21 januari 2016

Voorbij het voorland (nieuws, 2016)

SCHRIJVER RICHARD KLINKHAMER OVERLEDEN

Auteur Richard Klinkhamer is vandaag op 78-jarige leeftijd overleden in Amsterdam. De schrijver was omstreden toen bleek dat zijn roman 'Woensdag gehaktdag', over de moord op zijn vrouw, gebaseerd op de werkelijkheid bleek. De auteur kreeg zeven jaar cel en leidde na zijn vrijlating een teruggetrokken bestaan.


Klinkhamer werd tien jaar na de moord op zijn vrouw Hannie Godfrinon en de publicatie van zijn boek opgepakt voor het misdrijf. In zijn omgeving werd hij verdacht van betrokkenheid bij de verdwijning van zijn vrouw, die hij als vermist had opgegeven, maar men kon geen bewijzen vinden. De nieuwe eigenaren van het huis waar het echtpaar Klinkhamer woonde, vonden menselijke resten in de schuur, waarna Klinkhamer alsnog werd opgepakt en veroordeeld.

Woensdag Gehaktdag was zijn vijfde boek. Daarin beschrijft Klinkhamer de dagen voor en na de verdwijning van zijn vrouw Hannie. ,,Van alles wat in dit boek staat, is 95 procent waar gebeurd. De overige 5 procent is verzonnen", zei hij destijds in het Dagblad van het Noorden.

Richard Klinkhamer (1937) debuteerde in 1983 met de roman Gehoorzaam als een hond en publiceerde daarna nog drie andere rauw-realistische, maar door critici wisselend ontvangen boeken. Begin jaren negentig raakt hij in opspraak na de verdwijning van zijn vrouw Hannie uit hun woning in Ganzedijk bij Finsterwolde.

In 2000 wordt het lichaam van Hannie ontdekt in de tuin bij de woning. De schrijver is dan al verhuisd naar Amsterdam. Klinkhamer zegt haar met een koevoet de schedel te hebben ingeslagen en wordt tot zes jaar cel veroordeeld. In oktober 2003 komt hij wegens cellentekort vervroegd vrij en wordt vervolgens onder elektronisch toezicht geplaatst.

De schrijver vond het 'machtig interessant' om in de gevangenis te zitten. ,,Als je dertig jaar bent, is het een ramp om te zitten'', zei hij. ,,Niet als je zestig bent. Ik kwam er gezonder uit dan ik er inging. Toen ik naar Amsterdam terugkeerde, heb ik als onderdeel van mijn straf moeten afwassen in een verzorgingshuis, de doperwten zaten achter mijn oren. Daar heb ik mijn voorland gezien. Kwijlende oude mannetjes, de weg kwijt. Dan maak ik er liever een eind aan.''

Geen opmerkingen: