07 maart 2019

Snel volwassen worden (nieuws, 2019)

Slapeloze nachten in motels



She Rides Shotgun is een lastig te vertalen titel. Maar Karakter Uitgevers heeft met Kind van de rekening een geslaagde poging gedaan. De debuutthriller van de Amerikaan Jordan Harper gaat over een ten dode opgeschreven meisje dat moet vechten en stelen om in leven te blijven. Ze gaat in de leer bij de meest angstaanjagende man die ze kent – haar vader. Het boek ligt op 4 april in de winkels. 


De elfjarige Polly McClusky is verlegen en te oud voor de teddybeer die ze overal mee naartoe sleept. Onverwacht wordt ze herenigd met haar vader Nate, die net uit de gevangenis komt. Hij haalt haar van school en neemt haar mee in een verre van veilige wereld. Eentje vol diefstal, geweld en een constante doodsbedreiging.


Hij doet dat om haar leven te redden. Nate heeft in de gevangenis gevaarlijke vijanden gemaakt. De Aryan Steel-bende heeft een prijs op zijn hoofd gezet, ze hebben zijn ex-vrouw, Polly’s moeder, al vermoord. Polly is hun volgende doelwit.

Nate en Polly weten steeds ternauwernood te ontsnappen en beleven slapeloze nachten in motels. Tijdens hun vlucht is Polly gedwongen om snel volwassen te worden. Ze moet leren hoe je klappen incasseert, hoe je jezelf verdedigt met wapens en hoe je een drugspand moet overvallen.

Op zijn beurt leert Nate wat onvoorwaardelijke liefde inhoudt, iets wat hij nooit heeft gekend. Maar kan hun steeds sterker wordende band het gevaarlijke bestaan aan? Zullen ze ooit een eerlijk leven leiden, zonder angst?

Met She Rides Shotgun won Jordan Harper de 2018 Edgar Award voor beste debuutroman. De schrijver groeide op in Missouri. Hij werkte voor reclamebureaus en was poprecensent. Later ging hij voor televisieseries schrijven. 

De Spanningsblog kreeg eerder al Harpers oorspronkelijke uitgave onder ogen en was onder de indruk. We noteerden: 'Harper schrijft in korte en stotende zinnen, die het gaspedaal bijna gevaarlijk diep indrukken. In een staccato stijl schetst hij hoe de bende Aryan Steel in zijn werk gaat als het om het afrekenen met vijanden gaat. Zo gaat het ook als de ontmoeting tussen Polly en haar vader daar is. Als een filmscène, prachtig. ‘There was nothing but dirty air and silence between them.’

Personages zijn met finesse geschetst, Polly en haar vader zijn levensechte karakters. Fraaie zinnen in overvloed zoals deze: ‘He wanted to choke the world if he only could find its fucking neck.’

Doorlopend schuilt er een gevoel van dreiging in het verhaal. De thriller staat voortdurend onder hoogspanning. De Amerikaanse uitgever van Harper heeft met de woorden 'voortstuwende, grimmige thriller' niets te veel gezegd.'

Geen opmerkingen: