08 juni 2024

Op adrenaline (nieuws, 2024)

Vader en dochter speuren in nieuwe thriller Richard Osman



Bij uitgeverij Cargo verschijnt op 5 september Voor al uw moordzaken, het eerste deel van een nieuwe serie van Richard Osman. De Nederlandse vertaling van deze thriller verschijnt een week vóór de Engelse editie. En is dus een wereldprimeur, stelt de uitgever.

De nieuwe serie is volgens de uitgeverij 'hilarisch' en presenteert 'een iconisch nieuw duo': een vader-en-dochterdetectiveteam dat wereldwijd moorden oplost.

Steve Wheeler is gepensioneerd. Af en toe doet hij nog wat recherchewerk, maar hij geniet vooral van zijn rus, meedoen aan pubquizzen, zijn favoriete bankje en zijn kat die op hem wacht als hij thuiskomt. Een avontuurlijk leven laat hij inmiddels over aan zijn schoondochter.

Amy Wheeler leeft namelijk op adrenaline en wil niks weten van rust en kalmte. Ze werkt als privébeveiliger en is op een afgelegen eiland om de wereldberoemde schrijfster Rosie D'Antonio in leven te houden. 

Op zich een makkelijke klus, maar een lijk, een zak geld en een moordenaar die het op Amy heeft gemunt, zorgen ervoor dat ze de hulp inroept van de enige persono die ze vertrouwt. Het is het begin van een wereldwijde race tegen de klok. Kunnen Amy en Steve een moordbeluste vijand een stap voor blijven?

Richard Osman is schrijver en presentator van populaire programma’s op de BBC. Zijn serie rond de sympathieke bejaarde speurders Elizabeth, Joyce, Ron en Ibrahim is wereldwijd een groot succes, en bestaat uit de delen De moordclub (op donderdag), De man die twee keer doodging, Het schot dat niemand raakte en De laatste duivel die sterft. Steven Spielberg verfilmt momenteel het eerste boek De moordclub (op donderdag).

Er zijn meer dan 70.000 exemplaren van de boeken van Richard Osman verkocht in Nederland en Vlaanderen, en 15 miljoen exemplaren wereldwijd.
 

05 juni 2024

Gesignaleerd 627 (nieuws, 2024)

Jørn Lier Horst & Thomas Enger - Schuld



Bij uitgeverij A.W. Bruna is recent verschenen de thriller Schuld, de vijfde coproductie van de Noorse thrillerschrijvers Jørn Lier Horst en Thomas Enger. Over een cold case, een verknipte dader en een dodelijk spel.

Twee jaar geleden leidde rechercheur Alexander Blix het onderzoek naar de vermissing van de jonge moeder Elisabeth Eie. De zaak kwam tot stilstand toen Blix’ eigen dochter om het leven kwam en hij werd gearresteerd na het wreken van haar dood.

Blix is inmiddels vrij uit de gevangenis. Hij biedt de politie zijn hulp aan, maar die wil niets meer met hem te maken hebben. Ook al is hij inmiddels vrijgesproken, zijn carrière in de misdaadbestrijding is voorbij.

Maar de moordenaar van Elisabeth heeft hém nu gevonden en lokt hem naar zijn volgende slachtoffers. Hij maakt bovendien duidelijk dat hij details over Blix’ privéleven weet die hij met niemand ooit heeft gedeeld.

Journalist Emma Ramm is op haar beurt benaderd door het tienermeisje Carmen. Haar stiefvader is gearresteerd op verdenking van moord. Maar er is geen lichaam, noch zijn er andere verdachten.

Het lijkt erop dat Blix en Ramm alleen elkaar nog kunnen vertrouwen.

Jørn Lier Horst (1970) heeft zich met zijn bekroonde misdaadserie over inspecteur William Wisting gevoegd bij de elite van de Scandinavische thrillerschrijvers. Voordat hij zich fulltime aan het schrijven wijdde, werkte hij als hoofd van de recherche in het Noorse district Vestfold. Horsts werk is een unieke mix van spanning en realisme, en hij toont zich volgens zijn uitgever een uitstekend observator van menselijke interactie. Van zijn boeken zijn meer dan een miljoen exemplaren verkocht in Noorwegen.

Thomas Enger (Oslo, 1973) is de auteur van diverse thrillers, en hij is voormalig journalist en turnleraar. Zijn handelsmerk is zijn rauwe stijl in combinatie met een voorliefde voor maatschappelijke thematiek. Enger werkt ook als componist. Samen met Horst schrijft hij de  Blix & Ramm-thrillerreeks, waarin inmiddels de volgende boeken zijn verschenen: Nulpunt , Rookgordijn, Slagzij en Stigma.

Benieuwd? Dan is hier een leesfragment.

03 juni 2024

Das war einmal (nieuws, 2024)

Patricia Snel stopt met thrillers schrijven



Zeven thrillers heeft ze op haar naam staan, maar nu is Patricia Snel er klaar mee. Ze gaat op zoek naar nieuwe uitdagingen.

Verblind
, De violiste, De expat, Expat exit, De Jacht, De intrigant, Perfect match. Wie kent deze titels niet? Ze verschenen sinds 2010 op de covers van door Patricia Snel (1967) geschreven boeken. Haar debuut Verblind ging over de welig tierende wietteelt in West-Friesland, haar laatste thriller, Perfect match, over een flirt op een datingsite die verkeerd afloopt. 

Kort geleden verscheen een nieuw boek van de hand van het voormalig fotomodel, De vondeling van Veenhuizen. Geen thriller, maar een historische roman over twee wezen die de gelijknamige Drentse kolonie proberen te overleven. Opgedragen aan alle 8600 jongens en meisjes die naar de kinderkolonie werden gestuurd.

De research voor het boek vond ze een erg leuke bezigheid, vertelt Snel in een interview met Zin magazine. 'Voor mijn thrillers deed ik dat ook altijd. Maar na zeven thrillers had ik niet meer zo’n zin in dit genre.' Snel wilde nu een boek schrijven dat 'ertoe doet'. En toen kwam ineens De vondeling van Veenhuizen op haar pad.

Verwacht van Snel geen thrillers meer, zegt ze. 'Ik weet vrij zeker dat ik geen thrillers meer ga schrijven. Das war einmal. Ik wil vooruitkijken, mijzelf blijven ontwikkelen en daar passen nieuwe uitdagingen bij. Een historische roman schrijven is er zo een.' De vondeling van Veenhuizen staat nu zes weken in de Bestseller 60 met plaats 11 als hoogste positie.

Better safe than sorry (nieuws, 2024)


Platform SchrijversVeilig wil positie auteurs versterken




Het platform SchrijversVeilig is vandaag gelanceerd. Schrijvers en uitgevers die bedreigd of geïntimideerd worden, kunnen bij dit platform incidenten melden, advies inwinnen bij een helpdesk en ondersteuning krijgen na een naar voorval.

De boekensector heeft steeds vaker te maken met (online) bedreigingen en intimidatie. Dit speelt zich vooral online af, als schrijvers zich bijvoorbeeld mengen in de actualiteit. 

Het initiatief van de Auteursbond, de Groep Algemene Uitgevers en het ministerie van OCW, maakt gebruik van de expertise en middelen van het in 2019 gestarte PersVeilig.nl, dat zich specifiek op journalisten richt. Peter ter Velde, projectleider van PersVeilig, wordt ook projectleider van SchrijversVeilig. Op de site van Villamedia zegt hij: 'We hebben buitengewoon nare aanvallen gezien op schrijvers de afgelopen jaren. Aanvallen die over alle grenzen heengingen. Als SchrijversVeilig willen we er voor schrijvers zijn. We willen hen helpen en ondersteunen zo veel als we kunnen.'

SchrijversVeilig publiceert dit jaar een onderzoek onder auteurs om de grootte van de problematiek inzichtelijk te maken. Tot mei 2025 is er sprake van een pilotjaar. Daarna wordt besloten of het meldpunt voor schrijvers structureel wordt.

(Bron: Villamedia)

02 juni 2024

Gesignaleerd 626 (nieuws, 2024)

Kristiaan Vandenbussche - Amor



Bij uitgeverij Manteau verschijnt op 4 juni de thriller Amor van Kristiaan Vandenbussche. 

Het leven van Kikoto, een Congolese vluchteling, zal na een ontmoeting met de charmante flierefluiter John nooit meer hetzelfde zijn.

In dit verhaal brengen hun avonturen hen van de Vlaamse kust tot in de prachtige Italiaanse Dolomieten.

Kikoto en John, vluchtend en tegelijkertijd op zoek, komen op hun tocht van de ene benarde situatie in de andere terecht. Langzamerhand komt de lezer te weten komt wat de getraumatiseerde Kikoto zo kwelt.

Kristiaan Vandenbussche (1975) stamt uit een familie van magistraten en is zelf sinds 2000 advocaat aan de balie van Gent. Hij stond als strafpleiter al tientallen keren voor een hof van assisen en een correctionele rechtbank in zaken van moord en doodslag. Dat belet hem niet een volbloed avonturier te zijn, aldus de uitgever. Zijn ervaringen dienen als inspiratiebron voor zijn romans. Vandenbussche schreef eerder de thriller Cupido.

01 juni 2024

Gewikt en gewogen (nieuws, 2024)


Veel 'doelgroepthrillers', maar ook originele locaties onder inzendingen voor Gouden Strop




Verkeerde de jury van de Gouden Strop vorig jaar nog in mineur om het geringe aantal ingezonden boeken en verwachtten de juryleden dat het wel eens snel gedaan kon zijn met de Nederlandse thriller, het vijftal dat dit jaar de prijs toekende, is een stuk positiever. In het juryrapport wordt met gejuich geconstateerd dat er meer vrouwen meededen in de race, er ook meer boeken werden ingezonden en dat maar liefst twee debuten boven het maaiveld uitstaken. Winnaar Mathijs Deen is volgens de jury een 'warme' verteller. Zijn bekroonde thriller De Duiker is 'een meesterwerk'. 

Vlaamse uitgevers mogen al een paar jaar niet meer meedoen met de strijd om de belangrijkste Nederlandse thrillerprijs. Desondanks werden door maar liefst twintig uitgeverijen in totaal 51 titels ingezonden die geaccepteerd werden voor deelname. Tien meer dan vorig jaar, da's alvast een opsteker. 
Was de verdeling in 2023 nog bijna 50/50, dit jaar waren de vrouwen verreweg in de meerderheid: de ingezonden spannende boeken werden geschreven door 32 vrouwen, slechts 18 mannen en één mannenduo.

Het aantal debuten was net zo hoog als vorig jaar: vier stuks. Twee daarvan waren volgens de jury van zulke goede kwaliteit dat ze doordrongen tot de longlist van elf titels (de jury week hierin af van het reglement dat voorschrijft dat maximaal tien titels op de longlist mogen staan. 

In algemene zin merkte de jury op dat er heel veel Nederlandse thrillers bij waren van hoge kwaliteit. 'Het waren goedgeschreven boeken die ook nog ergens over gingen. Dat werd vooral duidelijk tijdens het vaststellen van de longlist. De jury heeft er bijna vijf uur over gedaan om elf boeken te kiezen die een plek op die longlist verdienden. Nadat er vijftien boeken geselecteerd waren, ontstond er een uitvoerige discussie. Hoe ga je van vijftien boeken, waar veel enthousiasme over bestond, naar elf? Het duurde even, maar dat is uiteindelijk gelukt.'

Doelgroepthrillers
De jury constateerde verder dat er veel ‘doelgroepthrillers’ bestaan: spannende boeken die zeker onderhoudend, vaak ook best goed geschreven en redelijk spannend zijn, maar tegelijkertijd net onvoldoende om boven het maaiveld uit te steken. 'Het viel op dat er tussen de 51 titels verschillende soorten thrillers zaten, die echt geschreven lijken te zijn voor een specifieke lezer: soms vakantiegangers, dan weer een groep vaste thrillerliefhebbers.' De juryleden weten allen vanuit hun professie dat er een brede groep thrillerlezers is die hiermee bediend wordt, en kan dat alleen maar toejuichen. 'Maar', zo stelde de jury, 'om de Gouden Strop te winnen is méér nodig dan dat. We hebben er als jury op gelet dat een thriller goed geschreven is, uiteraard spannend is, en daarnaast óók over een maatschappelijk of actueel thema gaat, opvalt door goede research of een inkijkje geeft in een voor de lezer ontoegankelijke of onbekende wereld.'

Herkenbare setting
De hele breedte van het genre thrillers is goed vertegenwoordigd, stelde de jury tevreden vast: van actiethrillers tot locked-room thrillers, van psychologische thrillers tot cosy crime. 'Er waren dit jaar aardig wat thrillers die zich afspeelden in de herkenbare setting van een familie of een gezin, en waar een geheim of een gebeurtenis uit het verleden zorgt voor een spannend plot. Maar dat is ook een risico: het kan er toe leiden dat het snel een beetje cliché wordt, en dat boeken onderling te veel op elkaar gaan lijken. Twee boeken met deze setting stegen daar volgens de jury écht boven uit, vandaar ook hun plek op de longlist.'

Terugkerend kritiekpunt blijft de begeleiding van de auteurs door hun uitgevers. De jury noemen de in hun ogen soms wat gebrekkige redactie 'vreselijk zonde'.  De jury stuikelde over lelijke dialogen of ongeloofwaardig geschetste personages. 

Blaartrekkend saai
Tijdens het beoordelen van de thrillers werd er - tussen de bijeenkomsten van de jury door - onderling druk overlegd in een appgroep. Een bloemlezing uit reacties op de gelezen thrillers: ‘geroutineerd’, maar ook ‘blaartrekkend saai’. Of berichten als ‘iets te voorspelbaar’, ‘goede opbouw’ of ‘spanning ondergeschikt’. Maar ook: ‘vlot geschreven’, ‘trefzeker’, ‘origineel’. De jury: 'Dat laat maar weer eens zien dat een boek altijd emotie oproept, en dat die emoties ook kunnen verschillen. Want: we waren het als jury lang niet altijd 100% met elkaar eens.'

Verder: 'In het oog springen de vaak originele locaties. In een aantal gevallen zijn die dusdanig goed opgetuigd, dat je als leek een inkijkje krijgt in een onbekende wereld, zoals een zeilboot op de Atlantische Oceaan tijdens een wereldreis, Praag tijdens de Koude Oorlog, het Delft van Vermeer, of het Europees Parlement. Maar ook de actualiteit wordt niet geschuwd, zoals de gevolgen van pesten, de geopolitieke situatie of het milieu. Bij de historische thrillers die zijn ingezonden was de jury erg onder de indruk van de zorgvuldige research die de auteurs gedaan hebben.'

Het is dit jaar de 39ste editie van de Gouden Strop, maar de prijs werd voor de 37ste keer uitgereikt. In 1988 en 1990 werd de prijs niet uitgereikt, omdat er onvoldoende inzendingen waren. De NBD Biblion Schaduwprijs is een aanmoedigingsprijs, ingesteld in 1997 door het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan de auteur van het spannendste (oorspronkelijk) Nederlandstalige debuut. De Schaduwprijs kent geen genomineerden, in het beste geval wel een winnaar.