24 maart 2015

Grenzeloos (nieuws, 2015)

TERRY HAYES SCHRIJFT THRILLER OVER STEALTH-TECHNOLOGIE

Terwijl hij besprekingen voert met een topregisseur en niet de eerste de beste Hollywood-acteurs over de verfilming van zijn succesdebuut 'Ik ben Pelgrim', werkt Terry Hayes hard aan een tweede thriller. Over de voortschrijdende stealth-technologie en een man die zijn gezin probeert te redden.

Na 55 weken onafgebroken in de Bestseller 60 te hebben gestaan met zijn debuutthriller 'Ik ben Pelgrim', moest scenarioschrijver Terry Hayes kortstondig afscheid nemen van de CPNB-lijst. Zoals elke donderdag (Australische tijd) checkte hij de verkooplijst. Vorige week zag hij zijn naam niet meer terugkeren in de lijst. ''Ik heb de site van de CPNB onder mijn favorieten staan en elke week keek ik eventjes waar het boek nu weer stond'', meldt Hayes in een mail aan Hebban|Crimezone. ''Ik kreeg ook regelmatig updates van Steven Maat van uitgeverij A.W. Bruna over het succes van het boek.''

Nederland was het eerste 'buitenland' waar Hayes' vuistdikke thrillerdebuut aan werd verkocht. ''Het was fantastisch om te zien dat het boek het zo goed deed. Soms vond ik het moeilijk te geloven dat een debuut van een schrijver aan de andere kant van de wereld zo goed aansloeg als in jullie land. Het bewijst maar weer dat een goed verteld verhaal geen grenzen kent.''

Hayes heeft wel een verklaring voor het succes van 'Ik ben Pelgrim' op de Nederlandse markt. ''Het is een gevolg van een combinatie van een aantal zaken. Ten eerste had ik het geluk een goede Nederlandse uitgever te vinden. Steven Maat en zijn collega's hebben bergen werk verzet in het ondersteunen van het boek. Steven nam een behoorlijk risico om zich zo in te spannen voor een debuterend auteur. Hij maakte flink wat kosten om het boek te promoten. Er hingen grote posters in winkelcentra en bushokjes en daarnaast was geen enkele moeite te veel om de boekhandel voor de thriller enthousiast te krijgen.''

Er is lange tijd geen omvangrijke internationale spionageroman geweest die kwesties aankaartte waarmee het publiek vandaag de dag mee bezig is. En dat is volgens Hayes de tweede reden waarom zijn debuut het zo goed deed. ''Ik denk dat 'Ik ben Pelgrim' bij lezers wereldwijd een gevoelige snaar - angst, wellicht - raakte. Het is niet alleen een spannend verhaal, een avontuur, het gaat ook over islamitisch fundamentalisme, grote hoeveelheden gevoelige informatie die via internet verspreid worden en de verbijsterende vooruitgang die bijna dagelijks in de biochemie en de genetische technologie wordt geboekt. Kun je een ziekteverwekker als de pokken ontwikkelen in je fietsenberging? Misschien niet dit jaar, maar dan wel snel daarna. Dat is niet alleen mijn stellige overtuiging, maar ook van deskundigen in het veld. Het lijkt mij dat veel mensen vermoeden dat zaken uit de hand dreigen te lopen. In dat verband klopt 'Ik ben Pelgrim' op de deur.''

Volgens Hayes zijn de vertaalrechten nu verkocht aan meer dan dertig landen. ''De problemen die in het boek worden aangestipt worden wereldwijd met bezorgdheid besproken. Er is een nieuw soort van globalisering in gang gezet, de globalisering van angst en terreur.''

De Australiër werkt ondertussen hard aan een tweede thriller. De titel is al bekend: 'The year of the Locust', oftewel 'Het jaar van de Sprinkhaan'. Uitgeverij A.W. Bruna brengt ook deze thriller in Nederlandse vertaling op de markt.

Hayes wil over zijn nieuwe boek kwijt dat het evenals in 'Ik ben Pelgrim' over een vergevorderde tak van de wetenschap gaat. Hij schrijft onder meer over het winnen van materialen van bijvoorbeeld asteroïden en gaat dieper in op een pikant onderdeel van defensie-onderzoek: de stealth-technologie. Hierin worden pogingen gedaan om objecten onzichtbaar te maken. ''Je kunt je voorstellen wat het betekent als je honderd tanks op het slagveld daarmee zou uitrusten. Het eerste moment dat de vijand er iets van zou merken, is als er geschoten wordt. Het zou de moderne oorlogsvoering flink veranderen. Het is ook geen wonder dat er gigantische hoeveelheden geld in onderzoek worden gestoken."

''Al deze aspecten heb ik in een - hopelijk - voortrazend verhaal verpakt. Maar centraal staat het verhaal van de wanhopige pogingen van een man om zijn gezin te redden. Het is een high tech thriller met sterke menselijke elementen. Dat is het doel tenminste...''

Aan de verfilming van 'Ik ben Pelgrim' wordt hard gewerkt, weet Hayes te melden. ''Zoals bekend heeft MGM de filmrechten gekocht en mij gevraagd het scenario te schrijven. We zijn in gesprek met met een van 's werelds beste filmregisseurs. Drie Hollywoodsterren hebben - onafhankelijk van elkaar - het boek gelezen en laten weten wel in te zijn voor de hoofdrol van Pelgrim. Ik mag absoluut niet bekendmaken om wie het gaat, maar wees ervan overtuigd dat het niet 'de gebruikelijke Hollywood bullshit' is. Er zijn nog geen keiharde garanties dat de film er ook zal komen, maar er is zeker reden tot optimisme.''

(Bron: Hebban|Crimezone)

Geen opmerkingen: