30 oktober 2022

Waardig sterven (nieuws, 2022)

Anne-Laure Van Neer wint Hercule Poirotprijs met thrillerkomedie




Schrijfster Anne-Laure Van Neer heeft gisteren de Knack Hercule Poirotprijs 2022 gewonnen. In haar thrillerkomedie Joséphine breekt de Vlaamse auteur een lans voor een waardig levenseinde. 

Anne-Laure Van Neer
was drie keer eerder genomineerd voor de Hercule Poirotprijs. Het is de  vijfentwintigste keer dat het magazine Knack zijn award uitreikt voor beste Vlaamse misdaadroman. 

De schrijfster zegt in Knack: 'Mijn echte debuut was Justine, in 2015, en ik werd meteen genomineerd voor de Poirot. Maar daarvoor had ik al een chicklitroman uitgegeven in eigen beheer. Ik had helemaal niets met mierzoete romantiek, maar wél met de humor die eigen is aan chicklit. Die heb ik meegenomen naar het thrillergenre, dat me veel beter ligt. Mijn boeken zijn een mix van misdaad en humor. Luchtig van toon, geschreven in een simpele, directe taal.'

Hoofdpersonage Joséphine is een discrete maar erg doortastende strijdster voor het recht op waardig sterven. Dat recht geldt in woonzorgcentrum Den Groenen Hof ook voor wie niet meer wilsbekwaam is – tenminste als hij of zij lid is van Joséphines geheime genootschap, de Thanatosclub.

Van Neer: 'Jaren geleden las ik een bericht over een koppel tachtigplussers dat hand in hand van het dak van een appartementsgebouw was gesprongen, uit wanhoop omdat ze uit hun flat moesten. ‘Waarom kunnen mensen in zulke omstandigheden niet geholpen worden om op een waardige manier afscheid te nemen van het leven?’ vroeg ik me af.'

Anne-Laure Van Neer (Antwerpen, 1975) debuteerde in 2015 met de misdaadkomedie Justine, daarna volgden Maurice en Louise

In totaal waren er zes genomineerden voor de Hercule Poirotprijs. Het gaat om Besloten stad van Jos Pierreux (winnaar in 2018), Het mollenfeest van Dominique Biebau (winnaar in 2019), Win Win geschreven door Jan Van der Cruysse (winnaar in 2016), Superhelden sterven niet van Piet Baete en Het bloed en de zwaan van Hugo Luijten. Van Neer wint een geldbedrag van 5.000 euro. 

Meer informatie over de Knack Hercule Poirotprijs is te vinden op
https://www.knack.be/dossier/hercule-poirotprijs/

(
Bron: Knack)

Geen opmerkingen: