11 april 2011

Door duistere kelders (nieuws, 2011)

THRILLERNIGHT IN DONKER UTRECHT

Het nieuwe literatuurfestivel City2Cities in Utrecht, dat zaterdag 9 april van start ging en nog duurt tot 21 april, heeft een speciale thrillernight in de programmering opgenomen. Op vrijdagavond 15 april verandert het oude centrum van de Domstad in een onheilspellende thrillerstad.

De thrillernight op locaties rond de Stadhuisbrug in Utrecht geeft de bezoeker met een sterke maag een onvergetelijke rondgang langs de hoogtepunten van de Zweedse, Schotse en Utrechtse thriller. Vanaf het Nachtrestaurant van de Winkel van Sinkel vaart Charon aan een stuk door de levenden naar de overkant: de duistere kelders van de bibliotheek die alleen via een overtocht per boot bereikt kunnen worden. Binnen komt onverschrokken passant oog in oog te staan met dolende figuren zoals horror-Pippi met zombie-Meneer Nilsson die je een glaasje absint aanbieden.

Er zijn interviews, signeersessies en gesprekken met ondere anderen de Zweedse auteur Jens Lapidus ('Snel Geld'), drievoudig Gouden Strop-winnaar Charles den Tex, de nieuwe Scandinavische belofte Jan Wallentin, schrijver-recensent Elvin Post en Helen Fitzgerald (Kleine meisjes). Ex-politicus Boris Dittrich presenteert zijn eerste thriller 'Moord en brand', Tineke Jorissen-Wedzinga vertelt over haar werk als vertaalster van Stieg Larsson en de Utrechtse misdaadauteurs Ed van Eeden ('De vogelspin') en Daniëlle Hermans ('Het Tulpenvirus') spreken over Utrecht als thrillerstad.

Met de griezelverhalenexpert kan de reiziger voorts mee op een tour door de Utrechtse binnenstad, waar hij hem of haar de donkerste momenten uit de Utrechtse geschiedenis laat beleven. (Goede nachtrust achteraf niet gegarandeerd door de organisatie). Verder is er gelegenheid tot een dansje op de dansvloer der verderf, kun je al je zintuigen de kost geven bij de Eet-o-theek, is er avontuurlijke popmuziek, een dj-set van Pleased to meet you, Mr. Stranger en nog veel meer.

Er is ook een speciaal arrangement: voor de volledige thriller-ervaring kun je een passe-partout voor de thrillernight kopen inclusief een diner volledig in thrillerstijl in restaurant De Winkel van Sinkel. Voor meer informatie: www.city2cities.nl.

City2Cities Thrillernight
Wanneer: 15 april, vanaf 20:00u
Kaarten: € 15,- / €12,50 met korting
Vertrekpunt: Werf van het Nachtrestaurant van de Winkel van Sinkel

City2Cities Thrillernight + Diner Arrangement
Wanneer: 15 april, vanaf 17:00u
Kaarten: € 32,00 / € 29,50 met korting
Locatie: Nachtrestaurant Winkel van Sinkel, Oudegracht 158, Utrecht

10 april 2011

Dat tikt aan (nieuws, 2011)

DODE AUTEURS LATEN KASSA'S RINKELEN

Het werk van overleden thrillerauteurs als Ian Fleming en Agatha Christie levert de nabestaanden nog steeds een fortuin op. Fleming, de geestelijk vader van James Bond, heeft volgens een overzicht van het commerciële misdaadkanaal Alibi Christie, de Queen of Mystery, nipt verslagen in de ranglijst van meest verdienende Britse misdaadschrijvers aller tijden.

De lijst is gebaseerd op boekverkopen, opbrengsten uit films, licenties en opgaven van ondernemingen. Daaruit blijkt dat veel auteurs aan gene zijde nog voortleven als winstgevende merken.

Fleming staat op plek 1 in het lijstje met Britse veelverdieners. Zijn vermogen (of beter gezegd dat van zijn erfgenamen) bedraagt iets meer dan honderd miljoen Britse ponden (omgerekend ruim 104 miljoen euro). Fleming verkocht wereldwijd meer dan honderd miljoen Bond-thrillers. Volgens Alibi heeft Christie precies honderd miljoen Britse ponden vergaard. Hierbij inbegrepen is de kaartverkoop voor 'The Mousetrap', het toneelstuk dat al sinds 1952 in het Londense West End wordt opgevoerd.

De rijkste nog levende Britse misdaadschrijver is Jeffrey Archer, met een geschat vermogen van omgerekend ruim 73 miljoen euro. Alibi heeft hierbij ook zijn kunstcollectie en onroerend goed betrokken.

Archer wordt gevolgd door Jack Higgins, auteur van 'The Eagle Has Landed' uit 1975 en Ken Follett ('Eye of the Needle'). Deze twee staan weer net boven de vorig jaar overleden paardenthrillerauteur Dick Francis, wiens zoon Felix heeft laten weten dat er nog een serie boeken onder zijn naam zal verschijnen. Op plek zeven staat Dame Ruth Rendell, schepper van inspecteur Wexford. De top tien wordt gecompleteerd door Lee Child, Ian Rankin en Alexander McCall Smith. Volgens Alibi valt Colin Dexter (die van inspecteur Morse) met een geschat fortuin van bijna 21 miljoen euro net buiten de toptien.

Overigens moeten zowel de dode als de nog levende thrillerschrijvers uit het Verenigd Koninkrijk hun meerdere erkennen in hun vakbroeders en één vakzuster uit de Verenigde Staten. Zo heeft John Grisham een vermogen van 382 miljoen euro bij elkaar getikt.

Toptien Britse misdaadauteurs

1. Ian Fleming (1908-1964): iets meer dan 104 miljoen euro
2. Agatha Christie (1890-1976): 104 miljoen
3. Jeffrey Archer (1940): 73 miljoen
4. Jack Higgins (1929): iets meer dan 52 miljoen
5. Ken Follett (1949): 52 miljoen
6. Dick Francis (1920-2010): iets onder 52 miljoen
7. Ruth Rendell (1930): iets meer dan 31 miljoen
8. Lee Child (1954): 31 miljoen
9. Ian Rankin (1960): 26 miljoen
10. Alexander McCall Smith (1948): 21 miljoen

Toptien Amerikaanse misdaadauteurs

1. John Grisham (1955): 382 miljoen euro
2. Dan Brown (1964): 254 miljoen
3. Patricia Cornwell (1956): iets meer dan 190 miljoen
4. Robert Ludlum (1927-2001): 190 miljoen
5. Michael Crichton (1942-2008): 190 miljoen
6. Michael Connelly (1956): 159 miljoen
7. Thomas Harris (1940): 95 miljoen
8. Elmore Leonard (1925): 63 miljoen
9. Ed McBain (1926-2005): 48 miljoen
10. James Ellroy (1948): 32 miljoen

Opmerkelijk is dat Alibi in het rijtje Amerikaanse auteurs James Patterson niet noemt. Ook Stephen King ontbreekt in de toptien. Patterson is 's werelds bestverkopende auteur met wereldwijd 150 miljoen verkochte boeken. Volgens het Amerikaanse zakenblad Forbes verdiende hij alleen al vorig jaar het niet geringe bedrag van bijna 45 miljoen euro.
Ter vergelijking met de Nederlandse auteurs: Het blad Quote becijferde in juli 2010 het vermogen van Appie Baantjer op zo'n zes miljoen euro. Saskia Noort was volgens het blad toen goed voor twee miljoen euro.

(Bron: The Guardian)

09 april 2011

Craig Thomas (1942-2011) (nieuws, 2011)

GRONDLEGGER VAN DE TECHNO-THRILLER OVERLEDEN

De Britse thrillerschrijver Craig Thomas is maandag 4 april overleden. Thomas overleed volgens BBC News aan de gevolgen van een longontsteking. Eerder was bij de schrijver acute myeloïde leukemie vastgesteld. Thomas, geboren op 24 november 1942 in Cardiff, is 68 jaar geworden.

Thomas' fans beschouwen hem als de grondlegger van het techno-thrillergenre. Van een van zijn boeken, 'Firefox', werd een succesvolle Hollywood-verfilming gemaakt. In deze film uit 1982 speelt Clint Eastwood de Amerikaanse gevechtsvlieger en spion Mitchell Gant, een karakter dat in meerdere boeken van Thomas voorkomt.

Thomas, die leraar Engelas was, had een schrijverscarrière van zo'n dertig jaar. Zijn boeken werden geroemd vanwege de uiterst nauwkeurige research. In zijn thrillers beschreef de laatste stand van de technologie.

De schrijver en zijn vrouw Jill woonden jarenlang in Staffordshire, maar verhuisden onlangs naar Somerset. Recent voltooide Thomas een tweedeliges serie boeken over de Duitse filosoof Friedrich Nietzsche.

(Bron: BBC News)

Fucking zwaar (nieuws, 2011)

OVER DOMINANTE MOEDERS EN ONBEKENDE ARENA'S

Thrillerschrijfster en Gouden Stropwinnares Marion Pauw geeft samen met haar collega Elle van Rijn via Nightwriters op zondag 5 juni een workshop thrillerschrijven. Vijf uur lang over de kneepjes van het genre. Maar het kost wel eventjes 49 euri.

Het toeval wil dat Pauw in het aprilnummer van het populair-wetenschappelijke tijdschrift Quest een masterclassje pageturnen ten beste geeft. En wij van De Spanningsblog zijn de beroerdste niet. In een tiental tips vatten we - gratis en voor niets - hieronder samen de foefjes, kneepjes en technieken die Pauw hanteert om weer een bestseller te schrijven.

1. Het is zooo makkelijk om inspiratie te vinden voor een thriller, stelt Pauw. ,,Blader door een tijdschrijft, kijk tv, luister een gesprek af in de trein. Dan komen de ideeën vanzelf.''

2. Wil je bijvoorbeeld een boek schrijven naar aanleiding van de tragedie van enkele jaren terug waarin een internetdater zijn vrouw en kinderen vermoordt, dan moet je het zo onderbouwen en opbouwen dat het geloofwaardig wordt, aldus de schrijfster. ,,Geef die internetdater bijvoorbeeld een dominante moeder.''

3. Pauw: ,,De fijnste moorden lijken op een natuurlijke dood of een ongeluk.'' De schrijfster heeft in haar werkkamer altijd 'Cause of Death' binnen handbereik, een handboek over moorden en forensisch werk.

4. Personages moeten niet te veel op elkaar lijken, anders wordt het al snel saai. Om zich in te leven in de karakters hangt Pauw pasfoto's van de personages naast haar computer. Zoekt ze naar een VVD'er en een corpsbal, dan tikt ze op Google Images de naam 'Roderick' en zoekt net zo lang naar een 'goede kop' tot ze er een vindt.

5. Volgens Pauw laten veel beginnende schrijvers, ,,vooral vrouwen'', het verhaal afspelen in een omgeving die ze kennen: de Vinex-wijk, het kantoor, de sportschool. Pauw vindt het spannender om in een 'onbekende arena' te duiken. Een van haar boeken speelt zich af in een tbs-kliniek. Pauw: ,,Ik vind dat altijd zo'n fascinerende omgeving.''

6. Voor een thriller is het altijd goed om zo veel mogelijk ellende over je hoofdpersoon heen te storten.

7. Veel lezen is de enige manier om te ontdekken wat origineel is en wat niet, wat lekker leest en wat niet. Verveel de lezer niet met prietpraat.

8. Schrijven is fucking zwaar, weet Pauw. Maandenlang in je eentje achter de computer gaat je niet in de koude kleren zitten. Om dat vol te houden, sport Pauw vier keer per week.

9. De werkdag beginnen met een blanco pagina is verschrikkelijk. Daarom: stop elke werkdag halverwege een scène, zelfs als je al weet hoe die verder gaat. ,,Zo hoef je de volgende dag niet tegen dat dode punt aan te hikken, je kunt direct verder schrijven.''

