24 september 2022

Over de rooie (column, 2022)



Esoterische thriller




(Door Peter de Zwaan)

Het CB, Centraal Boekhuis, is de verzamelplaats waar uitgevers hun boeken naartoe sturen. U bestelt een boek in de winkel, de winkel mailt het CB, CB stuurt boek naar winkel, winkel meldt dat u boek kunt halen. Zo werkt het en de uitgevers zijn eraan gewend.

Maar niet altijd blij.

Want het CB is groot, en belangrijk, en een pain in the ass.

Grote uitgevers die een goedkope schoolverlater in dienst hebben om hun boeken bij het CB te melden hebben daar niet veel last van. Ze horen de schoolverlater zuchten, denken: hij/zij leert het wel en gaan belangrijke dingen doen.

Maar de kleine uitgevers zuchten mee, want bij het CB zit iemand die met regelmaat iets nieuws bedenkt. Iets ‘wat goed is voor iedereen’, ‘wat de gang van zaken verbetert’, ‘waar de klant om heeft gevraagd’.

Dit jaar was de verbetering de invoering van de afdelingen Thema categorie en Thema hoofdonderwerp. Je kwam met het aanmelden van nieuwe boeken niet verder als je niet iets had aangevinkt.

Er waren 20 keuzes in Thema categorie, van A. Kunst tot Y. Kinderen, tieners en onderwijs. Het viel te begrijpen, maar daarna kwam Thema hoofdonderwerp. Er waren 119 keuzemogelijkheden en als ik me heb verteld waren het er 118 of 120. Ik wilde namens mijn uitgeverij Zwarte Zwaan twee Bob Evers-boeken aanmelden, maar Bob Evers zat niet bij de 119. Kinderboeken ook niet, net zo min als jeugdboeken, jongensboeken, meisjesboeken en boeken voor volwassenen die een paar uur jong willen zijn.

Wat ik wel aantrof, was FDB Dystopische en utopische fictie, FJMC Napoleontische oorlogen fictie, FNF Fairy and Folk tales, FUP Satanische fictie en parodieën, FYM Fictie mashup.

Ik vroeg me maar niet af wat mashup mag zijn, maar ging naar misdaad en mysterie, daar ben ik nu eenmaal bovengemiddeld in geïnteresseerd. FFJ Misdaad en mysterie: cosy mysterie, FHK Technothriller en, een heel mooie, FHQ Esoterische thriller.

Bestaan die, esoterische thrillers? Dat iemand op een bewolkte dag ooit zei: ‘Lieverd, weet je wat ik ga doen? Ik ga een esoterische thriller schrijven.’ En dat ook deed, zelfs na het antwoord: ‘Geweldig, schat, maar neem je wel op tijd je tabletten?’

Afijn, ik koos uiteindelijk voor FB Fictie algemeen en literair. Voor jeugdboeken, hè, je doet wat in je zenuwen. Ik mocht verder en voltooide de procedure. Ik printte de zaak en zag dat FB Fictie algemeen en literair nergens terug te vinden was. De hele categorie was blijkbaar alleen bedoeld om kleine uitgevers die niet vaak een boek aanmelden middels een zinloze procedure over de rooie te helpen.

Dat lukte niet, want ik was nog steeds kwaad over een maatregel van januari. Kleine uitgevers mochten vele jaren maximaal 100 exemplaren van een boek bij het CB deponeren. Gratis. Tot er in januari een verandering kwam en boetes werden uitgedeeld voor boeken die niet voldeden aan maatstaven die het CB mij niet heeft kunnen uitleggen.

Misschien heb ik het daar nog wel een keer over. Als het regent en ik een herfstdepressie van me af moet schrijven.

Geen opmerkingen: