11 december 2017

Complexe wereld (nieuws, 2017)

Ian Rankin: 'Lolita is het meest overschatte boek ooit'


De Schotse bestsellerauteur Ian Rankin vierde afgelopen zomer dat hij dertig jaar in het vak zit. The Guardian vroeg hem naar onderschatte, invloedrijke en jaloersmakende boeken.


- Het boek dat ik momenteel aan het lezen ben.'Still Dark van Alex Gray.' De jongste thriller uit de serie waarin detective superintendent William Lorimer een afschuwelijke moord tracht op te lossen in Glasgow. Het is Oudejaarsavond. Overal wordt feest gevierd. Maar voor DSI William Lorimer is deze laatste avond van het jaar een avond die hij nooit zal vergeten. Hij moet naar een huis waar geweerschoten zijn gehoord. Wat hij vervolgens op de plaats delict aantreft, zal een behoorlijke impact hebben op zijn leven. Hij gaat zich zelfs afvragen of hij nog langer bij de Schotse politie moet blijven.

- Het boek dat mijn leven veranderde.
'Mijn thriller Black and Blue. Daar boekte ik mijn eerste succes mee.' Ian Rankin debuteerde in 1987 met Knots and Crosses, dat in Nederlandse vertaling de titel Kat en muis kreeg. Black and Blue uit 1997 is Rankins negende boek en verscheen als Gerechtigheid in het Nederlands.

- Het boek dat ik geschreven zou willen hebben.
'Bleak House van Charles Dickens. Hij creƫert daarin zo'n complete en onderhoudende wereld.'

- Het boek dat de grootste impact had op mijn schrijverschap.

Laidlaw van William McIlvanney. Mijn John Rebus heeft veel te danken aan de rauwe rechercheur Jack Laidlaw uit Glasgow.' Laidlaw wordt gezien als het begin van de thrillerstroming Tartan Noir.
- Het boek dat volgens mij het meest overschat is.
'Lolita van Vladimir Nabokov. Het meest onderschatte boek is The Private Memoirs and Confessions of a Justified Sinner van James Hogg.'

- Het laatste boek waarbij ik moest lachen of huilen.
'Het is een zeldzaam boek dat je zowel laat lachen als huilen. This is going to hurt van Adam Kay is zo'n boek.'

- Het boek dat ik niet kon uitlezen.
'Ancient Evenings van Norman Mailer. Ik slaagde erin om de eerste 300 pagina's te lezen.' Het boek dat over het oude Egypte gaat, telt iets meer dan 700 pagina's.

- Het boek dat ik tot mijn grootste schaamte nog nooit heb gelezen.
Finnegans Wake van James Joyce. Zijn Ulysses stelde ik zeer op prijs.

- Het boek dat ik het vaakst cadeau doe.
The Prime of Miss Jean Brodie van Muriel Spark. In deze roman is juffrouw Brodie een wat excentrieke onderwijzeres op een Edinburghse meisjesschool die haar zes pupillen over allerlei kunstzinnige, geestelijke en politieke zaken onderhoudt. Er bestaat dan ook een radicaal verschil in de educatieve beginselen van juffrouw Brodie en de rest van het onderwijzend personeel. De diverse pogingen om haar van de school te verwijderen zijn pas suksesvol als een van haar vertrouwelingen haar ware aard ontdekt. Het verhaal speelt in de tijd van het opkomend fascisme, waarvoor juffrouw Brodie niet ongevoelig is.

- Het boek dat het meest aan mij herinnert.
'Mijn volgende. Schrijvers denken altijd dat hun belangrijkste boek nog geschreven moet worden.'

Bron:  The Guardian; foto auteur: Tim Duncan

1 opmerking:

xyz zei

Nieuwsgierig naar McIlvanney.