(Door Peter Kuijt)
Begin november kreeg Saskia Noort van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs de Meesterprijs overhandigd. Zij was na Appie Baantjer de tweede schrijver die met deze oeuvreprijs werd onderscheiden. Volkomen terecht als je de argumentatie van het GNM, dat Noort een groot en nieuw lezerspubliek aanboorde, als leidraad neemt. Niet minder waar is dat de schrijfster 'het pad effende voor een nieuwe generatie vrouwelijke thrillerauteurs'. Tegelijkertijd deed dat haar kansen op een Gouden Strop slinken, signaleerde de auteur zelf. ,,Kijk maar eens naar de juryrapporten waarin voortdurend wordt gesproken over Saskia Noort-klonen.''
Dat Noort volgens het GNM voor de emancipatie van het thrillergenre heeft gezorgd, daar kun je nog wel kanttekeningen bij plaatsen. Want ondanks haar successen scharrelt de thriller nog steeds een beetje rond in de morsige ballenbak van het literaire walhalla. De miskenning van het genre is er niet minder om geworden.
Een paar dagen na haar bekroning lanceerde 's lands bestverkopende thrillerschrijfster haar nieuwe avontuur Debet op een drukbezochte party in het museum Kranenburgh in Bergen, de plaats waar het verhaal zich afspeelt. De eerste druk van de nieuwe 'Noort' verscheen overigens in een fors lagere oplage, want ook succesuitgeverij Anthos (met auteurs als Esther Verhoef, René Appel en Simone van der Vlugt) ontkomt niet aan de crisis in het boekenvak.
Het is ook crisis in Debet. Het groepje vrienden dat zich tien jaar geleden in De eetclub overgaf aan culinaire en andere uitspattingen, is door de tand des tijds en economische malaise niet gespaard gebleven. Alleen Karen van de Made, vrouw van tv-producent Michel Brouwers, heeft met gezin haar luxeleventje voortgezet in het Gooi. Maar daar komt abrupt een eind aan als Brouwers, maker van de geflopte talentenjacht May the best Voice win, zijn Audi allroad quattro op de Duitse Autobahn om een betonnen paal heen vouwt. 'Hij voelt hoe zijn lichaam zich vult met pijn, hoe zijn gewrichten uit elkaar worden getrokken en zijn nek knakt als een luciferhoutje.'
Karen ontdekt dat haar leven in welstand een grote farce was. Terwijl zij de rol van 'het vrouwtje thuis' speelde, stond haar echtgenoot bij sommige leden van hun vriendengroep aan de linkerkant van de balans, de debetkant.
Geholpen door haar ex-minnaar Simon keert Karen samen met haar puberdochters terug naar Bergen, het Noord-Hollandse kunstenaarsdorp waar alle ellende begon. Daar probeert ze de waarheid over de vriendengroep van weleer boven de eettafel te krijgen. En zoals het een goede thriller betaamt, gaat dat niet zonder slag of stoot.
Tot ver voorbij de helft van het boek is van een stevige dosis spanning echter nog niet veel te merken. Maar Noort weet wel geraffineerd de aandacht vast te houden met een verhaal over een vrouw die de wereld om haar heen ziet instorten. Die dacht dat ze vrienden had. Met vaart geschreven, de waardevaste dialogen staan als een huis en menige zin raakt keihard de kern, zoals die over 'een 45-jarige vrouw die weer naar IKEA moet voor een starterspakket'.
Aan het eind trekt Noort de thrillerteugels stevig aan. De plot is er een uit het boekje. De finale, waarin de bloedspetters over en weer vliegen, oogt wellicht wat over the top, maar dat mag de pret niet drukken. Debet is de winnaar van een Meesterprijs waardig.
Saskia Noort - Debet. Uitgeverij Anthos, 254 pag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten