22 september 2007

Uit respect (nieuws, 2007)

WINST 'GEHAKTDAG' NAAR GOED DOEL

Schrijver Richard Klinkhamer schenkt de eventuele opbrengst van zijn omstreden roman 'Woensdag Gehaktdag' aan een goed doel. De schrijver heeft dat besloten uit respect voor Hannie Godfrinon, de vrouw die hij in 1991 tijdens een ruzie de schedel insloeg.

Welk doel hij op het oog heeft, is onduidelijk. ,,Ik kan er nog niets over zeggen, we zijn het aan het uitzoeken. Het kan best dat ze helemaal geen geld van mij willen aannemen'', vertelt Klinkhamer in het Dagblad van het Noorden.

De schrijver heeft inmiddels contractueel laten vastleggen dat hij van de opbrengst afziet. Dit wordt bevestigd door Hans van Maar van zijn uitgever Just Publishers. ,,We moeten afwachten of het boek wel verkocht wordt'', aldus Van Maar.

'Woensdag Gehaktdag', zijn vijfde boek, ligt 3 oktober in de winkel. In de roman beschrijft Klinkhamer de dagen voor en na de verdwijning van zijn vrouw Hannie. ,,Van alles wat in dit boek staat, is 95 procent waar gebeurd. De overige 5 procent is verzonnen", zegt hij.

Richard Klinkhamer (1937) debuteerde in 1983 met de roman 'Gehoorzaam als een hond' en publiceerde daarna nog drie andere rauw-realistische, maar door critici wisselend ontvangen boeken. Begin jaren negentig raakt hij in opspraak na de verdwijning van zijn vrouw Hannie uit hun woning in Ganzedijk bij Finsterwolde.

In 2000 wordt het lichaam van Hannie ontdekt in de tuin bij de woning. De schrijver is dan al verhuisd naar Amsterdam. Klinkhamer zegt haar met een koevoet de schedel te hebben ingeslagen en wordt tot zes jaar cel veroordeeld. In oktober 2003 komt hij wegens cellentekort vervroegd vrij en wordt vervolgens onder elektronisch toezicht geplaatst.

De schrijver vond het 'machtig interessant' om in de gevangenis te zitten. ,,Als je dertig jaar bent, is het een ramp om te zitten. Niet als je zestig bent. Ik kwam er gezonder uit dan ik er inging. Toen ik naar Amsterdam terugkeerde, heb ik als onderdeel van mijn straf moeten afwassen in een verzorgingshuis, de doperwten zaten achter mijn oren. Daar heb ik mijn voorland gezien. Kwijlende oude mannetjes, de weg kwijt. Dan maak ik er liever een eind aan.''

(Bron: Dagblad van het Noorden)

Geen opmerkingen: