29 december 2021

Van de beademing (nieuws, 2021)

Elizabeth George schrijft 21ste Lynley-thriller




Ze schrijft al sinds 1988 thrillers waarin de adellijke inspecteur Thomas Lynley de hoofdrol speelt en Elizabeth George weet nog steeds niet van ophouden. De Amerikaanse auteur die 'Engelser' boeken schrijft dan de meeste Britse collega's, staat op het punt haar eenentwintigste Lynley-thriller uit te brengen. Bij uitgeverij A.W. Bruna verschijnt op 1 maart 2022 Iets te verbergen.

Wanneer een detective van de beademing wordt gehaald, onthult de autopsie een gewelddadige dood. Waarnemend hoofdinspecteur Thomas Lynley wordt op de zaak gezet en komt uit bij een speciale taskforce binnen de Nigeriaanse gemeenschap van Noord-Londen waar de vermoorde detective bij betrokken was.

De jacht op de moordenaar opent deuren naar een voor hem onbekende wereld van culturele verenigingen en tradities. Samen met sergeants Barbara Havers en Winston Nkata ontdekt hij een web van leugens en geheime levens van mensen die elkaar gruwelijk verminken en dit koste wat het kost verborgen proberen te houden.

Elizabeth George (1949) schreef naast de Lynley-reeks ook de YA-serie Het Fluistereiland. George begon op haar zevende al met schrijven. Na haar studie Engels en een master in psychologie werkte ze als docent Engels op een middelbare school. Haar eerste boek, Totdat de dood ons scheidt, verscheen in 1988. Van haar Lynley-thrillers zijn in Nederland en Vlaanderen 700.000 stuks verkocht.

Complexe personages
'Elk volgend boek is lastiger om te schrijven', zei de schrijfster in een interview uit 1999. 'Ik vind dat elke nieuwe roman een stap voorwaarts moet zijn in stijl en techniek. Ik wil ook steeds een andere structuur in mijn boeken. De personages worden complexer. Ik moet dieper in hun geschiedenissen graven. Soms heb ik iets bedacht over de achtergrond van een personage en realiseer ik me dat ik dat helemaal niet kan gebruiken in mijn boek. Dan moet ik er een hele subplot uit halen.'

Maar het is haar eer te na, stelde ze, dat ze als bestsellerauteur maar schrijft wat ze wil, omdat het toch wel verkoopt. 'Ik ben een meedogenloze criticus voor mijzelf. Mijn uitgever heeft me ook bezworen geen manuscript van mij te accepteren dat minder is dan mijn beste werk. Omdat Elizabeth George op de cover staat.'

Geen opmerkingen: