12 november 2023

Rake woorden (nieuws, 2023)

Terry Hayes uiterst actueel met nieuwe thriller



Na het overrompelende succes van Ik ben Pelgrim kostte het Terry Hayes (72) tien jaar om de opvolger te schrijven. Toch is zijn Het jaar van de Sprinkhaan een uiterst actuele thriller.

In Het jaar van de Sprinkhaan beraamt een meesterbrein in het Midden-Oosten een brute aanslag  die de westerse samenleving moet ontwrichten. Of het Terry Hayes verbaast dat zijn boek waaraan hij alweer tien jaar terug begon zo actueel is gezien de ontwikkelingen in Israël en Gaza? 'Ik ben eerder depressief dan verrast', zegt hij in een interview met Het Parool. 'Zeker als journalist, maar ook als schrijver is het je taak de tijdgeest aan te voelen. Dat doe ik door ontzettend veel te lezen, het internet door te spitten – ook voor research – en door te praten met allerlei mensen.'

Van zijn debuut Ik ben Pelgrim uit 2013 zijn inmiddels 34 vertalingen en het boek maakte van Hayes een multimiljonair. Maar Hayes belandde in 'een zwart gat', toen hij aan het schrijven van zijn tweede boek. Hij bezorgde zijn uitgever met dat uitstellen ernstige migraine en moet bij volgende boeken een boete betalen als hij de afgesproken deadline niet haalt, vertelt hij aan de krant. Met name op het gebied van een goede verhaallijn wil hij het onderste uit de kan halen. 'Voor dit boek schreef ik 2 miljoen woorden, 240.000 ervan haalden het boek. Soms tikte ik maar één woord per dag. Als het maar raak was.'

(Bron: Het Parool)

Geen opmerkingen: