19 juni 2022

Een giftige slang (nieuws, 2022)

Karin Slaughter: 'Ik ben een slechte voorspeller van wat zal werken'




Ze eet liever in een fastfoodtent dan een sterrenrestaurant. En De Da Vinci Code van Dan Brown vond ze maar niets. Karin Slaughter is weer on tour door de Lage Landen en dat levert weer spraakmakende uitspraken op.

Veertig miljoen verkochte thrillers heeft de Amerikaanse bestsellerauteur op haar naam staan. Ze zou er rustig van kunnen leven. Maar onvermoeibaar maakt ze tournees door diverse landen als er weer een nieuw boek van haar uitkomt.

Gewetenloos is de titel van haar nieuwste en daar wil Karin Slaughter (51) graag over vertellen.  Ze schreef 22 boeken in evenveel jaar en haar boeken liggen in 120 landen in de winkel. Van haar boek Pieces of Her kwam begin dit jaar een Netflix-serie uit.

Of ze met al haar ervaring dan nog die reacties van het publiek nodig om te weten of een boek goed is of niet, wil de interviewer van het Vlaamse De Tijd weten. ‘Ik kreeg ooit een proefversie van een boek te lezen en vond het maar niets. Achteraf bleek het om De Da Vinci Code van Dan Brown te gaan. Dus ik ben niet echt de beste voorspeller van wat zal werken of niet.’

Voor Slaughter moet goede misdaadliteratuur de maatschappij een spiegel voorhouden. Actuele thema’s zitten altijd in haar boeken, zoals schietpartijen op scholen, geweld bij de politie en de opmars van white supremacists.

In Gewetenloos heeft ze onder andere over abortus, een actueel thema met een verwachte uitspraak van het Amerikaanse Hooggerechtshof. ‘Sommigen willen abortus alleen toelaten bij incest of verkrachting. Hoe ga je dat bewijzen? Moet een politie-inspecteur je geloven? Moet je toelating van een rechtbank krijgen? Misschien krijgen we zelfs Zuid-Afrikaanse toestanden, waar vrouwen een verkachtingsverzekering afsluiten omdat ze de hiv-medicijnen niet kunnen betalen. Zo moet je je bij ons misschien verzekeren om een abortus te kunnen betalen als je naar New York of CaliforniĆ« moet reizen, staten waar het wel nog kan.’

Slaughter verzet zich tegen de cultuur van wapens en geweld in de Amerikaanse samenleving en verwijst naar de massale schietpartijen op Amerikaanse scholen. ‘Vaak wordt gezegd dat geweld in computergames daar een belangrijke rol in speelt. Maar in Japan zijn nog veel meer gamers en daar heb je die schietpartijen niet. Het grote verschil is: in Japan hebben de mensen geen geweer thuis.’

Zelf bezit ze overigens ook een geweer. ‘Ik schrijf mijn boeken in een hut in de bergen, een ruwe omgeving. Ik voel me er gewoon veiliger door. Het probleem is dat veel Amerikanen gewoon niet weten hoe ze hun geweer moeten gebruiken. Zo ontstaan de meeste ongevallen. Omdat de wapens niet achter slot en grendel zitten en kinderen ze in handen krijgen bijvoorbeeld. In de VS sterven jaarlijks twee tot drie mensen nadat ze neergeschoten zijn door hun hond. Gewoon omdat het geweer op de grond ligt en de hond toevallig op de trekker stapt. Dat is zo belachelijk.’

‘Als iedereen zijn wapen zou opgeven, zou ik dat ook doen. Maar waar ik leef, zijn ook veel beren. Dus heb ik er een nodig om ze weg te kunnen jagen.’ EĆ©n keer heeft ze het al gebruikt, geeft ze toe. Niet tegen een beer, wel om op een giftige slang te schieten die onder haar hut gekropen was.

(Bron: De Tijd)


Geen opmerkingen: