16 februari 2016

Stelletjes (nieuws, 2016)

SCHRIJVERS IN KWADE ZAKEN

Tijdens de Spannende Boeken Weken in juni geven de openbare bibliotheken een exclusief cadeau aan hun nieuwe leden. Het gaat om de bundel 'Kwade Zaken' – 16 spannende verhalen van misdaadauteurs en prominente strafpleiters.


Er is nogal wat overeenkomst tussen het strafrecht en de misdaadliteratuur. Moord, mishandeling, oplichting, ontvoering, verkrachting, aanslagen en liquidaties, drugs-, wapen- en vrouwenhandel: het zijn delicten die op het terrein van het strafrecht liggen en ze spelen vaak een rol in spannende boeken. Het strafrecht gaat over ingrijpende conflicten tussen mensen die ook maatschappelijk ontwrichtend kunnen werken. Deze emoties vindt men terug in menig spannend boek. Genoeg redenen dus voor een eenmalige, unieke bundel waarin thrillerschrijvers zijn gekoppeld aan strafpleiters.

Voor Kwade zaken spraken 16 misdaadauteurs met evenzoveel strafrechtadvocaten. Zij lieten zich inspireren door een werkelijk gebeurd voorval of een actuele kwestie en schreven daar een fictief verhaal over. De volgende auteurs en advocaten vormen samen een koppel:

René Appel & mr Gerard Spong,
Corine Hartman & mr Stijn Franken,
Tomas Ross & mr André Seebregts,
Linda Jansma & mr Peter Plasman,
Charles den Tex & mr E.A.C. Sandberg,
Anna Levander & mr Cees Korvinus,
Michael Berg & mr K.D. Regter,
Ingrid Oonincx & mr Inez Weski,
Roel Janssen & mr Jan Leliveld,
Nicolet Steemers & mr Theo Hiddema,
Daan Fousert & mr Pieter van der Kruijs,
Liz Brouwer & mr Bart Stapert,
Jacob Vis & mr Jantina Rump,
Anita Larkens & mr Heiko Eckert,
J. Sharpe & mr Ronald Drenth en
Jennefer Mellink & mr Jan Vlug.


De Stichting CPNB organisaeert De Spannende Boeken Weken van 3 tot en met 19 juni. Al eerder, in 2011, maakte de CPNB een dergelijke bundel – Stille getuigen. Dat was destijds ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM) – waarin misdaadauteurs zich lieten inspireren door specialisten van het Nederlands Forensisch Instituut. Voortbordurend op dat succes ontstond - ook ter viering van het zesde lustrum van het GNM - het idee voor de bundel van auteurs en strafrechtadvocaten. Naast de bundel Kwade zaken ontvangen nieuwe leden van de bibliotheek ook een speciale editie van de VN Detective & Thrillergids + een proefabonnement op Vrij Nederland (6 nummers).

14 februari 2016

Laaiend enthousiast (nieuws, 2016)

MOGELIJK AMERIKAANSE VERFILMING VAN 'DAGLICHT'

De Amerikaanse filmproducent Dutch Tilt Film heeft een optie genomen op de Amerikaanse filmrechten van de psychologische thriller Girl in the Dark van Marion Pauw.


Girl in the Dark is de Engelse vertaling van de thriller Daglicht, dat bij Ambo|Anthos uitgevers is verschenen. De bestseller – waar er meer dan 200.000 van zijn verkocht – won de Gouden Strop voor de beste Nederlandse thriller. De Nederlandse verfilming in 2013 was een van de meest succesvolle Nederlandse films van dat jaar.

Deze maand maakt Marion Pauw haar Amerikaanse debuut met Girl in the Dark, dat 16 februari zal uitkomen bij William Morrow, een imprint van HarperCollins. De eerste recensies zijn, zo meldt Pauws uitgever, laaiend enthousiast en prijzen deze Nederlandse verrassing. Girl in the Dark wordt vergeleken met Gillian Flynn, Tana French en Paula Hawkins.

Marion Pauw (1973) is auteur, freelance publicist en copywriter. In 2005 debuteerde ze met Villa Serena. Haar doorbraak bereikte ze met Daglicht (2008), waarmee ze de Gouden Strop won. Daarna schreef ze Zondaarskind, Jetset, haar eerste roman De wilden en Hemelen. Zowel Jetset als Zondaarskind wordt verfilmd door NL Film. Daglicht werd in Nederland verfilmd door Eyeworks. Vorig jaar maakte Pauw bekend - al dan niet tijdelijk - te zullen stoppen met schrijven. Ze wil met een nog onbekend product de handel in.

Religieus fanatisme (nieuws, 2016)

UITGEVER GEEFT VOORRANG AAN TERREURTHRILLER ASPE

De Italiaanse uitgeverij Fazi Editori onderbreekt de chronologische volgorde waarmee ze de thrillers van het Vlaamse verkoopkanon Pieter Aspe op de markt brengt. Ze geeft nu voorrang aan de vertaling van Het oor van Malchus, vanwege de hoge actualiteitswaarde.

Fazi Editori is sinds 2009 de vaste uitgever van Pieter Aspe in Italië. Ze startten de reeks rond commissaris Van In met Het vierkant van de wraak (Il quadrato della vendetta) en brachten sindsdien vijf boeken van hem uit in chronologische volgorde.

Omwille van Aspes kennelijk toenemende populariteit als opiniemaker in Italië, besluit Fazi Editori nu om het ritme van de reeks te onderbreken en voorrang te geven aan de vertaling van Het oor van Malchus. Het is de eerste keer dat een buitenlandse uitgever de chronologie van de reeks rond Van In onderbreekt om voorrang te geven aan zijn meest recente werk.

Na de aanslagen in Parijs en tijdens de terreurdreiging in Brussel in november en december vorig jaar, werd Pieter Aspe door grote Italiaanse kranten geïnterviewd en leverde hij meerdere opiniestukken aan Italiaanse media over het Belgische terreurbeleid. Recent werd hij geprogrammeerd als centrale spreker op twee Italiaanse literaire festivals. Valentina Bortolamedi, de Italiaanse uitgever van Pieter Aspe, zegt over het uitbrengen van Het oor van Malchus: 'We hebben de rechten op dit boek gekocht omdat de plot is verbonden met recente gebeurtenissen. De focus op religieus terrorisme zal zeker het Italiaanse publiek aanspre
ken.'

In Het oor van Malchus confronteert Pieter Aspe Van In en zijn lezers met terreurdaden die uit een onverwachte hoek komen: die van het katholieke extremisme. Hij laat geradicaliseerde katholieke priesters aanslagen plegen op feestende jongeren in een discotheek in Brugge; een fictionele vertelling die sinds de aanslag op poptempel Bataclan in Parijs (foto) bijna profetisch is gebleken. Het oor van Malchus verscheen immers in oktober 2015, ruim een maand voor de aanslagen.

Voor Import, zijn nieuwe boek dat verschijnt in april 2016, bedient Pieter Aspe zich van de actualiteit en pleegt hij verder onderzoek naar de impact van de terreurdreiging en de vluchtelingencrisis en hoe onze samenleving zich hiertoe verhoudt. Hij speelt opnieuw met het ‘wat als?’-principe: wat als er tussen de horden vluchtelingen die in ons land aankomen een mol zit met alleen maar slechte bedoelingen? Het oor van Malchus zal in Italië verschijnen als L'orecchio di Malco.

09 februari 2016

Registratie (column, 2016)

BOEKJE

(Door Peter de Zwaan)

Goed nieuws: er is geen ontlezing. Ik herhaal: geen ontlezing. Ik moet er wel een kleinigheid aan toevoegen: ze is er wel, maar dan bij tijdschriften en kranten. Niet bij boeken, en daar gaat het hier over. Er wordt nog evenveel gelezen als in 1990. Ik hoorde het op een informatiebijeenkomst van de Vereniging van Letterkundigen over leenrecht, het recht dat ertoe moet leiden dat schrijvers een paar centen krijgen elke keer als een boek door een bibliotheek wordt uitgeleend. Er werd niet bijverteld wát er gelezen wordt, misschien wel voor het grootste deel twitterberichten of e-mails, maar dat maakt niet uit, er wordt gelezen, vooral door jongeren.

Veel meer dan dit heb ik van de bijeenkomst niet onthouden en dat komt door een meneer van wie de naam me gelukkig is ontschoten. Hij gaf een presentatie van drie kwartier en was, kreeg ik de indruk, ongeveer halverwege toen hij ruim in blessuretijd zat en ermee op moest houden. Zijn beroep was onderzoeker. Dat deed hij graag, onderzoeken, en dat was te merken.

Mijn probleem met hem was dat ik al snel de indruk kreeg dat het hem geen fluit uitmaakte wat hij onderzocht: ontlezing, het effect van het verend dameszadel of de mogelijkheden van het kweken van vetvrije paling, het was allemaal prima als hij maar aan de slag mocht.

Zijn betrokkenheid bij ‘het boek’ leek me gering en ik dacht al snel: de man heeft geen boeken, kent geen boeken en heeft nauwelijks van het woord boek gehoord. Hij heeft alleen weet van boekjes, dingetjes even interessant als een tissue voor iemand met neusloop die je aanpakt, bekijkt en weggooit. Tegenover hem zaten meer dan 70 schrijvers en hij had het eindeloos over boekjes, ook na een opmerking van een schrijfster die daar knap pissig van werd. Het hielp een seconde of vier en daarna kwamen de boekjes terug, en opmerkingen uit de zaal en wappergebaren van de spreker die twee dingen uitdrukten: ik kan niet beter en zit alsjeblieft niet te zeuren.

Hou dan je hoofd maar eens bij het onderwerp. Mijn fantasie ging al gauw met me op de loop en na afloop heb ik een collega die van steviger structuur is, gevraagd de zaak voor me samen te vatten.

Het komt neer op het volgende: er worden boeken uitgeleend, een deel van die uitleningen wordt geregistreerd, een deel wordt dat niet.

Wie uitleent, maar niet registreert, onthoudt schrijvers geld en als het miljoenen malen per jaar gebeurt veel geld.

Ik ben een enkele keer een beetje kort door de bocht en ik dacht: pak de mensen aan die niet registreren, bijvoorbeeld door ze geen boeken meer te verstrekken. Maar dat is te simpel. Dus komt er een onderzoek. Ik denk dat het boekjemannetje wel een paar jaar onder de pannen is en dat daarna zal blijken dat we beter geen boeken kunnen leveren aan mensen die niet registreren. Dit jaar zal, voorspel ik, het leengeld dat wordt uitbetaald aan schrijvers weer minder zijn dan vorig jaar en volgend jaar minder dan dit jaar. Ik ben niet zo’n wachter. In de eerste week van mei geef ik via mijn uitgeverij Zwarte Zwaan weer twee Bob Evers-boeken uit. Ik zal deze boeken niet aanbieden aan de bibliotheken. Ik hoor het wel als de registratie op orde is.

Deze column is ook te lezen op peterdezwaan.nl

Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen boeken op zijn naam staan, naast misdaadromans ook vele jeugdboeken. Voor acht van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met Het Alibibureau won hij in 2000 die prijs. In 2013 verscheen zijn jongste thriller De Loverman bij zijn eigen uitgeverij Zwarte Zwaan. Een jaar later publiceerde uitgeverij Conserve In mijn hoofd, een roman over alzheimer.

04 februari 2016

Kanshebbers (nieuws, 2016)


VIER NEDERLANDERS EN TWEE VLAMINGEN OP SHORTLIST

Op de longlist voor de Diamanten Kogel 2015 die vorige maand openbaar werd, waren de Nederlanders in de meerderheid. De shortlist laat hetzelfde beeld zien. Vier Nederlanders en twee Vlamingen maken kans om de opvolger te worden van Jacob Vis.


Tijdens een bijeenkomst in de Permekebibliotheek in Antwerpen zijn vanavond de zes genomineerden voor De Diamanten Kogel 2015 bekendgemaakt. Uitgeverij Prometheus is met twee genomineerden goed vertegenwoordigd. De volgende auteurs zijn in de race voor deze Vlaamse thrillerprijs:

Michael Berg - Het meisje op de weg (uitgeverij The House of Books)
Jos Dewit - Weg (Witsand)
Daan en Thomas Heerma van Voss - Ultimatum (Prometheus)
Nausicaa Marbe - Smeergeld (Prometheus)
Kim Moelands - De vrouw in de spiegel (A.W. Bruna)
Rudy Soetewey - Bewijs het maar (Kramat)

In totaal zijn 151 spannende boeken ingezonden. De lijst met genomineerden werd samengesteld uit de longlist van 24 titels die op 15 januari werd gepubliceerd. Op de longlist stonden 15 Nederlandse auteurs en negen Vlamingen. De shortlist bestaat uit vier Hollanders (Berg, Heerma van Voss, Marbe, Moelands) en twee zuiderburen (Dewit, Soetewey). Op 16 februari wordt in het stadhuis in Antwerpen bekendgemaakt of de winnaar een Belg of een Nederlander is. De stand is nu 7-6 in het voordeel van Vlaanderen.

Vorige winnaars: Benny Baudewyns (B), Jef Geeraerts (B), Bob Mendes (B), Esther Verhoef (N), Felix Thijssen (N), Patrick Conrad (B), Simon de Waal (N), Bavo Dhooge (B), Mieke De Loof (B), Elvin Post (N), Almar Otten (N), Rudy Soetewey (B) en Jacob Vis (N).

03 februari 2016

Toch meer solist (nieuws, 2016)


MOORDWIJVEN HAKEN AF

In september vorig jaar werd de groep met de nodige paukenslagen opgericht: Moordwijven. Een collectief van tien schrijfsters uit Nederland en Vlaanderen die de krachten hebben gebundeld om zich te onderscheiden op de overvolle thrillermarkt. Inmiddels is de groepsgedachte een viertal auteurs te veel geworden.


Op Facebook circuleert dezer dagen een fraaie banner van het collectief Moordwijven. Wie het tellen een beetje machtig is, stelt vast dat er zes enthousiaste auteurs op staan: Anja Feliers, Marlen Beek-Visser, Ingrid Oonincx, Liesbeth van Kempen, Isa Maron en Anita Larkens. De portretten van Nicolet Steemers, Belinda Aebi, Ilse Ruijters en Hilde Vandermeeren ontbreken.

Die laatste vier zijn afgehaakt, laat Marlen Beek-Visser weten. 'Een paar Moordwijven hadden te snel toegehapt en voelden zich bij nader inzien toch meer solist.'

De groep is gestart in navolging van het Londense collectief Killer Women. Het collectief gaat onder andere gezamenlijke presentaties doen, signeersessies en workshops geven. Ook doen ze aan actieve promotie van de groepsleden, bijvoorbeeld op social media.

Uit Beek-Vissers woorden valt op te maken dat het met de zes achterblijvers niet zo dramatisch zal aflopen als met de hoofdpersonen in Agatha Christies misdaadroman En toen waren er nog maar.... 'We zijn enorm gedreven.'