15 juli 2019

Achter de schermen (nieuws, 2019)

Nieuw! De influencerthriller! 



Je hebt advocaten die advocatenthrillers schrijven, politiemensen die een politieroman publiceren, oud-spionnen die een spionageroman fabriceren, expats die met een expatthriller op de proppen komen, chef-koks die een dodelijk menu serveren in een culinaire thriller en vrouwen die vrouwenthrillers schrijven. Kortom, er zijn thrillerauteurs die maar al te graag schrijven over de wereld die ze maar al te goed kennen. Eind dit jaar dient zich een nieuwe categorie aan, want dan verschijnt voor zover bekend de eerste influencerthriller. Geschreven door... een influencer.

Nu hoor je Theo en Thea in de verte al roepen: 'Wat zijn dat eigenlijk, influencers?' 'Een influencer is iemand die invloed heeft, online wordt gevolgd door mensen en een autoriteit is op een specifiek gebied', zegt marketingdeskundige Rocco Stalvord in een interview met Nu.nl. De influencer is luid en duidelijk aanwezig op social media-platforms. Deze persoon heeft een publiek dat maar al te graag naar hem of haar luistert. Volgelingen, discipelen of na-apers zonder eigen mening, als je het kritisch bekijkt.

Eind vorig jaar stond mode-expert Anna Nooshin aan de top van Nederlands bekendste influencers (800.000 volgers op Instagram). Zij wordt op de voet gevolgd door vlogger Enzo Knol. Ook make up-deskundige Nikkie 'Tutorials' de Jager en stylist Fred van Leer ('Leer van Fred!') staan in de influencerhitlijsten. Arjen Lubach, ook een influencer. En wat te denken van Saskia Noort? Die heeft, voor een schrijver, op Insta best veel volgers, 13.700. De beheerder van De Spanningsblog heeft allesbehalve invloed, met zijn negen volgers op Instagram...

Joyce Spijker kent het influencersleven van binnenuit, zegt uitgeverij Ambo|Anthos die haar thriller Overkill in november van dit jaar op de markt brengt. Spijker werkte bijna tien jaar als communicatieadviseur en woordvoerder. Ze is nu werkzaam als schrijfcoach, contentspecialist en gastspreker. 'Naast papier is het podium mijn favoriete hangout om mensen te boeien', schrijft ze op haar website. 'Als spreker, maar zeker ook als facilitator van een event.' In haar blogs schrijft ze over Temptation Island als het Ter land, ter zee en in de lucht van deze tijd en verschaft ze tips aan beginnende auteurs: 'Vergeet jezelf niet te promoten. Hoe gek dat ook klinkt, personal branding is als auteur van levensbelang.'

Over Overkill dan maar. Claire Kant is een hardwerkende influencer en bouwde dankzij manager Thomas in korte tijd een droomcarrière op. Op beeld lijkt haar leven een sprookje, maar achter de schermen gaat een schrijnende werkelijkheid schuil en legt haar verslechterende gezondheid een bom onder haar succes. Hoe lang houdt ze dit bedrog nog vol?

Thomas de Bruijne bouwde dankzij paradepaardje Claire en dubieuze financiële hulp van zakenpartner Reinier zijn talent agency EPIC uit tot het meest gewilde influencersbureau van Nederland. Maar nu Claires gezondheid opspeelt en Reinier zijn geld terug wil, moet hij verder gaan dan ooit om de droom te blijven verkopen.

Joëlle Lammerstee is een documentairemaaktster en stelt de waarheid boven alles. Ze keurt de bewerkte wereld van influencers geen blik waardig tot haar baan op het spel staat en een docu over EPIC haar kan redden. En niet alleen dat. In haar zoektocht naar de waarheid heeft ze een verborgen agenda. Haar uitgangspunt ‘de waarheid voor alles’ verandert in ‘alles voor de waarheid’ en brengt haar naar de rand van de afgrond.

De uitgever belooft een grootse marketingcampagne. Uiteraard ook online.

Geen opmerkingen: