02 september 2010

Is dat het nou? (column, 2010)

KATER

(Door Peter de Zwaan)

Ik noem hem Eddie, de man die de pakketten komt afleveren waar boeken in zitten. Op zijn auto staat Eddie de Rijk en daar komt het Eddie vandaan. Hij heet niet zo, maar ik streef ernaar de wereld overzichtelijk te houden.

Meestal komt Eddie met boeken aanzetten waar ik part noch deel aan heb. In die gevallen ontvang ik hem met een blije blik. 'Ha, Eddie, heb je weer wat voor me.' Dan tikt hij tegen het pak: 'Boeken zeker?'
'Ben ik weer een poosje onder de pannen. Dank je.'

Soms komt Eddie met een pak waarin boeken zitten die ik zelf heb geschreven, deze week met 'Voortvluchtig', de vijfde of zesde Meeksroman, elke keer als ik wil weten hoeveel Meeksen ik heb bedacht moet ik tellen en dat ergert me dan zo dat ik daar geen zin in heb.

'Voortvluchtig' is de beste Meeks, maar toch voelde ik geen spoor van vreugde. Dat overkomt me elke keer als ik voor het eerst zie wat er is gekomen van maanden hard werken, en het gevoel wordt steeds sterker.

Het heeft iets van een kater, en ook van: is dat het nou?

Je weet dat het dat is, maar je denkt het toch.

Is dat het nou?

Ik heb wel eens met een collega gesproken over het gevoel, maar hij herkende het niet. Als zijn nieuwste er is springt hij een gaatje in de lucht en belt hij een restaurant: 'We komen eraan, tafel bij het raam graag.'
Ik krijg de kater als ik de doos openmaak, de boeken pak en ze, altijd hetzelfde, op de tafel leg in twee stapels van tien.

Twintig 'Voortvluchtigs'. Twintig mooie omslagen. Twintig keer 300 pagina’s vol letters die nooit eerder door iemand in die volgorde zijn gezet.

Nou, en.

Eigenlijk moet ik er tegen niemand iets over zeggen, want ik weet dat de reacties zullen variëren van: 'Wees toch blij', tot: 'Jij bent hartstikke gek'.

Dat moet mijn redactrice van Cargo ook hebben gedacht. Ze belde met dat blije in de stem dat mensen hebben bij een mooie boodschap.

'Ik heb je nieuwe boek.'

'Ik heb er twintig.'

'Hoe vind je ze?'

'Prachtig.'

'Waarom klink je dan zoals je klinkt?'

Ik wist het precies, maar ik zei dat ik geen idee had.

(Deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl)

Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen publicaties op zijn naam staan, misdaadromans en jeugdboeken. Voor zeven van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met 'Het Alibibureau' won hij in 2000 de Gouden Strop. Zijn nieuwste Jeff Meeks-thriller heet 'Voortvluchtig'.(Foto Peter de Zwaan: Bob Bronshoff)

Appie Baantjer (1923-2010)



Rasverteller met calvinistische inslag  



In de Bonifatiuskerk in Medemblik wordt morgen, vrijdag 3 september, van 19.00 tot 21.00 uur een condoleancebijeenkomst gehouden voor Appie Baantjer. De bijeenkomst is toegankelijk voor iedereen die de schrijver een warm hart toedraagt, aldus uitgeverij De Fontein. De misdaadschrijver overleed zondag 29 augustus op 86-jarige leeftijd na een kort ziekbed. Bij Baantjer was begin vorige maand een agressieve vorm van slokdarmkanker geconstateerd. De auteur en oud-rechercheur zal in besloten kring worden begraven.


(Door Peter Kuijt)

'Ik schrijf door tot God mijn geest verduistert', zei Appie Baantjer in 1998, het jaar dat hij 75 werd. 'Het werk blijft spannend, want ik weet bij het begin nooit wie de dader is en hoe het eindigt. Ik leg ergens een lijk neer en dan zie ik wel.'

De geestelijk vader van rechercheur De Cock is niet meer. De schrijver, die z'n laatste misdaadroman (nummer 70) in 2008 schreef terwijl zijn geest nog verre van verduisterd was, stierf op 86-jarige leeftijd. Zijn grootste angst was naar eigen zeggen altijd dat hij zou sterven terwijl hij nog aan een boek bezig was.

In het najaar van 2003 was Baantjer de eerste en tot dusver de enige die de Meesterprijs van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM) in ontvangst mocht nemen. Door critici en jury's was Baantjer nooit echt serieus genomen. De Meesterprijs moest min of meer goedmaken dat de schrijver nooit de Gouden Strop voor het beste Nederlandstalige spannende boek kreeg toegekend.

Hoewel recensenten hem negeerden, sloot het publiek Baantjer echter in de armen. Met in totaal ruim zeven miljoen verkochte boeken was hij veruit de best verkopende Nederlandse misdaadauteur. Het zakenblad Quote becijferde in juli van dit jaar Baantjers vermogen op zes miljoen euro. De oud-rechercheur stond daarmee op de vierde plaats van de top vijftien van meestvermogende schrijvers. Zijn collega Saskia Noort zou volgens het tijdschrift twee miljoen euro bezitten en op de twaalfde plaats staan.

De planken in zijn werkkamer in zijn huis in Medemblik stonden vol met buitenlandse vertalingen. Tot in China, de Verenigde Staten en Rusland werden de avonturen van rechercheur De Cock (of DeKok in de Engelse vertaling) verslonden. Baantjer stond zelf ook versteld van zijn succes. Tijdens signeersessies vroeg hij vaak waarom de mensen zijn boeken kochten. ,,'Het leest zo makkelijk', zeggen ze dan. Ze houden van de vaste items. Die herkenning doet 't 'm.''

Zijn calvinistische inslag en ongebreidelde werklust zijn terug te voeren op het feit dat zijn wieg stond in een orthodox-protestants bolwerk, het voormalige eiland Urk. Daar werd hij op 16 september 1923 geboren. Zijn opa was een rasverteller en die laatste eigenschap bleek ook Appie niet vreemd te zijn. Hoewel hij de kerk vaarwel zei, ademen veel van zijn boeken toch duidelijk de calvinistische waarden die hij had meegekregen.

Wedstrijd
Op z'n negende verhuisde hij naar Amsterdam. Na de ulo en een tewerkstelling in Duitsland tijdens de oorlogsjaren ging hij daar in 1945 aan de slag bij de politie. Hij werkte als straatagent, stapte over naar de auto- en motordienst en werd in 1955 rechercheur aan het roemruchte bureau Warmoesstraat, waar hij uiteindelijk 28 jaar werkzaam zou blijven.

In 1959 publiceerde hij z'n eerste boek, 'Vijf maal acht grijpt in', over zijn belevenissen als agent, maar die uitgave werd een flop. Zijn eerste succes als auteur had hij een jaar later, toen hij een prijs won in een verhalenwedstrijd van dagblad Het Parool.

Voor het weekblad Revue schreef Baantjer vervolgens een serie korte verhalen, die in 1963 door uitgeverij De Arbeiderspers werden gebundeld onder de titel 'Het mysterie van de doodshoofden'. Het verzoek van de uitgeverij om eens te proberen een roman te schrijven, mondde uit in een tweetal politiedetectives. Daarin was een bijrol weggelegd voor een zekere rechercheur De Cock, die vanaf 1965 in de vervolgromans de centrale figuur werd, samen met zijn 'leerling' Vledder.

Het stramien van de De Cock-avonturen, die nooit langer dan 140 pagina's duren, bleef door de jaren heen hetzelfde. Vaste personen met vaste eigenschappen, de gebruikelijke ruzies en de gebruikelijke humor. En het begint vrijwel altijd met een klop op de deur van De Cock.

Maatschappijvisie
Naast zijn 'romannetjes' en verhalen had Baantjer bijna een kwart eeuw lang een wekelijkse column in het ter ziele gegane dagblad Nieuws van de Dag. Daarin kwam geregeld zijn enigszins sombere visie op de maatschappij aan bod. De slecht betaalde agent, de afbrokkeling van het gezag, de moeizame verhouding tussen politie en justitie, het waren zaken die hem tot het laatst toe bezighielden. Vooral het verslechterde imago van de politie ging hem na aan het hart.

Hoewel hij een neiging had de onderwereld van vroeger te romantiseren, baarde de verharding van de maatschappij - en dus ook van de criminaliteit - hem oprechte zorgen. ,,Een mes was het wapen van een lafaard. Je knokte met je blote handen. Vroeger kwamen ze na een vechtpartij binnen op de eerste hulp, tegenwoordig liggen ze meteen op de intensive care.''

In al zijn jaren in de rosse buurt (hij kende elke publieke vrouw, elke hoerenmadam en pooier) heeft Baantjer zelf nooit enige fysieke schade geleden. Als hij het verbaal niet afkon, nam hij de kuierlatten. ,,Ik had nooit een pistool bij me, die lag altijd op mijn nachtkassie. Natuurlijk heb ik zat bedreigende situaties meegemaakt. Als ik herrie kreeg, nam ik mijn pet af en zei: 'Ik ben Appie Baantjer, ik heb een vrouw met drie kinderen en de jongste heeft net mazelen gehad'. Dan zag je het gezicht van zo‘n man al veranderen. Ik héb helemaal geen kinderen, maar het hielp wel.''

De succesvolle RTL4-serie Baantjer bracht de auteur op latere leeftijd een nieuw, jong publiek. Vooraf had hij bij de scenarioschrijvers bedongen geen afbreuk te doen aan de legendarische rechercheur. ,,Ik vroeg: 'Hou De Cock heel, laat die man niet gaan vloeken, niet schieten en met vreemde wijven dollen.' Daar hebben ze zich keurig aan gehouden.’

Aan zijn boeken - en de tv-serie - heeft hij goed verdiend. Toch was zijn vrijstaande villa in Medemblik, waar hij na z‘n afscheid van de politie met zijn vrouw Marretje van der Vaart was gaan wonen, Baantjers enige grote bezit. Hij was er vaak in de weer met zijn miniatuurtreinen, die ook door z‘n tuin reden.

In 2007 overleed zijn echtgenote na een slopende ziekte. Een jaar later zette Baantjer met zijn laatste boek 'De Cock en de dood in gebed' een punt achter zijn schrijverscarrière om in 2008 door collega-auteur én rechercheur Simon de Waal te worden overgehaald om toch weer boeken te gaan schrijven, maar dan samen. Baantjer en De Waal publiceerden twee misdaadromans: 'Een Rus in de Jordaan' en 'Een lijk in de kast'. Het manuscript voor een derde politieroman, 'Een dief in de nacht', werd recent voltooid en zal in oktober bij uitgeverij Lebowski verschijnen.

Appie Baantjer was een icoon en een fenomeen, aldus voorzitter Willem Asman van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs. ,,Nog los van de onvergetelijke nuchtere herkenbaarheid van zijn held De Cock, was Baantjer de eerste die bewees dat miljoenenoplages in ons genre wel degelijk mogelijk zijn. Het belang voor de misdaadliteratuur van zijn uitzonderlijk productieve schrijverschap is niet te onderschatten.''

,,Zeer terecht ontving Appie Baantjer en tot dusver niemand anders in 2003 uit handen van Charles den Tex, toenmalig voorzitter van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs, de Meesterprijs, als erkenning van zijn meesterschap en zijn uitzonderlijke prestaties op het gebied van de Nederlandse misdaadliteratuur. Zoals Charles den Tex bij die gelegenheid zei: ,,De man die synoniem werd voor de Nederlandse politieroman. Een schrijver die alle vooroordelen en kleindenkerij van het Nederlandse boekenvak naar de prullenbak heeft verwezen.''

28 augustus 2010

In de kantine (nieuws, 2010)

En... actie!

Er wordt nog volop gewerkt aan de serie De macht van meneer Miller, meldt schrijver Charles den Tex op zijn website. Deze zomer zijn de opnames van de vierdelige serie naar Den Tex' prijswinnende thriller begonnen, die vanaf 7 november te zien is bij de VPRO.

Zoals eerder gemeld spelen Theo Maassen en Daan Schuurmans de hoofdrollen. Pieter Kuijpers en Edward Stelder zijn verantwoordelijk voor het scenario, de regie is in handen van Peter de Baan en David Lammers.

In De macht van meneer Miller werkt Michael Bellicher voor een van de grootste adviesbureaus ter wereld. Alles waar hij van droomt, lijkt binnen handbereik. Tot hij na jaren zijn broer weer ziet. De ontmoeting schokt hem. Michael gaat onderuit. Op zijn werk wordt hem de wacht aangezegd.

Om te voorkomen dat hij de volgende dag zijn kantoor niet meer in kan, sluit hij zich op in de kantine. De stomste beslissing van zijn leven. Die nacht is hij getuige van iets wat hij nooit had mogen zien. Vanaf dat moment wordt Michael steeds verder in het nauw gedreven. Tijdens zijn vlucht stuit hij voortdurend op ‘meneer Miller’, een ongrijpbare man die alles over hem lijkt te weten.

Charles den Tex won in 2006 zijn tweede Gouden Strop voor deze thriller. De eerste kreeg hij in 2002 voor Schijn van kans, in 2008 won hij voor de derde keer deze prijs met Cel, het vervolg op De macht van meneer Miller. In mei verscheen Den Tex' nieuwe thriller, Wachtwoord, waarin opnieuw Michael Bellicher de hoofdrol speelt.

27 augustus 2010

Ongezien (nieuws, 2010)

OPNIEUW GESCHENKBOEK VAN SLAUGHTER

In 2008 schreef ze op verzoek van de Stichting CPNB het geschenkboekje Onbegrepen voor Juni - Maand van het Spannende Boek. En nu hoopt de Amerikaanse bestsellerauteur Karin Slaughter de lezers die het Nederlands machtig zijn, opnieuw te bekoren met een cadeautje. Na 'Onbegrepen' geeft ze nu 'Ongezien' weg.

Alhoewel, weggeven? Er moet wel een investering door de consument worden gedaan van ten minste twintig euro. Wie twee boeken koopt uit de collectie 'Eten, bidden, beminnen' (Elizabeth Gilbert), 'Omwille van de troon' (Tomas Ross), 'De sneeuwman' (Jo Nesbø), 'Genesis' (Slaughter), 'Partnerruil' (James Patterson & Liza Marklund), 'De verdenking' (Michael Robotham), 'De eenzaamheid van de priemgetallen' (Paolo Giordano) en 'De paardenjongen' (Rupert Isaacson) krijgt 'Ongezien' voor nop mee.

De acht boeken komen niet toevallig allemaal van uitgeverij Cargo. Deze imprint van De Bezige Bij bestaat tien jaar en zet dat jubileum luister bij door de novelle van Slaughter 'cadeau' te doen. De Amerikaanse schrijfster is komende maand in Nederland. Zo verzorgt ze enkele optredens tijdens Manuscripta in Amsterdam, BorderKitchen in Den Haag en Crime Night in Apeldoorn. Slaughter heeft volgens Cargo inmiddels twee miljoen boeken in Nederland verkocht. Wie overigens de acht 'actietitels' al in huis heeft of twintig euro te gortig vindt, kan 'Ongezien' ook los kopen (voor 2,95 euro). Slaughter vertelt daarin in 57 pagina's over June Connor, die nog één dag heeft voor ze sterft. Eén dag waarin ze de confrontatie aan moet gaan met haar verleden.

26 augustus 2010

Strenge regels (nieuws, 2010)

UNIEBOEK NEGEERT MANUSCRIPTA

Wie op de komende boekenmanifestatie Manuscripta op 4, 5 of 6 september wil vernemen wat uitgeverij Unieboek | Het Spectrum zoal in de aanbieding heeft, zal van een koude kermis thuiskomen. De uitgeverij laat de 'feestelijke opening van het boekenseizoen', zoals Manuscripta zichzelf bestempelt, aan zich voorbijgaan.

Unieboek | Het Spectrum was er in de twee voorgaande jaren wel bij. Maar nu ,,hebben wij ervoor gekozen dit jaar niet aanwezig te zijn'', laat de uitgeverij in een persbericht weten. ,,Door de strenge regels van de organisatie kunnen wij onze boeken en auteurs niet op die manier profileren zoals wij dat graag zouden willen.''

Tegenover Boekblad laat marketingmanager Marja van der Meer weten dat de uitgeverij is afgehaakt omdat ze er geen boeken mag verkopen en er maar twee van de 15 ideeën uitgevoerd konden worden. ,,De vorige jaren kregen wij op de publieksdag heel veel mensen aan de stand die de boeken die we lieten zien wilden kopen, maar dat mocht niet. En de boekhandels die op Manuscripta boeken verkopen, verkopen alleen boeken van optredende auteurs'', aldus Van der Meer.

Op Manuscripta dus geen nieuws over onder andere de komende thrillers bij Unieboek-imprint Van Holkema & Warendorf. Wie daar toch iets meer over wil weten, kan hier op De Spanningsblog terecht. Overigens zijn er op Manuscripta meer dan honderd uitgeverijen die wel hun komende uitgaven presenteren.

(Bron: Boekblad)

Treur niet, leen een boek (nieuws, 2010)

GRISHAM POPULAIR IN GUANTÁNAMO BIEB

Hij heeft wereldwijd miljoenen exemplaren van zijn boeken verkocht, maar uit de uitleengegevens van de bibliotheek van de gevangenis in Guantánamo Bay blijkt dat niemand de memoires van de Amerikaanse president Barack Obama wil lezen.

De 176 vermeende terroristen die zonder enig vorm van proces worden gevangen gehouden in dit omstreden detentiecentrum hebben toegang tot 18.000 boeken, tijdschriften, dvd's en kranten, zo blijkt uit een onderzoek van het tijdschrift Time. De meest populaire titels onder de gevangenen zijn de Harry Potter-boeken, thrillers van John Grisham, detectives van Agatha Christie en boeken over de islam. Onder de gedetineerden zijn ook geïllustreerde reisboeken populair, vooral diegene die de oceaan als thema hebben.

,,Dan Brown wordt hier ook verslonden'', vertelt marineofficier Robert Collett aan Time. ,,Zijn boeken zijn hier enorm populair, maar we hebben ze niet allemaal in het Arabisch.'' Het Rode Kruis springt soms bij met exemplaren, omdat de hulporganisatie gelooft dat toegang tot boeken en nieuws van buitenaf uitermate belangrijk is voor de geestelijke gesteldheid van de gevangenen.

Mensenrechtenadvocaat H. Candace Gorman stuurde een Arabische editie van een Harry Potter-boek naar de gevangenis, omdat haar cliënt, de Libische nationalist Abdul al-Ghizzawi, dol is op de avonturen van de tovenaarsleerling. ,,De bewakers vertelden hem over zaken die in het boek voorkwamen, maar hij wist niet of het wel waar was wat ze zeiden.'' Volgens haar zag Ghizzawi overeenkomsten tussen zijn situatie en de gevangenen van Azkaban (een bajes voor tovenaars die voor het eerst wordt genoemd in 'Harry Potter en de Steen der Wijzen') en tussen George W. Bush en boosaard Voldemort.

De Guantánamo bieb heeft geen boeken die geschreven zijn door politieke of religieuze extremisten. Ook ontbeert het lectuur waarin seks voorkomt of waarin excessief geweld wordt gebruikt. Wel te leen zijn de fantasyboeken van Tolkien en Stephenie Meyer en het Arabische zelfhulpboek 'Don't be sad' ('Treur niet').

(Bron: The Guardian)