05 februari 2008

Hoofdstuk 40 (nieuws, 2008)

GEEN JORAN-THRILLER VAN ELVIN

Thrillerschrijver Elvin Post piekert er niet over een thriller te schrijven over de zaak Holloway. Hij reageert daarmee op de stelling in het Algemeen Dagblad dat het verhaal van Joran van der Sloot om een thriller vraagt.

Post: ,,Als ik het wél zou doen, zou ik kijken naar de psychologische kant van de zaak. Waarom schept iemand in een auto op tegen een vriend over het laten verdwijnen van een meisje? Los van de schuldvraag: wat voor persoon ben je als je denkt met een dergelijk verhaal indruk te maken op je vrienden?''

,,Overigens zou mijn fictieve slechterik in het boek zeker gepakt worden. Ik zou het lijk in hoofdstuk 40 laten aanspoelen. En de dader... die zou ik voor heel, heel lang laten opsluiten in de gevangenis.’’

Ook werd gevraagd of Van der Sloot een pathologische leugenaar is. Corine de Ruiter, hoogleraar forensische psychologie: ,,Of de bekentenis van Joran van der Sloot waar is, is lastig te zeggen. Van deze jongen is bekend dat hij al verschillende verhalen heeft verteld. Maar ik kan hem geen pathologisch leugenaar noemen, dat is namelijk officieel geen diagnose. Pathologisch liegen is slechts een symptoom.''

,,Maar iemand die pathologisch liegt, doet dat veel, geniet ervan en vindt het spannend. Het loont vaak ook. Dat was in dit geval wel aan Joran te merken, maar ik weet natuurlijk niet of hij zich vaker zo gedraagt.''

(Bron: AD)

Geen opmerkingen: