De schrijfster van 'de verhaalelementen'
Liselotte Stavorinus zal de geschiedenisboeken niet ingaan als de schrijfster die zo verdienstelijk debuteerde met de thriller Het reservaat. Nee, haar naam vestigde ze als de schrijfster die bestsellerauteur Saskia Noort in de rechtbank bakzeil liet halen.

Ook Stavorinus' uitgeverij De Crime Compagnie maakt er nog steeds 'goede sier' mee. In een overzicht van nieuwe thrillers die van de Larense uitgeverij in aantocht zijn, wordt ze bestempeld als 'de auteur die de rechtszaak tegen
Saskia Noort won'.
De Spanningsblog helpt graag lezers die driftig in hun geheugen aan het graven zijn en zich afvragen waar dat proces ook al weer over ging, met een korte samenvatting: In september 2013 verschijnt bij De Crime Compagnie het eerste boek van
Liselotte Stavorinus, getiteld
Het reservaat. 'Een leuk herkenbaar boek', meldt schrijfster
Linda Jansma op de achterflap, 'Een soort
Gooische Vrouwen meets
De eetclub'. Van het boek zijn enkele duizenden exemplaren verkocht.
Twee maanden na verschijning laten Saskia Noort en haar toenmalige uitgeverij Ambo|Anthos aan De Crime Compagnie weten dat
Het reservaat volgens hen wel heel erg veel lijkt op
De eetclub. Van dit boek verkocht Noort zo'n half miljoen exemplaren. Ambo|Anthos verzoekt De Crime Compagnie dringend om van eventuele herdrukken van
Het reservaat af te zien. Mocht Stavorinus' uitgeverij daartoe niet bereid zijn, dan zou het uitgeefhuis van Noort voor de rechter vorderen dat
Het reservaat uit de handel wordt gehaald. Het komt uiteindelijk op een rechtszaak aan.
Voor de rechter voeren Ambo|Anthos en Noort 29 verhaalelementen uit
De eetclub aan die volgens hen ieder voor zich auteursrechtelijke bescherming genieten en waarop door Stavorinus inbreuk wordt gemaakt. Een paar van die verhaalelementen zijn het decor (een chic dorp), het gevoel van eenzaamheid na een verhuizing naar een andere plaats, dorpsbewoners die rondrijden in grote en dure terreinwagens, de twijfel over wat aan te trekken bij het eerste feestje van een nieuwe vriendin en de hoofdpersoon die stiekem seks heeft met een 'foute man'.
De rechter maakt een dag voor Kerstmis 2014 gehakt van de argumenten van Ambo|Anthos en oordeelt dat Stavorinus geen inbreuk gemaakt op het auteursrecht van Saskia Noort.
Het reservaat en
De eetclub vertonen volgens de rechter enige gelijkenis, maar het auteursrecht van Noort is niet geschonden.
Zes jaar na de publicatie van
Het reservaat komt Liselotte Stavorinus met een tweede thriller, getiteld
De verleiding. Niet echt een originele titel want schrijfster
J.D. Robb gebruikte
Verleiding (weliswaar zonder lidwoord) vorig jaar voor een thriller en Stavorinus eigen uitgever plakte hem ook al op de cover van een verhalenbundel.
Waarom het zo lang geduurd heeft voordat Stavorinus met een nieuw boek op de proppen komt, is onbekend. Wellicht heeft ze extra lang de tijd genomen om zich ervan te vergewissen dat verhaalelementen uit haar boek niet overeenkomen met die uit thrillers van anderen, maar dat is giswerk. Hoe dan ook, evenals
Het reservaat is
De verleiding volgens een stempel op de cover een 'Gooische thriller'. En namens de website Thrillzone.nl laat een recensente alvast weten: 'De verleiding is opnieuw een heerlijke thriller vol Gooische vrouwen, rijke mannen, mysterieuze achterkamertjes en grote geheimen die het daglicht niet kunnen verdragen'.
De verleiding, die op 23 september in de winkel ligt, gaat over Edward De Mol van Otterloo. Hij is fotograaf en komt uit een rijke familie. Hij is altijd het zwarte schaap geweest, maar daar lijkt verandering in te komen als hij wordt genomineerd voor de World Press Photo. Zakenman Robert Ambrosius is onder de indruk van Edwards werk en heeft een bijzondere opdracht. Is dit puur vanwege de kwaliteit van de foto's of speelt er iets anders? En wat heeft de bloedmooie echtgenote van Robert hiermee te maken?