10 november 2016

Gesloten winkel (nieuws, 2016)

TELEURGESTELDE STEPHEN KING VERKIEST EVEN DE LUWTE

Veel schrijvers hebben zich via de sociale media uitgelaten over de verkiezing van Donald Trump tot 45ste president van de Verenigde Staten. Sommigen hielden hoop, anderen toonden zich wanhopig, zoals Stephen King.

Voor Stephen King, een Democraat en uitgesproken tegenstander van Trump is diens overwinning een horrorscenario dat werkelijkheid wordt. King zal zich de komende tijd gedeisd houden, stelde hij via Twitter. 'Geen boekaanbevelingen meer, geen standpunten over politiek en geen grappige plaatjes van honden de komende tijd', schreef hij. 'Ik sluit de winkel.'

Een paar uur later volgde er nog een boodschap van King. 'Nog één ding voordat ik een poosje weg ben: in elke antiekzaak hangt er wel een bordje met de tekst 'Als je iets kapotmaakt, dan is het van jou.'

Fantasyschrijver Neil Gaiman sloeg een andere toon aan en verspreidde een meer optimistische boodschap. Hij reageerde op een Twitteraar die hem vroeg hoe met de uitslag om te gaan. 'Ik ben boos, bang en bezorgd om mijn familie en vrienden. Hoe kan ik dit nieuws ten goede keren?' Gaiman antwoordde: 'Zeg wat je te zeggen hebt. Inspireer. Onthoud dat verandering altijd begint met ideeën.'

J.K. Rowling was het roerend met Gaiman eens. Ook zij gaf antwoord op een Twitteraar over hoe nu verder. 'We blijven samen. We komen op voor de zwakkere, We gaan de strijd aan met intolerante mensen. We voorkomen dat haatspeeches normaal gaan worden.'

Bron: Los Angeles Times; foto: Shane Leonard

Geen opmerkingen: