02 maart 2024

Bij het vuilnis (nieuws, 2024)

Carice van Houten speelt hoofdrol in Netflix-thriller



Actrice Carice van Houten gaat de hoofdrol spelen in de verfilming van De donkere kant van Sally Diamond van de Ierse schrijfster Liz Nugent. Netflix verwierf de filmrechten op deze thriller die inmiddels is verkocht aan zeventien landen. De Nederlandse vertaling verschijnt op 4 juni bij uitgeverij A.W. Bruna. 

Het boek is een bestseller in Ierland. Het stond negen weken op nummer 1 en vijf maanden in de top 5 van de bestsellerlijst. En in het Verenigd Koninkrijk vloog het de top 10 binnen. Er zijn in de twee landen honderdduizend exemplaren verkocht. De bekende presentator én schrijver Graham Norton jubelt over het boek: 'Liz Nugent heeft zichzelf overtroffen. Onvoorspelbaar en adembenemend, donker en verslavend, niemand gaat Sally Diamond nog vergeten!’ En Paula Hawkins, ook niet de eerste de beste, zegt: 'Bijzonder, en ongelooflijk knap! Schokkend, verontrustend en compleet origineel. Sally Diamond grijpt je vanaf de eerste pagina bij de keel.’ 

‘Zet me maar bij het vuilnis,’ zei hij vaak. ‘Als ik doodga, zet me dan maar bij het vuilnis. Ik ben dan toch dood, dus mij maakt het niet uit. Jij zult wel tranen met tuiten aan het huilen zijn.’

En dan lachte hij. Net als ik, want we wisten allebei dat ik niet zou huilen. Ik huil nooit.

Sally Diamond snapt het niet. Ze deed gewoon wat haar vader altijd al zei: hem bij het vuilnis zetten na zijn dood. Nu staat ze plotseling in het middelpunt van de belangstelling. Niet alleen van de media en de politie, maar ook van een stem uit een verleden die ze zich niet herinnert.

Terwijl Sally wegwijs wordt in de horror van haar vroegste jeugd, maakt ze ook voor het eerst vrienden en belangrijke keuzes. En leert ze dat mensen niet altijd zeggen wat ze bedoelen…

Liz Nugent schrijft psychologische thrillers en won hiermee diverse literaire prijzen. Haar boeken worden verfilmd en verschijnen in vertaling in meer dan twintig landen. Ook schrijft ze voor radio en televisie. Ze woont in Dublin met haar man.

Geen opmerkingen: