17 juli 2021

Tijdens de koffiepauze (nieuws, 2021)

 Esther Verhoef: Verdrietig om moeilijke tijd  



Ze denderde deze week met haar nieuwe thriller De nachtdienst de Bestseller 60 binnen om pas halt te houden op de eerste plaats. En toch is Esther Verhoef niet honderd procent happy. 'We leven in een moeilijke tijd, ik word er verdrietig van.'

In Nederland alleen al verkocht ze 2,6 miljoen exemplaren van haar thrillers. Maar Esther Verhoef leest zelf nauwelijks fictie, laat staan thrillers. Dat zegt ze in een interview met De Volkskrant. 'Ik lees weinig fictie, bijna alleen non-fictie. Het is een cliché, maar bij de geboorte van een schrijver sterft de lezer. Ik verbeter mijn eigen teksten tot in den treure: ik redigeer, schrap, maandenlang ben ik technisch met zo’n tekst bezig. Op het moment dat ik een boek opensla van een collega, komt onwillekeurig die redacteur in mij naar boven. En in mijn hoofd ga ik zinnen verplaatsen of schrappen.’

Dierenarts
Verhoefs nieuwe boek De nachtdienst gaat over een dierenarts die door twee gemaskerde mannen wordt gedwongen een operatie uit te voeren op hun zwaargewonde vriend. ‘Toen ik begin 20 was, heb ik stage gelopen bij een dierenarts, ik assisteerde bij operaties', zegt de schrijfster. 'Tijdens de koffiepauze hadden de dierenartsen onderling een gesprek over hoe het zou zijn om een mens te opereren. De een zei dat hij dat varkentje wel even zou wassen en de ander vond het totaal onethisch. Die wrijving is me altijd bijgebleven.’

De tijd waarin we nu leven, beschrijft ze als een moeilijke, waar ze verdrietig van wordt. 'Ik voel me vooral verdrietig over de polarisatie, dat het midden weg is, dat mensen zich zo ingraven in hun overtuigingen. Dat er zo veel wantrouwen en boosheid is. Terwijl we uiteindelijk allemaal hetzelfde willen: gewoon een prettig leven leiden.'

(Bron: De Volkskrant)

Lees ook dit recente interview waarin Esther Verhoef terugblikt op de totstandkoming van haar debuut.

Geen opmerkingen: