09 oktober 2020

Krampachtig gedoe (nieuws, 2020)

René Appel: 'Klagen is geen productieve emotie'   



Schrijver René Appel zul je niet horen als er neergekeken wordt op het thrillergenre. Hij heeft totaal geen behoefte zich ertegen te verdedigen. 'Ik vind het volstrekt onbelangrijk en voel me niet minderwaardig', zegt hij in een interview met Nu.nl.

René Appel
schrijft al meer dan dertig jaar thrillers. In september werd hij 75 jaar. Nu is zijn vijfentwintigste spannende boek verschenen: Overschot.

Tegenover de website zegt hij dat hij de eerste was die in Nederland het type boeken schreef dat zijn favoriete auteur Patricia Highsmith publiceerde: de psychologische thriller. Appel: 'Ik ben dol op het van-kwaad-tot-erger-scenario.'

De digitalisering heeft nauwelijks invloed gehad op hoe hij zijn boeken schrijft. 'Ik heb constant ideeën voor nieuwe verhalen en ben nog altijd dol op het scenario, waarin een situatie volledig uit de hand loopt. In die zin is er in mijn manier van werken niets veranderd.'

Van het idee dat thrillers geen volwaardige literatuur zijn, heeft Appel geen last. 'Andere schrijvers willen zich daar misschien tegen uitspreken: 'Ik mag niet met de grote jongens meedoen, ik ben ook belangrijk, ik ben ook goed!' Krampachtig, vind ik dat. Het is geen productieve emotie.' Toch wordt hem nog steeds gevraagd wanneer hij een literaire roman gaat schrijven. 'Een 'echte' roman, bedoelen ze eigenlijk daarmee. Terwijl, je vraagt toch ook niet aan A.F.Th. van der Heijden wanneer hij nou eindelijk eens een thriller gaat schrijven?'

(Bron: Nu.nl)

Geen opmerkingen: