30 juni 2023

Geoefende lezer (nieuws, 2023)

Marion Pauw: 'VN-jury ruikt naar seksisme'



Tweevoudig Gouden Stropwinnaar Marion Pauw is onlangs uit de jury van de Vrij Nederland-Thriller van het Jaar-verkiezing gestapt. Ze vond dat de jury zich aan seksisme schuldig maakte. Dat zegt ze in een artikel in NRC.

De boekenredactie van NRC vroeg Marion Pauw een toptien van haar favoriete thrillers samen te stellen. Op nummer 6 staat Ik ben Pelgrim van Terry Hayes. 'Een spionagethriller met een nietsontziende terrorist – precies het soort boek waar ik een hekel aan dacht te hebben', zegt ze in de krant. 'Mijn zwager, een betrouwbaar kompas, beval het me aan. In de wachtruimte op Schiphol begon ik aan deze dikke pil, en voordat ik in Australië aankwam had ik het uit. Zó spannend en zó meeslepend.'

Dat Hayes een prestatie van formaat had geleverd besefte Pauw weer toen ze 'onlangs' in de jury zat van de Vrij Nederland-Thriller van het Jaar-verkiezing. 'Bij de genomineerden zaten ook een paar spionageboeken waar ik steeds na honderd bladzijden het spoor bijster raakte. Als mij dat als geoefende lezer al overkomt… Toen ik ook nog zag dat maar twee van de negen genomineerde boeken door vrouwen waren geschreven ben ik uit de jury gestapt. Waarom? Het ruikt daar naar seksisme, vind ik.'

De toptien van Marion Pauw is, aflopend naar 1: 10. Lydia Season - Meneer Peacocks paradijs, 9. Emily Ruskovich - Idaho, 8. Emma Donoghue - Kamer, 7. Lex Noteboom - De man met duizend gezichten, 6. Terry Hayes - Ik ben Pelgrim, 5. Esther Verhoef - Façade, 4. Sarah Pinborough - Wat jij niet ziet, 3. Gillian Flynn - Verloren vrouw, 2. Alice Sebold - De wijde hemel, 1. S.J. Watson - Voordat ik ga slapen

De Spanningsblog vroeg Pauw vorig jaar naar haar favoriete thriller. Ze noemde toen De verborgen geschiedenis van Donna Tartt.  

Geen opmerkingen: