02 mei 2013
Charles den Tex (interview, 2013)
'HERKENBAARHEID IS NOG GEEN KWALITEIT'
Met zijn nieuwste thriller 'De erfgenaam' kan hij eind deze maand zijn vierde Gouden Strop in de wacht slepen. Het zou een record zijn. De Haagse thrillerauteur Charles den Tex over prijzen, de ondraaglijke traagheid van Deense series, zijn belangrijkste boek en hypes. ,,Een Saskia Noort-thriller kan alleen maar door Saskia Noort worden geschreven.''
(Door Peter Kuijt)
Hij won begin dit jaar een Crimezone Award voor zijn thriller De vriend. En daar was hij verguld mee. Maar het liefst wint hij 'natuurlijk' de Gouden Strop. ,,Ik bedoel, dat is de prijs die het meeste telt. De Diamanten Kogel (de Vlaamse tegenhanger van de Strop, pk) is vooral leuk. De Kogel heeft wel een naam, maar dan in België, niet in Nederland. Het draait toch voornamelijk om de eer. Er zit weinig publiciteit aan en het levert niet veel verkoop op. Voor een Vlaming is de Kogel gunstiger dan voor een Nederlander. En die heeft weer meer baat bij de Strop. Ik weet dat Bram Dehouck vorig jaar na de Strop aardig heeft verkocht, maar veel minder dan wanneer een Nederlander gewonnen zou hebben. Waarom dat is, weet ik niet. Bob Mendes? Die verkoopt hier niet. Pieter Aspe? Nauwelijks. Maar die verkoopt weer wel miljoenen boeken in Vlaanderen.''
We spreken in zijn werkkamer die Den Tex huurt in het souterrain van het gebouw van de Nederlandse Orde van Advocaten in Den Haag. De drievoudig winnaar van de Gouden Strop neemt even de tijd om de gedachten te laten gaan over het hedendaagse thrillerlandschap en aanverwante zaken.
Zoals daar zijn de Deense thrillerseries die vandaag de dag alom bejubeld worden. Essayist Bas Heijne bijvoorbeeld schreef in januari een column in NRC Handelsblad, waarin hij de loftrompet stak over reeksen als 'The Bridge' en 'The Killing'. Hij vroeg zich tegelijk af waarom er in Nederland niet zulk goed drama werd gemaakt, waarbij hij gemakshalve topseries als 'Penoza' en 'Overspel' even over het hoofd zag.. Den Tex kun je niet blij maken met een avondje kijken naar 'The Killing'-icoon Sarah Lund in haar grof gebreide truien. ,,Nee, ik kan er echt niet tegen. De Scandinavische thrillers zijn wel in de loop der jaren iets gevarieerder geworden. Ze hebben niet meer allemaal dat slaapverwekkend trage en saaie wat ze sinds jaar en dag hadden. Maar ik vind ze nog steeds in dat omgekeerde stramien van de filmwet 'show, don't tell' vastzitten. Ik heb dat een aantal jaren geleden ontdekt, toen ik naar de serie 'Law & Order' zat te kijken. Mateloos populair over de hele wereld. Maar ik kon me bij god niet voorstellen waarom die zo succesvol was. Het was zo'n beetje de slechtste serie die ik ooit had gezien. Totdat het tot me doordrong dat ze precies het tegenovergestelde deden van 'show, don't tell'. In 'Law & Order' zit nooit 'show', het is alleen maar 'tell, tell, tell' en dan het liefst acht keer achter elkaar. Het is alleen maar praten, je krijgt nooit wat te zien. In wezen is 'CSI' net zo, alleen monteren ze er van die hippe flitsen tussendoor. Dan lijkt het of er nog wat actie in zit.''
Veelomvattend (nieuws, 2013)
BOEK OVER AANSLAGPLEGERS BOSTON OP KOMST
Riverhead Books, een imprint van uitgeverij Penguin Group USA, komt met een boek over de twee verdachten van de bomaanslagen tijdens de marathon van Boston, op 15 april. Het nog titelloze boek wordt geschreven door de Russisch-Amerikaanse journaliste Masha Gessen. Zij publiceerde in 2012 de bestseller 'The Man Without a Face: The Unlikely Rise of Vladimir Putin'. Volgens de uitgever zal Gessen in het boek uitleggen wie de twee broers waren, 'waar ze vandaan kwamen, wat hen vormde en hoe zij tot hun daad kwamen'.
Bij de aanslagen vielen drie doden en zo'n 180 gewonden. De broers Tamerlan Tsjarnaev (26) en de 19-jarige Dzjochar Tsjarnaev (hier beiden op een FBI-foto) worden ervan verdacht bommen, verstopt in snelkookpannen, te hebben laten exploderen in Boylston Street, vlak bij de finish van de marathon van Boston. De oudste broer kwam om het leven bij een vuurgevecht met de politie. De jongste werd op 19 april ingerekend, na een klopjacht van 23 uur.
Gessen woont in Moskou en spreekt zowel Russisch als Engels. Het is nog niet bekend wanneer haar boek zal verschijnen. Een woordvoerder van de uitgeverij zei dat men haar zo veel tijd gunt als nodig is om te komen tot 'een veelomvattend en excellent' boek.
(Bron: Publishers Weekly)
De genomineerden (nieuws, 2013)
BERG, CLAES, HARTMAN, LUBACH EN DEN TEX OP SHORTLIST STROP
Michael Berg is met 'Nacht in Parijs' genomineerd voor de Gouden Strop 2013. Hij gaat de strijd aan met zijn Nederlandse collega's Corine Hartman ('Bloedlijn'), Arjen Lubach ('IV'), Charles den Tex ('De erfgenaam') en met de Vlaming Jo Claes ('Getekend vonnis'). De jury, onder leiding van Annemarie van Gaal, koos deze thrillers uit 106 inzendingen. Den Tex is in de race voor zijn vierde Gouden Strop, dat zou een record zijn. En dat ziet zijn vakgenoot Tomas Ross liever niet gebeuren. ,,Dan devalueert zo'n prijs. Dan wordt het zo'n klein wereldje. Dan lijkt het alsof we hem aan elkaar geven'', zei de Haagse auteur een maand geleden bij Omroep West. Of de jury van de Gouden Strop naar Ross luistert, zal op 30 mei blijken. Dan wordt tijdens de Avond van het Spannende Boek de winnaar bekendgemaakt.
Op de shortlist van de Schaduwprijs prijken drie titels: 'De vlinder en de storm' van Walter Lucius, 'Chantage' van Peter Römer en 'Savelsbos' van Dennis Rijnvis. Deze debuten door de jury, voorgezeten door Wendela de Vos, uit elf inzendingen geselecteerd. Ook de Schaduwprijs wordt tijdens de Avond van het Spannende Boek uitgereikt.
De Gouden Strop is de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige spannende boek. Met de Schaduwprijs wordt het beste debuut in het spannende genre bekroond. Beide prijzen zijn een initiatief van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM). De winnaar van de Strop krijgt een cheque van 10.000 euro en een sculptuur van de Amsterdamse beeldend kunstenaar Marianne van den Heuvel. Voor de winnaar van de Schaduwprijs ligt een cheque van duizend euro en een kunstwerk van Dick Bruna klaar. In 2012 ging de Gouden Strop naar Bram Dehouck ('Een zomer zonder slaap') en won Kevin Valgaeren de debutantenprijs voor 'De ziener'.
De Stichting CPNB heeft vandaag meer over het programma van de Avond van het Spannende Boek bekendgemaakt. Aanwezig zijn onder anderen de auteurs Nicci French, Karin Slaughter en Monaldi & Sorti. Eregast is Loes den Hollander, auteur van het geschenkboekje 'Nooit alleen'. De Literaire Rechtbank buigt zich over het boek 'Dit zijn de namen' van Tommy Wieringa. Op de 'zitting' zal onder anderen mr. Inez Weski het woord voeren. Verder is er een grote Thrillerquiz, met deelnemers als Judith Visser, Simon de Waal en Peter Römer. In een van de zalen van Felix Meritis kan de bezoeker 'botten zoeken' met het Nederlands Forensisch Instituut. Verder staat er een dubbelinterview van Frenk 'bloemetjeshemd' van der Linden met Charles den Tex en Tomas Ross op het programma. Dezelfde Van der Linden voelt ook schrijfster Daniëlle Hermans en NFI-onderzoeker Reza Gerretsen aan de tand. Ook wordt schrijfster Annejet van der Zijl ondervraagd over haar bundel 'Moord in de Bloedstraat en andere verhalen' en wordt in een andere zaal verteld over de ontwikkelingen in 25 jaar DNA-onderzoek. Het programma staat op www.maandvanhetspannendeboek.nl.
Op maandag 17 juni ontvangen 25 musea verspreid over heel Nederland 25 thrillerauteurs voor een speciaal programma. Zo doet Arne Dahl het Gevangenismuseum Veenhuizen aan en zal Tomas Ross de bezoeker gidsen door het Rijksmuseum. Voor 10 euro of op vertoon van het geschenkboekje 'Nooit alleen' kunnen liefhebbers een van deze 25 musea bezoeken. Meer informatie is te vinden op www.museummaandag.nl.
De trailer van de Avond van het Spannende Boek:
Michael Berg is met 'Nacht in Parijs' genomineerd voor de Gouden Strop 2013. Hij gaat de strijd aan met zijn Nederlandse collega's Corine Hartman ('Bloedlijn'), Arjen Lubach ('IV'), Charles den Tex ('De erfgenaam') en met de Vlaming Jo Claes ('Getekend vonnis'). De jury, onder leiding van Annemarie van Gaal, koos deze thrillers uit 106 inzendingen. Den Tex is in de race voor zijn vierde Gouden Strop, dat zou een record zijn. En dat ziet zijn vakgenoot Tomas Ross liever niet gebeuren. ,,Dan devalueert zo'n prijs. Dan wordt het zo'n klein wereldje. Dan lijkt het alsof we hem aan elkaar geven'', zei de Haagse auteur een maand geleden bij Omroep West. Of de jury van de Gouden Strop naar Ross luistert, zal op 30 mei blijken. Dan wordt tijdens de Avond van het Spannende Boek de winnaar bekendgemaakt.
Op de shortlist van de Schaduwprijs prijken drie titels: 'De vlinder en de storm' van Walter Lucius, 'Chantage' van Peter Römer en 'Savelsbos' van Dennis Rijnvis. Deze debuten door de jury, voorgezeten door Wendela de Vos, uit elf inzendingen geselecteerd. Ook de Schaduwprijs wordt tijdens de Avond van het Spannende Boek uitgereikt.
De Gouden Strop is de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige spannende boek. Met de Schaduwprijs wordt het beste debuut in het spannende genre bekroond. Beide prijzen zijn een initiatief van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM). De winnaar van de Strop krijgt een cheque van 10.000 euro en een sculptuur van de Amsterdamse beeldend kunstenaar Marianne van den Heuvel. Voor de winnaar van de Schaduwprijs ligt een cheque van duizend euro en een kunstwerk van Dick Bruna klaar. In 2012 ging de Gouden Strop naar Bram Dehouck ('Een zomer zonder slaap') en won Kevin Valgaeren de debutantenprijs voor 'De ziener'.
De Stichting CPNB heeft vandaag meer over het programma van de Avond van het Spannende Boek bekendgemaakt. Aanwezig zijn onder anderen de auteurs Nicci French, Karin Slaughter en Monaldi & Sorti. Eregast is Loes den Hollander, auteur van het geschenkboekje 'Nooit alleen'. De Literaire Rechtbank buigt zich over het boek 'Dit zijn de namen' van Tommy Wieringa. Op de 'zitting' zal onder anderen mr. Inez Weski het woord voeren. Verder is er een grote Thrillerquiz, met deelnemers als Judith Visser, Simon de Waal en Peter Römer. In een van de zalen van Felix Meritis kan de bezoeker 'botten zoeken' met het Nederlands Forensisch Instituut. Verder staat er een dubbelinterview van Frenk 'bloemetjeshemd' van der Linden met Charles den Tex en Tomas Ross op het programma. Dezelfde Van der Linden voelt ook schrijfster Daniëlle Hermans en NFI-onderzoeker Reza Gerretsen aan de tand. Ook wordt schrijfster Annejet van der Zijl ondervraagd over haar bundel 'Moord in de Bloedstraat en andere verhalen' en wordt in een andere zaal verteld over de ontwikkelingen in 25 jaar DNA-onderzoek. Het programma staat op www.maandvanhetspannendeboek.nl.
Op maandag 17 juni ontvangen 25 musea verspreid over heel Nederland 25 thrillerauteurs voor een speciaal programma. Zo doet Arne Dahl het Gevangenismuseum Veenhuizen aan en zal Tomas Ross de bezoeker gidsen door het Rijksmuseum. Voor 10 euro of op vertoon van het geschenkboekje 'Nooit alleen' kunnen liefhebbers een van deze 25 musea bezoeken. Meer informatie is te vinden op www.museummaandag.nl.
De trailer van de Avond van het Spannende Boek:
(Bron: CPNB)
Plaat van de maand (37)
De Spanningsblog besteedt met recensies, interviews en nieuws voornamelijk aandacht aan de hedendaagse thriller en de auteurs daarvan: Stephen King, Ian Rankin, Dan Brown, Loes den Hollander, noem maar op. De vroege Nederlandse misdaadroman is op deze site een ondergeschoven kindje. Maar verzamelaar Wim van Eyle biedt uitkomst. Zijn rijke collectie aanschouwend richt Van Eyle eens per maand de schijnwerper op het werk van een - soms vergeten - Nederlandse misdaadschrijver uit vroeger tijden. Vandaag de zevenendertigste aflevering uit de serie Plaat van de maand. Over Tsjang Wei Foe.
DE CHINEES VAN BOVEN DE MOERDIJK
(Door Wim van Eyle)
Tsjang Wei Foe was het pseudoniem van de man die de meeste misdaad- en semi-misdaadromans in Nederland schreef: De Rotterdammer Herman Nicolaas van der Voort, geboren op 15 november 1900 en overleden op 2 mei 1982. 'De Chinees van boven de Moerdijk' werd hij gekscherend genoemd wanneer hij de naam Tsjang Wei Foe gebruikte. Een andere bijnaam was 'De Keizer van de buurtbibliotheek'.
DE CHINEES VAN BOVEN DE MOERDIJK
(Door Wim van Eyle)
Tsjang Wei Foe was het pseudoniem van de man die de meeste misdaad- en semi-misdaadromans in Nederland schreef: De Rotterdammer Herman Nicolaas van der Voort, geboren op 15 november 1900 en overleden op 2 mei 1982. 'De Chinees van boven de Moerdijk' werd hij gekscherend genoemd wanneer hij de naam Tsjang Wei Foe gebruikte. Een andere bijnaam was 'De Keizer van de buurtbibliotheek'.
![]() |
| Herman Nicolaas van der Voort had tientallen aliassen |
Al op 19-jarige leeftijd produceerde hij zijn eerste boekjes. Het begon pas storm te lopen in 1939. Onder de naam Edward Multon introduceerde van der Voort onder meer De Helsche Patrouille over een niet te verslaan trio uit het vreemdelingenlegioen. De Multons gingen in de jaren veertig tot en met zeventig van de vorige eeuw met duizenden over de toonbank. In iedere wijkbibliotheek waren wel een of meerdere 'Multons' te vinden: spannende verhalen geschreven in een krakkemikkige stijl die bol stond van de puntjes en de uitroeptekens....!
Van der Voort schreef snel, soms wel eens een roman per week ('Sneller dan Vestdijk', zei hij zelf wel eens). Hij werkte eerst met uitgeverij De Stuw, maar vanaf het moment dat uitgeverij Van Kersen zijn boeken ging uitgeven was het eind zoek. Van Kersen las de manuscripten nooit, voorzag via een goedkope tekenaar de covers van een spannende stofomslag en klaar was Kees.
De onder Tsjang Wei Foe verschenen boeken kwamen overigens uit bij N.V. Internationale romanuitgaven Groningen en bij World Pocket Books. In zijn boeken stonden af en toe Engelse subtitels, alsof het hier vertalingen van Amerikaanse pockets betrof, de naam Multon wees ook al in die richting.
De auteur had een vaste formule. Bijna elk boek telde 190 pagina's, oftewel zo'n 70.000 woorden. In totaal verschenen 185 romans onder het pseudoniem Edward Multon, 89 verschenen er in herdruk met een andere cover en dan waren er ook nog de pulpblaadjes.
Van der Voort schreef detectives, politieromans, avonturenromans, verhalen uit de kosmos, de FBI in New York, oorlogsboeken, boeken over piraten en licht erotische romans (zoals o.a. onder de naam Tsjang Wei Foe).
Ik kon 31 pseudoniemen achterhalen die van der Voort gebruikte: Edward Multon, Jules Moran (in Frankrijk spelend, 49 stuks), Maurice Granville (erotisch, 26 stuks), Hamad Al-Salim, Gunther Braun, Francis Brooks, John Brooks, Norman Campbell, Edgar Cooper, Erni Davis, Jean-Louis Doré, Luc Dumal, Captain Gordon Flynt, John Alden Gilbert, Stanley S. Jones, Ozaki Kamakura, Peter Kasnow, Werner Klaus, Hans Klinger, Esther Mardó, Ramon Mendoza, George Miller, Lina Monelli, Jefferson Moore, Peter O' Brien, Peter Robbins, Michael de Rojas, Jean Roussel, Donald Russell, Jack White, Adolf Wilmer, Tsjang Wei Foe en zelfs een paar onder zijn eigen naam. Ik telde 373 boeken: wat je noemt een veelschrijver.
De Tsjang Wei Foe titels volgen hieronder:
1958 - Erotiek en macht in het nieuwe China (uitg. Graauw)
1959 - Macht en erotiek in Shanghai (uitg. Graauw)
1960 - De eeuwige muur (World Pocket Books)
1960 - Koning David (World Pocket Books)
de overigen allemaal Internationale Romanuitgave Groningen:
1960 - Aan Tsjin-Lin toegestaan (2 versies)
1960 - Voor Yvonne verboden (2 versies)
1960 - Door de mandarijn gevorderd
1960 - Trooster van eenzame vrouwen (1e druk)
1961 - Trooster van eenzame vrouwen (aangepaste 2e druk)
1961 - De sloppen van Shanghai (2 versies)
1962 - De tempel der ontucht (2 versies)
1962 - Een bruid van Venus
Minnares zonder genade
De maagd en de weegschaal
Naakte waarheden en vrouwen
Droomvrouwen op zicht
Het deugdzame meisje van plezier
Minnares op bevel
Minnares met visioenen
Lin Chang de wreker
Het labyrint der duizend vrouwen
De maagd en het monster
Chu Hua als bruid op zicht
Bankgeheim en liefdesnacht
Een magere boef en zeven maagden
Kersebloesem bijgenaamd zoete ondeugd
Witte Roos kiest een beroep
De jacht op zoete papaver
Denk niet dat de boeken alleen over erotiek handelen. Er werd daarnaast ook nog flink wat gespeurd, afgeknokt en gemoord...!!
(Bron: Wim van Eyle, Karel Siebers)
01 mei 2013
Dramatische krachtmeting (nieuws, 2013)
GRISHAM SCHRIJFT VERVOLG OP DEBUUT
,,Ik wist niet waar ik mee bezig was'', zei Grisham eens over het schrijven van zijn debuut. ,,Het is het enige boek dat ik schreef zonder deadline en zonder de wetenschap dat het zou worden gepubliceerd. Af en toe pak ik het nog eens op en tel de beginnersfouten: te veel lange zinnen en te bloemrijk proza.''
Hij kreeg nul op het rekest van 28 uitgeverijen, totdat het kleine Wyngood Press bereid bleek vijfduizend exemplaren van 'A Time To Kill' te drukken. Een vriend van Grisham reed met een kofferbak vol langs boekwinkels in de staat, om later weer veel onverkochte exemplaren op te halen. Tegenwoordig zijn er handelaren die voor een Wyngood-uitgave van Grishams debuut duizenden dollars vragen én krijgen.
Jake Brigance, de advocaat in 'A Time To Kill', het thrillerdebuut van John Grisham, keert weer terug naar de rechtszaal. De Amerikaanse bestsellerauteur schrijft namelijk een vervolg onder de titel 'Sycamore Row'. Uitgeverij Doubleday laat het boek op 22 oktober op de Amerikaanse markt verschijnen.
In de nieuwe thriller is Brigance advocaat in een kleine stad in de staat Mississippi. Volgens de uitgeverij raakt hij betrokken bij 'een dramatische krachtmeting waarbij Ford County opnieuw wordt geconfronteerd met zijn dramatische geschiedenis'.
Grishams debuut werd gepubliceerd in 1989 en verkocht aanvankelijk matig. Maar nadat 'The Firm' en andere thrillers van Grisham een merknaam hadden gemaakt, groeide de interesse voor zijn eersteling en werd het boek opnieuw uitgebracht. Het boek, dat later werd bewerkt tot een film en een toneelstuk, werd alsnog een bestseller. In de thriller verdedigt Brigance succesvol een zwarte man die verdacht wordt van de moord op twee blanke 'rednecks' die zijn dochter hadden verkracht.
Grishams debuut werd gepubliceerd in 1989 en verkocht aanvankelijk matig. Maar nadat 'The Firm' en andere thrillers van Grisham een merknaam hadden gemaakt, groeide de interesse voor zijn eersteling en werd het boek opnieuw uitgebracht. Het boek, dat later werd bewerkt tot een film en een toneelstuk, werd alsnog een bestseller. In de thriller verdedigt Brigance succesvol een zwarte man die verdacht wordt van de moord op twee blanke 'rednecks' die zijn dochter hadden verkracht.
Hij kreeg nul op het rekest van 28 uitgeverijen, totdat het kleine Wyngood Press bereid bleek vijfduizend exemplaren van 'A Time To Kill' te drukken. Een vriend van Grisham reed met een kofferbak vol langs boekwinkels in de staat, om later weer veel onverkochte exemplaren op te halen. Tegenwoordig zijn er handelaren die voor een Wyngood-uitgave van Grishams debuut duizenden dollars vragen én krijgen.
(Bron: USA Today, OregonLive.com)
Poortje door (nieuws, 2013)
PRODUCENT WIL TV-SERIE MAKEN VAN '22-11-1963'
Bad Robot Productions, het bedrijf van de Amerikaanse filmmaker J.J. Abrams, onderhandelt volgens de website Deadline.com over de filmrechten van '22-11-1963', de succesvolle roman van Stephen King. Naar verluidt zijn er plannen om het boek te bewerken tot een televisieserie of een miniserie.
Het boek van King, dat in 2011 uitkwam, draait om Jake, een bescheiden en gescheiden leraar Engels, die stuit op een 'poort' waarmee hij naar 9 september 1958 kan terugreizen. Hij stapt in de tijdmachine en probeert de moordaanslag op president John F. Kennedy te voorkomen, die op 22 november 1963 plaatsvond.
Bad Robot heeft inmiddels ook van Stephen Kings roman 'Under The Dome' een televisiereeks gemaakt. De serie wordt deze zomer op de Amerikaanse televisie uitgezonden.
(Bron: Deadline.com)
Abonneren op:
Reacties (Atom)
.jpg)








