07 augustus 2022

Komisch en ernstig (nieuws, 2022)


Ouwe macho neemt hoed af voor Saskia Noort 
 



Acht jaar geleden zei Herman Brusselmans in Nieuwe Revu over collega Saskia Noort dat zij uitsluitend boeken schrijft voor vrouwen in de menopauze. Drie jaar later beweerde hij het volgende: 'God zorgt ervoor dat de romans van Saskia Noort bestsellers zijn.' En de schrijfster signaleerde zelf dat hij zich uitliet over 'haar vierkante kop en grijze doos'. Kortom, het komt nooit meer goed tussen de 'jonge oppergod van de Vlaamse letteren' en een van de bestverkopende thrillerauteurs.

Of toch wel? In de Volkskrant van zaterdag 6 augustus noemt Herman Brusselmans de schrijfster van Terug naar de kust een van zijn literaire influencers (naast onder anderen Hella Haase en Max Dendermonde). 

Saskia Noort zorgde ervoor dat Brusselmans weer zin kreeg in schrijven. Dat was ten tijde van de publicatie van Terug naar de kust (2003). Brusselmans was toen volledig in de greep van de coke. Hij snoof tot vier gram per dag, bekent hij in de Volkskrant. 'Ik verwaarloosde mijn relatie, m'n werk, m'n vrienden. Let op, ik bleef wel doorgaan met schrijven, maar ik vond er niks meer aan, wat ik producerde, beoordeelde ik zelf als bagger enhet enige waar ik echt mee inzat was of mijn dealer (met de bijnaam Franky De Neusbreker) me binnen het half  uur een nieuwe lading coke kon brengen.'

Uiteindelijk besloot Brusselmans cold turkey te stoppen met cokegebruik. Dat lukte en alles kwam weer goed. Behalve de zin in schrijven. 

Brusselmans: 'En toen las ik Terug naar de kust van Saskia Noort. Ik dacht: dit is het! Een niet al te moeilijke, zeer prettig leesbare, ultraspannende, komische en ernstige, over vele lagen beschikkende roman!' Zwaar onder invloed van haar boek schreef de Vlaamse lopendebandauteur zijn roman Muggepuut. Recensent Arjen Fortuin schreef over het boek: 'Muggepuut lees je omdat je niet wilt stoppen.'

'Het werd een enorme bestseller en ik had weer het juiste pad gevonden, dankzij de grootste vrouwelijke schrijver uit Nederland, Saskia Noort.'

Herman Brusselmans, die in oktober zijn 65ste verjaardag viert, wordt over een goed halfjaar vader. Misschien maakt hem dat wat milder. 

Geen opmerkingen: