06 mei 2008

Telraam kapot (nieuws, 2008)

ROSS VERTELT... ZICH

Deze week wordt met veel media-aandacht de eerste Nederlandse 'what if'-thriller van Tomas Ross, 'De Marionet' gelanceerd. Hierin speculeert Ross over wat er zou zijn gebeurd als Pim Fortuyn de aanslag op 6 mei 2002 had overleefd.

In Ross' fantasie behaalt de partij van Fortuyn, de LPF, een gigantische verkiezingsoverwinning. Op het achterplat van 'De Marionet' behaalt de LPF 43 zetels. In het boek echter draait het om een monsterzege van 53 zetels. Foutje, kan gebeuren.

Maar er had wel mogen worden ingegrepen bij Ross' verdeling van de Kamerzetels. De LPF behaalt, zoals gezegd, 53 zetels. De PvdA zakt terug naar 20, SP behaalt er 9 en ook GroenLinks krijgt 9 zetels toebedeeld. Leefbaar Nederland noteert 2 blauwe stoelen in de Kamer en D66 7. De VVD krijgt er 24 en het CDA is de tweede partij van het land met 29 zetels. In totaal komen we uit op 153 Kamerzetels, terwijl er maar 150 parlementariërs kunnen worden gekozen. Als we daarbij bedenken dat de in deze verdeling nog niet eens de altijd stabiele kleine christelijke partijen zijn opgenomen, dan is de conclusie duidelijk: Ross, de archievenspitter, moet een nieuwe zakjapanner kopen. Ai, pijnlijk en gênant...

(Woensdag volgt een recensie van 'De Marionet')

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Foutje van die 43 zetels was mij ook al opgevallen, de ander was mij nog niet opgevallen. Maar je vergeet zelfs nog de kleine Christelijke partijen...
Grappig!
Ben benieuwd naar je recensie, ben zelf op de helft, leest wel lekker.

Peter Kuijt zei

Nee hoor, de kleine christelijke partijen worden hierboven ook genoemd...

Anoniem zei

Sorry, had ik overheen gekeken.. Ik debk...dat ik bedoelde in het totaal van 153! :-)
Maar ik ben het wel met je eens een beetje gênant!

Anoniem zei

Hee Peter, het is reeds donderdag!! Wakker worden!

Peter Kuijt zei

Als jij het zegt... Even geduld nog. Ik zit te dubben over het aantal sterren....

Anoniem zei

Aantal sterren?? Geef jij die dan??

Peter Kuijt zei

Moet van een bepaalde beheerder van een bepaalde site...