10. Tot slot. Schaam je niet om boeken over schrijven te lezen. Je leert elke keer wat nieuws. Pauw: ,,Laatst nog over de techniek van 'foreshadowing'. Daarbij laat je aan het begin van het verhaal iets kleins zien wat later van belang wordt.''

Als hiermee de weg naar succes niet voor de beginnende thrillerauteur open ligt, dan weet De Spanningsblog het ook niet meer. Een laatste tip van deze redactie voor de mannelijke schrijvers: stort die 49 euri die je anders in de Nightwriters-workshop zou steken in een spaarpotje voor een geslachtsoperatie. Want alleen voor vrouwelijke auteurs lijkt de bestsellerstatus tegenwoordig nog haalbaar. Succes!

(Bron: Quest)

08 april 2011

Ondanks de komma's (nieuws, 2011)

AANZOEK IN DANKWOORD

Of het een positief effect heeft op een plek in de bestsellerlijst valt nog te bezien, maar je trekt er als schrijver wel de aandacht mee: een aanzoek in je dankwoord. En dat is wat de 28-jarige Australiër Christopher Currie flikt in zijn nog te verschijnen debuutthriller 'The Ottoman Motel'.

Na de lof te hebben toegezwaaid aan zijn uitgever, zijn vrienden en de lokale espressobar, waar hij gedurende het hele herschrijfproces heeft gebivakkeerd, richt Currie zich aan het eind van het dankwoord tot zijn vriendin Leesa Wockner. ,,Als het mogelijk is om elke dag nog meer op iemand verliefd te worden, dan is dat wat ik doe'', schrijft de auteur uit Brisbane. ,,Aan mijn lieveling, aan de reden waarom ik mijn leven leef, Leesa Wockner, die, als ze dit leest, hopelijk ermee instemt om met me te trouwen, ondanks het grote aantal komma's in deze zin.'' Gelukkig voor Currie maakt Wockner geen punt van de vele komma's en heeft ze inmiddels ja gezegd.

Currie publiceerde eerder de novelle 'Dearly Departed'. 'The Ottoman Mystery', die op 2 mei wordt uitgebracht, is zijn eerste thriller. Het vertelt het verhaal van Simon, wiens ouders verdwijnen uit hun hotel in het stadje Reception. Terwijl het politie-onderzoek gaande is, realiseert Simon zich dat hij niet zeker is wie hij kan vertrouwen.

(Bron: The Guardian)

Gesignaleerd (19)

(vers van het mes)

WILLIAM LASHNER - BEROEPSGEHEIM

Bij uitgeverij A.W. Bruna verschijnt maandag 11 april 'Beroepsgeheim' van William Lashner. Een standalone-thriller, dus zonder Lashners vaste held Victor Carl.

Kyle Byrne gold niet zo lang geleden nog als een belofte, omdat hij als jongeman uitblonk in baseball. Tegenwoordig hangt hij echter doelloos rond in de vele bars van Philadelphia. Geld heeft hij niet, ambitie evenmin. Easy does it. Maar Kyle wordt ingehaald door zijn verleden. Hij is namelijk de onwettige zoon van de prominente advocaat Liam Byrne, die twaalf jaar geleden overleed.

Inmiddels blijkt dat Liam en diens compagnon Laszlo Toth zich met behoorlijk duistere praktijken bezighielden, waar Kyle nu de rekening voor gepresenteerd krijgt. En die rekening kan hij niet betalen.

William Lashner studeerde rechten aan de universiteit van New York en werd daarna strafpleiter in Philadelphia. Hij volgde het beroemde University of Iowa Writers Program en is nu fulltime schrijver. Hij woont met zijn gezin in Wynnewood, Philadelphia.

Eerder verschenen bij A.W. Bruna 'De verliezers' (juli 2007), 'Wie volgt?' (mei 2008), 'Verdiende straf' (november 2008), 'Gezworen vijanden' (april 2009) en 'Erewoord' (januari 2009). 'Beroepsgeheim' werd genomineerd voor de Shamus Award (categorie Best Hardcover Novel).

William Lashner - Beroepsgeheim. Uitgeverij A.W. Bruna, 288 pag., € 19,95. ISBN: 978 90 229 9932 5