04 december 2018

De diepte in (nieuws, 2018)

David Baldacci: 'Meer Koude Oorlog-thrillers door politieke onrust'



De Amerikaanse bestsellerauteur David Baldacci is verontrust over het beleid van president Donald Trump en zijn regering. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel: de huidige politieke onrust leidt tot een stapel nieuwe Koude Oorlog-thrillers. 

Baldacci zegt dat in een interview met de krant The Scotsman. De schrijver is bezorgd over de huidige wereldpolitiek en maakt zich boos over wat Donald Trump en zijn regering allemaal bedenken en zeggen. 'Elke nieuwe tweet lijkt ons verder de diepte in te trekken. Ik wil niet dat we een punt bereiken dat we zo diep gedaald zijn dat we niet meer naar de oppervlakte kunnen terugkeren. Ik word soms wakker met het gevoel in een ander universum te leven.'

'Je hebt kernwapens en je hebt politieke leiders die nog geen enkel greintje van respect voor de mensheid hebben betoond', vervolgt de auteur van onder andere Absolute Power. 'Welk verstandig mens zou hier niet over bezorgd zijn?'

David Baldacci heeft de vier vorige presidenten ontmoet: George Bush Sr. en diens zoon, Bill Clinton en Barack Obama. Ze waren allemaal fans van zijn boeken, maar de schrijver moet er niet aan denken om zelf de politiek in te gaan. 'Mijn vrouw Michelle heeft me gezegd dat ik maar een andere vrouw moet zoeken als ik die ambities zou hebben. We zijn een politieke familie, we investeren veel geld in campagnes, we reizen wat rond om onze standpunten naar voren te brengen. Maar mijn vrouw heeft gezien wat politiek met het leven van iemand doet. Ze is gesteld op haar privacy en het leven dat we leiden.

De huidige politiek onrust zou een stapel nieuwe Koude Oorlog-thrillers kunnen opleveren, denkt Baldacci. 'Er zijn veel thrillerauteurs die het betreurden dat het Tom Clancy-tijdperk voorbij was. Maar nu scherpen ze hun pennen met een nieuwe lichting politieke thrillers. Ik zou dat ook kunnen doen, maar ik voel niet de behoefte om te gaan wedijveren met de krantenkoppen. Ik schrijf liever over zaken die ertoe doen in het leven van mensen.'

'In het echte leven zien mensen anderen wegkomen met slecht gedrag. Ze hoeven de gevolgen niet te vrezen. In een thriller wordt de schurk doorgaans aangepakt door degene die iets goeds probeert te doen. Mensen halen uit fictie wat zij niet uit het echt leven kunnen halen.'

Bron: The Scotsman

Geen opmerkingen: