01 maart 2023

Nooit verwacht (nieuws, 2023)


Diamond Dagger voor Walter Mosley




De Crime Writers' Association (CWA) heeft de Diamond Dagger 2023 toegekend aan de Amerikaanse schrijver Walter Mosley. Een Diamond Dagger is een grote prijs voor thrillerauteurs, het geeft erkenning aan een schrijfcarrière van een schrijver die een wezenlijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van het genre. Mosley krijgt de award in een jubileumjaar van de CWA. Het genootschap werd in 1953 opgericht.

Walter Mosley is een van de meest veelzijdige en bewonderde thrillerauteurs in de Verenigde Staten. Hij werd geboren in Los Angeles en woont afwisselend in LA en Brooklyn. Hij is de schrijver van meer dan zestig goed ontvangen boeken. Zijn werk is vertaald in 25 talen.

Mosley bracht een rijtje opmerkelijke karakters tot leven. De bekendste is privédetective Easy Rawlins die al zijn opwachting maakte in Mosleys eerste roman Devil in a Blue Dress. Verscheidene boeken zijn verfilmd, waaronder zijn debuut met Denzel Washington in de hoofdrol. 

De bekroonde auteur heeft meerdere awards op zijn naam staan. In 2013 werd hij opgenomen in de New York State Writers Hall of Fame, hij won de Grand Master Award van The Mystery Writers of America en een PEN America's Lifetime Achievement Award. Mosley schaart zich met zijn Diamond Dagger in een illuster rijtje voorgangers onder wie Ruth Rendell, Lee Child, Ian Rankin, Colin Dexter, John le Carré, Elmore Leonard en Sue Grafton.

In een reactie liet Walter Mosley weten: ‘In het begin van mijn schrijfcarrière was ik zo fortuinlijk genoeg om te worden bekroond met de New Blood Dagger. Dat was een hoogtepunt in mijn ervaringen als debutant. Sindsdien heb ik andere prijzen mogen ontvangen, maar de enige prijs die in de buurt komt van de Diamond Dagger is de Grand Master van de MWA. Deze twee prijzen vormen samen het hoogtepunt van mijn carrière. Ik had dit nooit verwacht.'

Bron: CWA

Geen opmerkingen: