begin deze maand de thriller Geen weg terug verschenen. Marie-José Verweij schrijft hierin over de vermissing van een peuter.

Goede bedoelingen die desastreuze gevolgen hebben. Dat is de rode draad in deze thriller. Basisschoolleerkracht Walter maakt zich ernstige zorgen over de thuissituatie van zijn leerling Sepp en zusje Mila. Wanneer Jeugdzorg zijn zorgen niet serieus neemt, besluit hij het heft in eigen handen te nemen en ontvoert hij het tweejarige meisje.

Eenmaal thuis raakt hij in paniek en maakt hij een rampzalige inschattingsfout. Een internationale klopjacht ontvouwt zich als Mila uiteindelijk in een camper belandt bij een jonge vrouw met borderline. Lukt het de politie om Mila weer veilig thuis te krijgen?

De inspiratie om te schrijven over het thema vermissing kwam tijdens het lesgeven, aldus freelance leerkracht Marie-José Verweij. 'Ik kreeg op school ineens een ingeving terwijl ik even door het raampje bij de peuters keek: Wat nu als een man bij de opvang naar binnen staat te gluren en een meisje meeneemt?’

De schrijfster heeft een camper waar ze graag mee de hort op gaat. 'Toen ik een keer in het donker naar huis reed hoorde ik een geluid wat ik niet thuis kon brengen. Terwijl ik achterom keek schoot door mijn hoofd: 'Wat als er iemand in de camper zit?' Heel creepy natuurlijk, maar ook de perfecte combinatie voor een spannend verhaal. En zo zie ik overal wel verhaalideetjes. Tijdens het sporten, wandelen, werken, praten met mensen. Overal zit een verhaal in. In mijn geval neigt dat verhaal altijd naar een mysterie.'

Marie-José Verweij (1986) is schrijver en freelance leerkracht in het basisonderwijs. Ze woont samen met haar man en zijn dochter in Alphen aan den Rijn. Na het afronden van de studies International Development Studies aan de Wageningen Universiteit en de Pabo aan de Hogeschool Leiden, verdiepte ze zich in de wondere wereld van het schrijven om haar droom – een boek uitgeven – te kunnen verwezenlijken. Ze dompelde zich onder in de schrijfwereld en begon schrijfkilometers te maken door columns en teksten voor klanten te schrijven, en al snel borrelde er een boekidee op. Dit leidde tot haar debuut Met onbedachte rade, uitgegeven door Davey Jones Publishing. In 2023 maakte Marie-José de overstap naar De Crime Compagnie. Haar tweede boek Geen weg terug is op 1 maart verschenen.

Geen opmerkingen: