26 september 2020

Geen ontkomen aan (nieuws, 2020)

Wraak is de drijvende factor  



'Misdaadromans waarin mensen alleen louter kusjes geven, worden na een tijdje misschien wat slap.' Dat zegt schrijver Peter de Zwaan. In zijn nieuwe boek Het hoofd van Little Levy is wraak de drijvende factor. 'Het gaat er natuurlijk wel om dat je de redenen voor wraak sterk maakt en goed op papier zet. De lezer moet echt geloven dat Levy maar één doel heeft: de moordenaars vinden.'


Volgens de schrijver is wraak een gevaarlijke, maar menselijke emotie. 'Ik heb er alle begrip voor dat een man als Levy, die zijn beperkingen kent en die zich van a tot z heeft laten leiden en leven door zijn vrouw Lenny, wraak wil nemen. Maar zelfs al had ik geen begrip, dan heb ik nog steeds fantasie in voorraad om het te beschrijven.'

Het hoofd van Little Levy is het zevende deel in de serie boeken over Jeff Meeks. Fans van de serie zullen in de titel ook een andere hoofdpersoon uit De Zwaans vorige boek herkennen. 'Het boek is een soort vervolg, waar je Lenny the Giant niet voor gelezen behoeft te hebben. Meeks werkt in dit verhaal nog nauwer samen met Levy dan in Lenny the Giant, voornamelijk omdat hij wel moet. Lenny is vermoord en Levy weet dat hij lang niet slim genoeg is om de moordenaars te vinden. Meeks moet en zal hem helpen, er is geen ontkomen aan."

Huurmoordenaar Rockne Paradise speelt een belangrijke rol in het verhaal. Echte fans zullen ook dit personage herkennen uit andere boeken. 'Rockne Paradise is de hoofdfiguur in De Middelman en Kelly's 30.000. Hij speelt, zonder dat hij bij naam wordt genoemd, ook al een rol in de Meeks-roman Voortvluchtig', legt De Zwaan uit.

Of dat inhoudt dat er een kans is dat Rockne de hoofdpersoon wordt in een nieuwe serie kan de schrijver nog niet zeggen. 'Daag me niet uit.'

Voorlopig heeft De Zwaan echter nog genoeg andere projecten onder handen. 'Van de Bob Evers-serie zullen in mijn eigen uitgeverij volgend jaar de delen 66 en 67 verschijnen. Daar kan ik mijn dagen heel goed mee slijten. In de vrije uren hou ik me weer bezig met Meeks. De eerste hoofdstukken van een boek dat als werktitel Levy's geld heeft, zijn klaar."

Peter de Zwaan (1944) heeft tientallen misdaadromans en jeugdboeken op zijn naam staan. Voor zeven van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop. Twee boeken kregen een nominatie voor de Diamanten Kogel, de Belgische misdaadprijs. Het in april 2000 verschenen boek Het Alibibureau werd winnaar van de Gouden Strop 2000. Hij staat dit jaar op de longlist voor de MAX Gouden Vleermuis, de Nederlandse oeuvreprijs voor internationale thrillerauteurs. Het hoofd van Little Levy wordt uitgegeven door Ellessy Crime. 

De Zwaan was van augustus 1969 tot september 2003 werkzaam voor De Twentsche Courant Tubantia, van 1984 tot 1996 als chef van de kunstredactie met film en video als specialiteit. Hij woont in Meppel.

Geen opmerkingen: