18 november 2019

Duurzame thriller (nieuws, 2019)

Jacob Vis krijgt steun van universiteit Wageningen



Een hoogleraar die op de universiteit Wageningen doceert over de palmolieteelt, beveelt het nieuwste boek van thrillerschrijver Jacob Vis van harte aan bij haar studenten. In De Borneodeal verwerkt de oud-bosbouwer namelijk zijn ideeën over 'revolutionaire bosexploitatie en bosontginning'.


Singapore zucht al jaren onder de rook van de bewust aangestoken bosbranden in Kalimantan en Sumatra. De rook mengt zich boven de stad met fijnstof van het verkeer en de industrie en daarmee een maandenlang durende smog veroorzaakt die voor mensen met zwakke longen dodelijk kan zijn en het leven op straat ernstig bemoeilijkt.

Dat was voor misdaadschrijver Jacob Vis de aanleiding om De Borneodeal te schrijven en een oplossing van het probleem te bieden. 'Het is een mengeling van feiten (facts) en fictie, die in de misdaadliteratuur wordt aangeduid als faction', laat de auteur weten. 'Wat ik schrijf is (nog) niet waar, maar het kan werkelijkheid worden.'

In De Borneodeal neemt de regering van Singapore het heft in handen. Ze huurt een enorme oerwoudconcessie op West-Kalimantan en geeft oliepalmplanter Tjibbe Veenstra en bosbouwconsultant Joost Hellweg opdracht methoden te ontwikkelen die de trend moeten zetten voor duurzame bosexploitatie en palmolieteelt.

Vis verwerkte zijn eigen ideeën over dit onderwerp in het boek. 'Ik geef in dit boek een revolutionaire methode van bosexploitatie en bosontginning zonder branden van de kapresten en waarbij vernieling van het regenwoud door het uitslepen van de gevelde stammen tot het verleden behoort. Ik heb die laatste methode in mijn eigen beheersgebied toegepast en daar wordt het nog steeds gebruikt om vel- en sleepschade te minimaliseren.'

Ook zijn ideeën over de palmolieteelt slaan aan. 'Een van mijn 'uitvindingen' is een oogstmachine om het gevaarlijke en zware afzagen van de palmtrossen volledig te mechaniseren. Het belangrijkste is dat mijn planter geen roofbouw pleegt, maar de bodemvruchtbaarheid wil behouden en zo mogelijk verbeteren.'

Dat Indonesië in verschillende van zijn boeken een grote rol speelt, is niet verbazend. 'Mijn familie van moederskant komt ervandaan. Mijn grootvader Dirk Sanders (de hoofdpersoon uit mijn roman Tandem) had een tabaksplantage op Sumatra.'

De Borneodeal is verschenen bij uitgeverij Ellessy.

Geen opmerkingen: