17 september 2018

Aimee Molloy - Perfecte moeder (2018)

Slimme moeders in de misdaad



(Door Hans Knegtmans)

Perfecte moeder behandelt het reilen en zeilen van de 'meimoeders' in de New Yorkse wijk Brooklyn - een groep vrouwen die voor hun eerste bevalling allemaal zijn uitgerekend in dezelfde week van mei. Ze komen twee keer per week bij elkaar en bespreken alle denkbare ins en outs van zwangerschap en babyverzorging. Daarnaast volgen ze dezelfde zwangerschapscursus, reanimatiecursus en yogaklas. Kernleden zijn Nell Mackey, Colette Yates, Francie Givens en Winnie Ross, de enige single.

Het verhaal begint op de Amerikaanse feestdag 4 juli, de kinderen zijn een kleine twee maanden. Nell heeft bedacht Winnie een onbezorgd avondje stappen cadeau te doen. Ze leent haar eigen oppas Alma uit om op de kleine Midas te passen. Laat op de alcoholrijke avond krijgt het feestende gezelschap een paniekerig telefoontje van Alma. Toen die wakker schrok uit een hazenslaapje, was Midas verdwenen. Hij is dus minstens ontvoerd, en misschien erger.

Gezien de schrijnende incompetentie van het rechercheteam verdiepen de meimoeders - bedeeld met bovengemiddelde intelligentie - zich in de misdaad. Dat wordt hun niet makkelijk gemaakt. De politie heeft een hekel aan bemoeizieke amateurs, de pers loopt voortdurend in de weg en wanneer het einde van de zwangerschapsverloven in zicht komt, maken sommige echtgenoten zich zorgen over hun carrièreperspectief.

Er hoeft geen twijfel over te bestaan welke bevolkingsgroepen het meeste genoegen zullen beleven aan Perfecte moeder: dat zijn moeders van kinderen in hun eerste levensjaren, zwangere vrouwen en zij die deze status nastreven. Molloy begint elk hoofdstuk met een nuttige tip voor jonge moeders. Op zichzelf is daar niets op tegen. Het gevaar is echter dat door haar betrokkenheid bij het onderwerp de verhaalstructuur minder dwingend en vloeiend wordt dan de intrige verdient.

Een serieuzer probleem is de onthulling van de ontvoerder. De dader speelde vóór de ontmaskering nauwelijks een rol in het verhaal. Een verrassingsmoordenaar of -ontvoerder is bijna altijd een zwaktebod. Het lijkt erop dat de schrijver dit zelf ook beseft. Tijdens het lezen ontdekt u zelf wel hoe zij, zonder een naam te noemen, probeert de lezer een beetje op streek te helpen.

Aimee Molloy - Perfecte moeder. Uitgeverij Boekerij, 317 pag.

Deze recensie, met toestemming van de auteur overgenomen, verscheen eerder in Het Parool.

Geen opmerkingen: