30 juli 2023

Bewegende grenzen (nieuws, 2023)

'De Camino' langst geplaatse thriller in verkooplijst sinds 2017



De thriller De Camino van schrijfster Anya Niewarra staat nu ruim een jaar in de Bestseller 60. Daarmee is het boek in deze verkooplijst de langst geplaatste thriller sinds 2017. In dat jaar bereikte Huidpijn van Saskia Noort deze mijlpaal.

Het boek van de 59-jarige schrijfster over een jonge vrouw die een pelgrimstocht aflegt, wordt alom bejubeld. 'Dat mijn boek niet alleen een verkoophit is, maar ook waanzinnige hoge beoordelingen krijgt, doet mij echt heel veel', zegt ze in een interview met het Dagblad van het Noorden. 'Trots is niet het juiste woord. Dat is een emotie die ik niet ken. Ik voel meer ontroering en dankbaarheid dat mij dit gegeven is. Dat ik dit in de nazomer van mijn leven mag meemaken.'

Anya Niewierra debuteerde tien jaar geleden met de thriller Vrij Uitzicht. Voor Niewierra, die naast auteur ook algemeen directeur is bij de Stichting VVV Zuid-Limburg (Visit Zuid-Limburg), betekent het succes dat ze de laatste vier jaar minder is gaan werken. 'Ik werk nu vier dagen per week, zodat ik meer tijd heb voor het schrijven. Ik leef een zeer gedisciplineerd leven. Elke avond lig ik om tien uur in bed en ’s ochtends sta ik rond zessen op. Ik loop graag hard, maar aan shoppen of uitgaan doe ik niet. Mijn sociale leven is beperkt. Alles is gewijd aan het werk en het schrijverschap.'

Volgend jaar verschijnt haar nieuwe thriller, die als werktitel Grensland heeft. 'Het speelt zich deels af in de Harz in Duitsland, dat decennialang doorkliefd werd door het IJzeren Gordijn, maar ook in het voormalige Oost-Pruisen, wat nu Polen en Litouwen is en wat grensde aan het huidige Belarus. Het is de geboortestreek van mijn opa Otto Emil Niewierra, die net als zoveel mensen daar slachtoffer was van die bewegende grenzen.'

(Bron: Dagblad van het Noorden

Geen opmerkingen: