05 september 2022

Boekenclub (nieuws, 2022)

Liza Marklund maakt comeback




Liza Marklund is terug. De Zweedse bestsellerauteur nam in 2015 afscheid van het thrillergenre met de publicatie van IJzer en bloed, het laatste avontuur van misdaadverslaggeefster Annika Bengtzon. Daarna zou ze zich toeleggen op het schrijven van columns, het maken van documentaires, haar werk als UNICEF-ambassadeur, haar besognes met haar eigen uitgeverij en een huis in Marbella.

Maar het thrillerbloed kruipt kennelijk waar het niet gaan kan. In oktober verschijnt bij uitgeverij De Geus haar nieuwe thriller, getiteld Poolcirkel. En het is geen eenmalige oprisping, want het boek is het eerste deel van een drieluik. De thriller speelt zich af in de regio waar Marklund haar jeugdjaren doorbracht. 

Poolcirkel begint in 1980. In Stenträsk, een rustig dorp in het uiterste noorden van Zweden waar de zon nooit ondergaat en de winters een totale duisternis zijn, verdwijnt Sofia Hellsten spoorloos op een zomernacht. Samen met vier andere jonge studentes is ze lid van de boekenclub Poolcirkel.

Veertig jaar later duikt haar hoofdloze lichaam op en start politiechef Wiking Stormberg een onderzoek…

Liza Marklund (Zweden, 1962) is nog steeds een van Zwedens meest geliefde en populaire misdaadschrijvers. Haar serie over Annika Bengtzon werd wereldwijd een groot succes: van haar boeken zijn meer dan 23 miljoen exemplaren verkocht in meer dan 40 talen. Haar werk is veelvuldig bekroond. Ze is nog steeds de enige vrouwelijke Scandinavische auteur die ooit op één stond in The New York Times-bestsellerlijst.

De schrijfster werd geboren in een dorpje in de buurt van Luleå, in het hoge noorden van Zweden. In deze geïsoleerde omgeving groeide ze op met de Bijbel en de zondagsschool. Het dichtstbijzijnde theater was driehonderd kilometer verderop. Een bibliotheek was niet voorhanden, maar Marklund las alles wat ze kon krijgen. En dat waren voornamelijk de mysterieboeken rond het meisje Nancy Drew en misdaadromans van Amerikaanse makelij.

Op haar zestiende liet ze de middelbare school achter zich en begon aan een ongeregeld leven dat haar over de hele wereld voerde: naar Zuid-Amerika, de Verenigde Staten, Israël en Groot-Brittannië. Ze werkte in een circus, een hotel, een restaurant en ze reed voor een verzekeringsmaatschappij auto’s van de oost- naar de westkust van de VS. Op haar eenentwintigste keerde ze terug naar Stockholm, kreeg een dochter en volgden een cursus journalistiek, waarmee haar loopbaan als journaliste begon. Op haar 32ste werd ze redactiechef van de eerste Metro.

De naam Annika verscheen overigens al vroeg in het leven van Marklund. ‘Zodra ik begreep dat je met letters woorden kunt vormen, begon ik spannende verhaaltjes te schrijven over een meisje dat Annika heette’, aldus de schrijfster op haar website. ‘Ik weet niet wat het is met deze naam. Mijn enige pop heette Annika, mijn beste vriendin heette zo en mijn eerste kind kreeg die naam. Op een of andere manier was Annika altijd bij me. Journaliste Annika Bengtzon heb ik vernoemd naar mijn dochter en mijn favoriete baas bij de krant waar ik gewerkt heb, Bengt Bengtzon, de grootste junk voor hard-boiled nieuws ooit.’

(foto auteur: Annika Marklund)

Geen opmerkingen: