09 april 2022

Links laten liggen (nieuws, 2022)

Jussi Adler-Olsen: 'Eind Q-serie in zicht'




De Deense thrillerauteur Jussi Adler-Olsen houdt het na tien delen over de coldcase-afdeling Q voor gezien. Dat zegt hij in een interview met de Volkskrant. Kort geleden verscheen Natriumchloride, deel 9 over het team van de gecompliceerde inspecteur Carl Mørks. 'Zoals het zich nu laat aanzien schrijf ik nog een allerlaatste deel over de afdeling Q. En dan is alles wel gezegd.’

Jussi Adler-Olsen
werd in 1950 geboren in Kopenhagen, als zoon van een psychiater annex seksuoloog. Hij bracht zijn jeugd door in en rond de psychiatrische inrichtingen waar zijn vader werkte. Inmiddels heeft hij 27 miljoen boeken verkocht, in veertig talen. 

Hij leest geen andere thrillers, zegt Adler-Olsen in het interview. 'Ik heb een wet: als je zelf thrillers gaat schrijven moet je die van de anderen links laten liggen. Voor je het weet word je een copycat, onbedoeld. Ja, vroeger heb ik de klassiekers wel gelezen: alles van Sjöwall en Wahlöö, of De dag van de Jakhals van Frederick Forsyth over een (fictieve) aanslag op president Charles de Gaulle.'

Door Agatha Christie heeft hij geleerd wat het verschil is tussen een misdaadroman en een thriller. 'Bij Christie willen ze altijd de moord achteraf oplossen. In een thriller wil je de volgende moord juist voorkomen. Dat is actiever, dan sleep je de lezer mee.'

De Deense auteur is weleens gevraagd om de scenario’s voor de films naar zijn boeken te schrijven. 'Ik zou dat wel willen, maar zoveel tijd heb ik niet over. Als ik al mijn boeken tot een scenario zou willen omtoveren, ben ik daar tot 35 jaar na mijn dood mee bezig. Dus: nee, bedankt.’ Adler-Olsen verwijst naar John Irving die een filmscript schreef op basis van zijn boek De regels van het ciderhuis. 'Hij deed er wel 2,5 jaar over om het te voltooien.'

(Bron: de Volkskrant)

Geen opmerkingen: