21 augustus 2007

Een thriller in gedachten (nieuws, 2007)

IAN RANKIN: 'ROWLING ALS MISDAADAUTEUR'

De Schotse misdaadauteur Ian Rankin heeft tegenover The Guardian verklaard dat hij het verhaal heeft verzonnen dat J.K. Rowling bezig is aan een thriller. ,,Het was een grapje dat ik vertelde op het Edinburgh Book Festival. Bijna de hele zaal lachte erom.''

Rankin had eerder laten weten dat zijn vrouw Miranda de schrijfster van de Harry Potter-reeks in een café in Edinburgh had zien zitten. Volgens hem had Rowling een kladblok in haar hand 'en een thriller in gedachten'. Hij voegde er aan toe: ,,Het is fantastisch dat zij zowel het schrijven als cafés in Edinburgh niet links laat liggen.''

Rankin noemde het ironisch dat haar besluit om met thrillers te beginnen samenvalt met het laatste deel van zijn serie over inspecteur Rebus, een reeks die zíjn leven voor de afgelopen twintig jaar heeft bepaald. ,,Ik nam me voor om Rebus in die jaren echt ouder te laten worden. Hij was veertig in 1987 en dus wordt hij zestig in 2007. Dat is de leeftijd waarop politiemensen in Schotland veelal met pensioen gaan. Dus ik dacht: 'Rebus moet ook maar eens opstappen'.''

Rowling publiceerde in juli haar zevende en laatste deel uit de serie over de zwerkballende tovenaarsleerling: 'Harry Potter and the Deathly Hallows'. De reeks heeft haar een van de rijkste vrouwen van Groot-Brittannië gemaakt met een geschat vermogen van zo'n 750 miljoen euro. Ze is terughoudend met informatie over wat ze na de Potterreeks van plan is te gaan doen. Wel klaagde ze erover dat ze steevast wordt bestempeld als een kinderboekenschrijfster. Ze uitte de wens om ook eens fictie voor volwassenen te gaan schrijven. Op haar website schreef ze: ,,Ik kan er nu de tijd voor nemen. En het idee dat ik naar een café kan lopen met een kladblok onder mijn arm en kan zien waar het toe leidt, vind ik zalig.''

Volgens Rowlings woordvoerster geniet de schrijfster van een vakantie en zijn er nog steeds geen vastomlijnde plannen over het verdere verloop van haar schrijfcarrière.

(Bron: The Guardian)

Geen opmerkingen: