11 augustus 2007

Wordt verwacht 16 (nieuws, 2007)

OP DE VLUCHT VOOR EEN NACHTMERRIE

,,Van Piet Baete zullen we nog veel horen!'' Dat is de stellige overtuiging van de Vlaamse uitgeverij Manteau die haar debutant Piet Baete een prominente plek geeft in de aanbiedingsprospectus. 'Dromen van de dood' heet zijn eersteling, die in maart 2008 op de boekenplank ligt.

Sara Fontaine heet de hoofdpersoon in Baetes thriller en met haar dienen we veel compassie te hebben. Ze is namelijk al dertig jaar lang op de vlucht voor een nachtmerrie. Bijna elke nacht opnieuw is ze getuige van dezelfde gruwelijke scène: twee mannen zijn op een veranda in een gevecht op leven en dood. Een vrouw en een baby kijken toe.

Sara bezoekt een psycholoog, die de nachtmerrie wel weet te verklaren: ze 'ziet' de moord op inspecteur Maurice Lens en zijn vrouw Margot. Op 24 november 1979 werden zij dood teruggevonden op de veranda van hun huis in Oostende, hun twee maanden oude baby krijsend naast hun lichamen. Als blijkt dat Sara's ouders de overburen waren van het gezin lens, rijst het vermoeden dat Sara, als tweejarig meisje, getuige is geweest van de moord.

Samen met Andreas, de zoon van het echtpaar Lens, doet Sara het onderzoek nog eens over. Ze gaat op zoek naar de dader, op zoek ook naar verlossing. Maar hun onderzoek wordt niet met gejuich begroet.

Piet Baete (1978) werd geboren in Oostende, studeerde Letterkunde en Scenarioschrijven aan de universiteit van Leuven en Los Angeles. Hij woont in Knokke-Heist en schreef enkele jaren geleden mee aan de serie 'Aspe'.

RUSSISCH MEISJE

Over Aspe gesproken. Deze Duveladept uit Brugge heeft al 1,3 miljoen thrillers verkocht. Daar komt Saskia Noort (nog) niet aan. Maar die verkocht wel van drie boeken één miljoen exemplaren, terwijl Pieter Aspe er twintig avonturen met commissaris Van In voor nodig had om aan dit aantal te komen.

De publicatie van de eenentwintigste Aspe staat voor oktober 2007 gepland en is getiteld 'Venijn'. De nieuwe politieroman speelt zich af in de badplaats Blankenberge. In een
natuurreservaat in de duinen wordt het Russische meisje Doema vermoord aangetroffen. Doema maakt deel uit van een groep jongleurs die optreden in Het Witte Paard, een zaal waar tijdens de zomermaanden zang en dans worden gebracht. Een tijdje later wordt ook Doema's dealer neergestoken.

Van In en zijn assistent Versavel proberen de zaak op te lossen, maar doen ondertussen een vreselijke ontdekking. Ze komen te weten dat een grote partij chemische drugs op komst is, waarin een dosis dodelijk gif is terechtgekomen. De besmette partij wordt per schip aangevoerd. Ze weten alleen nog niet wanneer en met welk schip.

TUSSEN DE COULISSEN

Met zijn thrillerdebuut 'Bezettingsgeld' kreeg Max Moragie, pseudoniem van tweevoudig jurylid Jeroen Kuypers (1962) in 2003 een nominatie voor de Gouden Strop. Met 'Vals gedacht', te verschijnen in oktober 2007, mengt de historicus en publicist zich opnieuw in de strijd rond deze literaire onderscheiding.

Moragie situeerde 'Vals gedacht' zowel in Nederland als in België. Hij baseerde zich deels op zijn eigen jarenlange ervaring tussen de coulissen van de Haagse en de Europese politiek.

De inhoud: De politicus Marcel Rietbergen trekt veel ontevreden kiezers naar zich toe met zijn slogans over de gedeelde morele waarden van islamitische allochtonen en christelijke autochtonen. Zijn eenmansfractie dreigt bij de volgende verkiezingen de politieke verhoudingen danig te verstoren. Naarmate de populariteit van de Partij van het Boek stijgt, schuift Richard Tangelder, rechterhand van Rietbergen, echter steeds een plaats lager op de kandidatenlijst. Tangelder ontdekt dat er machtsspelletjes worden gespeeld waarbij niet alleen de grenzen van het fatsoen, maar ook die van de wet worden overschreden.

Een ander pad in het boek bewandelt Erik Goudriaan, een aan lager wal geraakte kunsthistoricus. Wanneer hij moet uitzoeken of enkele werken van Picasso vervalsingen zijn, grijpt hij deze kans aan om zijn beroeps- én zijn privéleven weer op het juiste spoor te krijgen. Al gauw raakt hij echter verward in een kluwen van moord en chantage.

Valse voorstellingen in de politiek en in de schilderkunst blijken met elkaar verweven te zijn via een geraffineerde oplichting die teruggaat tot de Tweede Wereldoorlog.

Geen opmerkingen: