21 april 2023

Eeuwig wit (nieuws, 2023)


John Grisham: 'Mijn ouders waren niet anders dan andere blanken in Mississippi' 
 



Bestsellerauteur John Grisham groeide op in Southhaven, Mississippi. Daar was lange tijd niet te merken dat de rassenscheiding in de VS eind jaren 60 officieel was opgeheven. In zijn gezin was dat niet anders, vertelt de auteur aan het blad Humo.

Bot gezegd: het racisme leefde in het gezin Grisham. 'Mijn ouders zijn er niet meer en ik zou niet graag kwaadspreken over hen', zegt John Grisham. 'Ik zal voor altijd van hen houden, maar ze waren niet anders dan alle andere blanken in Missisippi: ik groeide op in de overtuiging dat ik in een witte wereld leefde en dat die eeuwig wit zou zijn. We zouden nooit kunnen samenleven met zwarten. Zo werd ik opgevoed en van dat gedachtegoed ben ik nog altijd doordrongen.'

Hij moet er nog altijd tegen vechten, erkent de schrijver. 'Vier jaar geleden werd mijn kleindochter geboren in een chic ziekenhuis. Toen mijn vrouw Renée en ik onze dochter bezochten, was ze vol lof over haar gynaecoloog. Dat bleek een jonge Afro-Amerikaanse vrouw te zijn, en heel even blokkeerde er iets in mijn hoofd: momentje, we staan hier in een exclusief ziekenhuis, ik wil een witte man met grijs haar en jaren ervaring! Ik heb dat niet luidop gezegd, ik kon me nog net inhouden. Maar ik besefte eens te meer dat ik nog een lange weg af te leggen heb.'

Volgens Grisham heeft oud-president Donald Trump vooral de haat gerechtvaardigd. 'Er zullen altijd mensen zijn die gewoon graag haten, maar door Trump zijn ze plots erg zichtbaar geworden, zoals die Proud Boys en nieuwe witte milities. Hij begon een muur te bouwen en plots was het bon ton te zeggen dat we alle migranten eruit moeten gooien.'

Trump zorgde voor verdeling in vele families, ook in die van John Grisham. 'Mijn twee broers en één van mijn zussen hebben op Trump gestemd. Ik heb ze al jaren niet meer gezien. Mijn vader is in 2017 gestorven, uitgerekend net toen Trump aan de macht kwam. Dat was de laatste keer dat de broers en zussen samen waren. Het is zo droevig, omdat mijn ouders er hun hele leven bang voor zijn geweest dat hun gezin uit elkaar zou vallen.'

(Bron: Humo)

Geen opmerkingen: