14 mei 2020

Massa-immuniteit (nieuws, 2020)


Vader van Boris Johnson brengt virusthriller opnieuw uit 




Stanley Johnson, de vader van de Britse premier Boris Johnson, brengt deze zomer een thriller op de markt over de uitbraak van een kwaadaardig virus. Het is een heruitgave van The Marberg Virus uit 1982.  


Onlangs werd bekend dat Stanley Johnson uitgeverijen had benaderd om zijn oude thriller opnieuw uit te brengen. Uiteindelijk hapte Black Spring, een imprint van de onafhankelijke uitgeverij Eyewear Press toe, die het boek onder de titel The Virus zal publiceren. Johnson schrijft in het boek over een epidemioloog, die in een race tegen de klok verwikkeld raakt om een vaccin te ontwikkelen dat met succes kan worden ingezet tegen onbekend virus dat rondwaart in New York. Het verhaal is gebaseerd op een ware gebeurtenis in Duitsland in de late jaren zestig. Er komt ook een wanhopige Amerikaanse president in voor. 

In een nieuw nawoord schrijft de 79-jarige Johnson, vader van de Britse premier die net hersteld is van het coronavirus: 'Zal het gevecht tegen Covid-19 even succesvol zijn als mijn held was in zijn strijd tegen het Marburg virus? Als ik denk aan mijn eigen boek, en zijn eventuele gelukkige afloop, zie ik dat regeringen over de hele wereld, die van ons inbegrepen, gefocust zijn op het vinden van een vaccin of een tegengif. Ik wil niet het belang van voorzorgsmaatregelen bagatelliseren, maar ik geloof dat massa-immuniteit een cruciale factor zal zijn in het stoppen van dit virus.'

Volgens Johnsons literaire agent, Jonathan Lloyd, was het boek aangeboden aan vier uitgeverijen, die evenwel afwijzend reageerden. Maar Black Spring wilde wel in zee gaan met de auteur. Lloyd vindt de gang van zaken teleurstellend. 'Ik had verwacht dat de uitgevers een gat in de lucht zouden springen om een dergelijk boek uit te brengen.'

The Virus zal tegelijk met een heruitgave van Johnsons thriller The Warming op de markt komen. In deze thriller onthult een journalist een samenzwering rond een wonderbaarlijk mineraal dat een eind kan maken aan de klimaatcrisis.

Bron: The Guardian

Geen opmerkingen: